تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
محمد دامادی، نماینده ساری و میاندرود در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حمایت از کالای ایرانی در گرو مبارزه با قاچاق کالا/ باید اراده‌ها قوی‌تر شود

محمد دامادی، نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی معتقد است ورود بی‌رویه کالای قاچاق باعث ضربه خوردن کالای ایرانی شده است.
حمایت از کالای ایرانی در گرو مبارزه با قاچاق کالا/ باید اراده‌ها قوی‌تر شود
رویداد۲۴- محمد دامادی، نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی معتقد است ورود بی‌رویه کالای قاچاق باعث ضربه خوردن کالای ایرانی شده است.

از سوی رهبر معظم انقلاب، شعار سال 1397 به حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شد. شعاری که هرچند همیشه و در سال‌های گذشته مطرح بوده اما نام‌گذاری سال 97 به این نام، نشان از حساسیت ایشان نسبت به موضوع دارد. بی‌تردید رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو تحقق این شعار است که اگر قرار باشد به منصه ظهور برسد نیاز به حمایت همگان دارد.

محمد دامادی، نماینده ساری و میاندرود در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اینکه چه باید کرد که شعار حمایت از کالای ایرانی در سال جاری عملیاتی شود، گفت: اول از همه باید عنوان کرد که عملیاتی شدن این شعار به همه مردم برمی‌گردد و تحقق آن فقط متوجه مسئولین نیست. امروز کالای ایرانی باید بطور جدی مورد حمایت همگان در کشور قرار گیرد و دغدغه مقام معظم رهبری هم در این خصوص بجا و درست است. تک تک مردم باید خود را نسبت به این موضوع موظف بدانند. یعنی اگر جنسی که قبلا استفاده می‌کردیم و ایرانی نبوده و اکنون می‌بینیم که با همان قیمت و کیفیت نوع ایرانی‌اش هم وجود دارد باید به خرید آن روی بیاوریم.

نماینده دو دوره اخیر مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه مردم معتقدند چون برخی اجناس ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نیستند نمی‌شود آن را جایگزین جنس خارجی کرد، افزود: این حرف مردم طبیعی است و لازم و ضروری است که تولیدکنندگان در سالی که با شعار حمایت از کالای ایرانی مزین شده، کیفیت محصولات خود را بالا ببرند. اما نکته مهم دیگر این است که اگر مردم واقعا دغدغه حمایت از کالای ایرانی که در جهت بهبود فضای اقتصادی کشور است را دارند باید کمک کنند تا این اتفاق بیافتد چون اگر نسبت به این موضوع حساس نباشد همین روال چهار دهه گذشته ادامه پیدا می‌کند و اثرات منفی اقتصادی حاصل از آن گریبان همه را خواهد گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: خیلی از اجناس در ایران تولید می‌شود و حقیقتا از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند ولی مشابه همین اجناس بصورت قاچاق وارد کشور می‌شود که همین امر باعث ضربه خوردن کالای ایرانی شده است. جا دارد که مسئولین در این رابطه به طور جدی وارد صحنه شوند و با نظارت‌های دقیق‌تر جلوی ورود کالای قاچاق را بگیرند. تا زمانی که در کشور خیلی از اجناس و کالاها بصورت قاچاق و با قیمت‌های پایین در بازار عرضه شوند نمی‌توان به تحقق شعار سال جاری امیدوار بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با اینکه حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و حمایت از کالای ایرانی همیشه مطرح بوده است، پس چرا تاکنون و در این راستا موفقیت‌های چشمگیری رخ نداده است، گفت: حمایت از کالای داخلی برای رونق و شکوفایی اقتصادی کشور موضوع جدیدی نیست و همیشه مطرح بوده ولی اینکه امسال رهبر معظم انقلاب دوباره و بصورت خاص‌تر موضوع را مطرح کردند به خاطر آن بود که همگان از حساسیت موضوع باخبر شوند و به نوعی یک تذکر و تلنگر جدی برای همه است. اینکه چرا در 40 سال گذشته در این رابطه موفقیت‌هایی به ارمغان نیامده دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها نبود اراده کافی از سوی مردم و مسئولین و ورود بی‌رویه قاچاق به کشور بوده است.

دامادی در پایان افزود: امروز قانون‌های خوبی برای حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از قاچاق کالا داریم و نیازی نیست که قانون‌های جدیدی را وضع کنیم. نیاز امروز کشور فرهنگ سازی در جهت حمایت از کالای ایرانی است، یعنی باید اراده‌ها نسبت به گذشته قوی‌تر شود. خواهش من از مسئولین این است که با افرادی که روی به قاچاق کالا می‌آورند مبارزه و برخورد و شود زیرا عدم برخورد به موقع باعث رشد فساد در کشور شده است. باید یک بار برای همیشه در مقابل افرادی که از رانت‌های خود برای ورود این اجناس استفاده می‌کنند ایستاد. اگر بنا باشد مردم برای عملیاتی شدن این شعار همراه شوند نیاز است که مسئولین در جلوی صف قرار گیرند زیرا در آن موقع مردم با دلگرمی بیشتری روی به حمایت از کالای ایرانی می‌آورند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان