تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت روحانی یک دولت ضعیف است/ نزدیکان رییس جمهور اعتقادی به برنامه‌های او ندارند

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب بر این عقیده است حسن روحانی به دلیل اینکه اعتقادی به حزب و تحزب گرایی ندارد، سعی دارد تا مسائل را با کمک نزدیکان خود حل و فصل کند و از آنجایی که بسیاری از نزدیکان ایشان اعتقادی به برنامه‌های پیش روی رئیس‌جمهور ندارند، نمی‌توانند دولت را به سمت کارآمدی سوق دهند.
دولت روحانی یک دولت ضعیف است/ نزدیکان رییس جمهور اعتقادی به برنامه‌های او ندارند
رویداد۲۴- علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب بر این عقیده است که حسن روحانی به دلیل اینکه اعتقادی به حزب و تحزب‌گرایی ندارد، سعی دارد تا مسائل را با کمک نزدیکان خود حل و فصل کند و از آنجایی که بسیاری از نزدیکان ایشان اعتقادی به برنامه‌های پیش‌روی او ندارند، نمی‌توانند دولت را به سمت کارآمدی سوق دهند. 
 
چندی پیش و در راستای دیدارهای چندجانبه که در زمان آیت‌الله هاشمی برگزار می‌شد و در غیاب سیدحسن خمینی، دیداری میان آقایان روحانی، خاتمی و ناطق نوری صورت گرفت که مسائل روز و عملکرد دولت، محور این گفت‌و گوها بوده است.  
 
بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه، آقای خاتمی در این جلسه به صراحت از آقای روحانی انتقاد کردند و گفتند: «شما وعده‌های انتخاباتی داده‌اید که تقریبا به بسیاری از آن‌ها عمل نکرده‌اید، مردم حساس شده‌اند و این ناامیدی کار اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی با مشکل روبرو می‌کند.
 
نکته دیگری که خاتمی مطرح کرد در خصوص رفع حصر بود،‌ ایشان به آقای روحانی گفت شما وعده رفع حصر را در سال ۹۲ دادید و بعدها موکول به سال ۹۶ کردید، چرا این موضوع را به طور جدی پیگیری نمی‌کنید؟
 
در این جلسه همچنین آقای ناطق نوری نیز به تبع ناکارآمدی دولت در برخی از حوزه‌ها از آقای روحانی انتقاد کرده و بیشترین انتقادات جدی شیخ نور در زمینه حصر و تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرایی شدن برنامه‌ها و شعارهای دولت بوده است. 
 
انتقادات به شیخ اعتدال تقریبا به امری متداول تبدیل شده است. از همان روزهایی که با وعده‌های رفع حصر و گسترش فضای آزادی و... پا به پاستور گذاشت، انتقادات به او شروع شد. عدم رفع حصر، نوسانات ارزی، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و... مهمترین مسائلی هستند که باعث می‌شود روحانی حتی از سوی حامیان اصلی خود هم مورد نقد قرار بگیرد، زیرا این ناکارآمدی‌ها نه تنها وجهه روحانی را تخریب می‌کند، بلکه باعث تضعیف جایگاه اصلاح طلبان نیز می‌شود.
 
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به جلسه چندروز گذشته ناطق‌نوری، سیدمحمدخاتمی با حسن روحانی و انتقاد آن‌ها از عملکرد رییس‌جمهوری، گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در کشورمان تا نتوانیم تیم اجرایی کارآمد و تحزب‌گرایی داشته باشیم، محافل باندی و جناحی جای احزاب را می‌گیرند. آقای روحانی از آنجایی که شخصا فرد حزبی و حزب‌گرایی نیست و اصولا اعتقادی به تشکلات حزبی ندارد، همواره سعی کرده است که امورات را از طریق حلقه نزدیک دوستان و نزدیکان خود حل و فصل کند. 
 
تاجرنیا، ادامه داد: از سوی دیگر، مشاورین آقای روحانی کسانی هستند که به لحاظ سابقه سیاسی در جریان اصولگرایی جای می‌گیرند و حتی نتوانسته‌اند متناسب با مطالبات رییس‌جمهور، فضای جامعه و خواسته‌های مردم هماهنگ کنند. این حلقه نزدیکان هم به دلیل محافظه کاری و هم به دلیل عدم اعتقاد به برنامه‌های پیش‌روی دولت، برای رییس‌جمهور به نوعی ترمز شده‌اند. 
 
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه حلقه نزدیکان روحانی نفوذ بیشتری از معاون اول و وزرای دولت به رییس‌جمهور دارند و از این‌رو روحانی نتوانسته است توفیقات خوبی را به دست بیاورد، گفت: این موضوع نه تنها برای شخص آقای روحانی، بلکه برای بدنه جریان اصلاحات نیز تبعات بسیار منفی را در پی دارد. البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که به دلیل مشکلاتی که از دولت نهم و دهم باقی مانده بود، شرایط دشوارتری را برای رییس‌جمهور ایجاد کرده و به همین دلیل این موضوع نیازمند این است که مدیران اجرایی و کارآمدتری در دولت حضور پیدا کنند.
 
نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: آن مسائلی که به قوای دیگر مرتبط می‌شود و دست رییس‌جمهور در آن کوتاه است را مردم کاملا درک می‌کنند اما مردم آن دسته از مشکلات و موانعی که به حوزه دولت و شخص روحانی برمی‌گردد را به هیچ عنوان نه می‌پذیرند و نه درک می‌کنند. اینکه وزیر آموزش و پرورش از یادگیری زبان روسی در مدارس صحبت می‌کند یا به طور مثال بحث فیلترینگ تلگرام و غیره، مسائلی هستند که دولت باید در قبال آن‌ها پاسخگو باشد. هرچند تصمیماتی که در آن دوره گرفته شده باعث بروز مشکلات بسیاری شده است.
 
تاجرنیا تاکید کرد: به نظرم من انداختن مشکلات به گردن دولت نهم و دهم از سوی دولت، اصلا مناسب و توجیه پذیر نیست و ناکارآمدی‌های دولت، روحانی و جریان اصلاحات را متضرر می‌کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه توصیه می‌کنم آقای روحانی سخنرانی‌های دوران انتخابات خود را بار دیگر گوش دهد، خاطرنشان کرد: رییس جمهور بسیار محافظه کارانه عمل می‌کند. ایشان سوابق روسای جمهور گذشته را دیده است و تصور می‌کند که با محافظه کاری می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند، اما باید بداند که جریان رقیب و مخالف، بسیار بی‌رحم‌تر از آن هستند که فکر کند. 
 
وی همچنین با اشاره به خروج کاوه مدنی از کشور، افزود: زمانی که دولت یک فردی را از خارج از کشور برای پست معاونت به ایران دعوت می‌کند و بعد به دلیل فشارهای سیاسی که هیچ ارتباطی با حوزه کاری آن شخص ندارد، سریعا از موضع خود عقب نشینی می‌کند، نباید هیچ انتظاری در مورد تغییر و تحول از این دولت داشته باشیم، این یک دولت ضعیف است. دولت با وجود افرادی مانند نهاوندیان، نوبخت و واعظی دچار تحول نخواهد شد و اگر آقای روحانی به فکر ایجاد تحول و موفقیت است باید این تحول را از نزدیکان خود شروع کند.
نظرات شما
پیشخوان