تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از لزوم توجه شورای‌شهر به فاکتور اصلی انتخاب شهردار؛

برگ برنده شهردار جدید تهران چیست؟

بالاخره پس از کش‌ و قوس‌های فراوان، اعضای شورای شهر تهران از میان 20 گزینه باقی مانده برای ریاست شهرداری تهران، 7 نفر را انتخاب کردند تا بتوانند در روزهای آینده با بررسی‌ دقیق‌تر این افراد و برنامه‌هایشان، یک شهردار جدید برای پایتخت انتخاب کنند.
برگ برنده شهردار جدید تهران چیست؟
رویداد۲۴بالاخره پس از کش‌ و قوس‌های فراوان، اعضای شورای شهر تهران از میان 20گزینه باقی مانده برای ریاست شهرداری تهران، 7 نفر را انتخاب کردند تا بتوانند در روزهای آینده با بررسی‌ دقیق‌تر این افراد و برنامه‌هایشان، یک شهردار جدید برای پایتخت انتخاب کنند.

راهروهای شورای شهر تهران این روزها پر از صدای همهمه بر سر انتخاب شهردار جدید تهران است، تا شهرداری بیایید و بماند و تهران را پس از سال‌ها آشفتگی به ساحل امنِ توسعه برساند.

«محمدعلی‌نجفی» مرد مبارزه با فساد و رانت‌خواری، پس از 6 ماه حضور قدرتمند و کارآمد در شهرداری تهران، بالاخره با فشارهای سیاسی پشت پرده که از قضا زور زیادی هم داشتند، مجبور به استعفا و ترک بهشت شد.

پس از خروج نجفی، اعضای شورای‌شهر تهران که همگی از جریان و بدنه بزرگ اصلاح طلبان هستند، بار دیگر در دوراهی یک تصمیم حساس و مهم قرار گرفته‌اند. تصمیمی که می‌تواند در نهایت نه تنها شورا و شهرداری، بلکه بدنه جریان اصلاحات را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

تلاش و تکاپوی احزاب مختلف برای رساندن گزینه مورد نظر خود به شهرداری تهران در فضایی آشفته و پر از اختلاف همچنان ادامه دارد و شورا نیز باید شش دنگ حواس خود را جمع کند تا این بار نیز شهرداری را راهی بهشت نکند که عمری 6 ماهه داشته باشد.

بر اساس لیست اعلامی از سوی شورای شهر تهران، 7 نفر به عنوان گزینه اصلی برای سمت شهرداری انتخاب شده اند. 

محمود حجتی، محمدعلی افشانی، پیروزحناچی، سیدمحمودحسینی، محمدابراهیم انصاری‌لاری و حجت الله میرزایی، سمیع الله مکارم حسینی، 7 کاندیدای هستند که می بایست از آنها دو نفر برای مرحله بعد انتخاب شوند.

اما جدا از علاقه این افراد به حضور در شهرداری یا تجربه آن‌ها در این زمینه، شورا باید به سه فاکتور اصلی، مهم و حیاتی برای انتخاب شهردار آینده توجه کند. «کارآمدی»، «رای‌آوری» و «تعامل مناسب با نظام و حاکمیت» سه اصل مهمی است که شهردار جدید باید دارا باشد تا به سرنوشتی همچون محمدعلی نجفی دچار نشود.

هرچند که این 7 کاندیدا از اقبال خوبی در شورا برخودار هستند و شانس زیادی هم برای کسب آراء لازمه دارند، اما باید به این نکته توجه ویژه داشت که همه این گزینه‌ها فاکتور سوم را دارا نیستند، همان فاکتوری که نجفی را مجبور به استعفا و ترک بهشت کرد!

«محمدعلی افشانی» در حال حاضر معاون عمرانی وزیرکشور هست و در دولت قبل نیز استاندار فارس بوده است. در سوابق وی می تواند به ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و معاونت در سه استانداری کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان اشاره کرد. افشانی در فرایند انتخاب شهردار قبلی با 14 رای یکی از شانس های بالای انتخاب شهردار بوده است. او از سه فاکتور مهم و حیاتی برخوردار است و می‌توانند در مدیریت شهری تهران عملکرد موثری را از خود به جا بگذارد و همانند نجفی، راس 6 ماه، از گردونه خارج نشود. 

«محمدابراهیم انصاری لاری» مدیرعامل فعلی سازمان منطقه آزاد کیش است که سابقه استانداری فارس و بوشهر در دوران ریاست سیدمحمدخاتمی را در کارنامه خود دارد. اگر بخواهیم انصاری‌لاری را از منظر سه فاکتور اصلی مورد بحث و بررسی قرار دهیم، باید بگوییم تجربه نشان داده که او مدیری توانا و باتجربه است که توانسته نظر مدیران بسیاری را به خود جلب کند و در سمت‌های مختلف عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد. به نحویکه کیش در چند ماه گذشته توانسته شتاب بهتری در توسعه زیربنای و گردشگری به خود بگیرد. او خوشبختانه از فاکتور دوم یعنی اقبال و رای اعضای شورا نیز برخوردار است، اما شاید در بحث مهم تعامل با نظام و حاکمیت از ظرفیت های لازم برخوردار نباشد و همین موضوع می‌تواند او را در آینده با چالش های عدیده‌ای مواجه کند.

«محمودحجتی» وزیر کشاورزی دولت دوازهم و شدیدا مورد اعتماد و تعامل با دولت، نظام و حاکمیت است. حجتی تاکنون توانسته توانایی خود در دولت و عرصه‌های مختلف را به نمایش بگذارد. موافقان حضور حجتی در شهرداری تهران باید بدانند که او صرفا با دو مانع اصلی روبه رو است. ابتدا اینکه حجتی هیچ علاقه و تمایلی برای حضور در شهرداری و پست مدیریت شهری ندارد، ثانیا حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان نیز صراحتا با خروج دولتی‌ها از کابینه مخالفت کرده است. 

«سیدمحمودحسینی» همانند سایر مدیران دیگر سابقه استانداری را در کارنامه خود دارد، تقریبا سه فاکتور «کارآمدی»، «رای‌آوری» و «تعامل با حاکمیت» را هم دارا است و از این جهت می‌‌تواند یکی از گزینه‌های باشد که اعضای شورا می‌توانند به خوبی بر روی او سرمایه گذاری کنند. 

گزینه بعدی «سمیع‌الله حسینی مکارم» سرپرست فعلی شهرداری تهران و معاونت مالی و اقتصادی شهردار تهران را در هم در کارنامه خود دارد. موضوع املاک نجومی و پیوند آن با حسینی مکارم حضورش در شهرداری را با واکنش های زیادی همراه کرده بود. او اگرچه از  کارآمدی و رای آوری بهره مند است ولی در بحث «تعامل با نظام» از ضعف جدی برخوردار است. او توانسته از میان 7 گزینه، بیشترین رای (16) را به دست بیاورد. اما اعضای شورا حتما و قطعا باید به فاکتور سوم یعنی تعامل با نظام را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا شهردار جدید تهران نیز به سرنوشت محمدعلی نجفی دچار نشود. 

«حجت‌الله میرزایی» معاون توسعه و برنامه ریزی شهردار سابق تهران(محمدعلی نجفی) است که به نظر می‌رسد وضعیتی مشابه با سمیع‌الله حسینی مکارم داشته باشد. هرچند که نام او در میان 7 گزینه نهایی برای شهرداری تهران انتخاب شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که او نیز نه تنها ارتباط و تعاملات خاصی با حاکمیت ندارد، بلکه شانسی هم برای رقابت با سایر گزینه‌ها ندارد. 

«پیروزحناچی» نیز خوشبختانه هم مدیر توانایی است و هم به دلیل مدیریت و کارآمدی بالا، توانایی رای آوری برای شهرداری تهران را دارد، اما او نیز متاسفانه همانند برخی از گزینه‌های دیگر، فاکتور مهم و حیاتی «ارتباط با حاکمیت_نظام» را آنچنان که باید و شاید ندارد و بی توجهی به همین موضوع می‌تواند تبعات سنگینی برای او، شورای‌شهر، شهرداری و مردم تهران داشته باشد. 

به هر حال باید منتظر ماند و دید اعضای شورا با تجاربی که تاکنون به دست آورده‌اند، اختلافات و منافع شخصی را کنار می‌گذارند و برای دومین تصمیم مهم شهری خود این سه فاکتور را در گزینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند یا خیر.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان