تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
جوادی‌حصار، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

مگر لاریجانی اصلاح‌طلب است که جای او در نشست‌های اصلاح‌طلبان خالی باشد؟

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو حزب اعتماد ملی بر این عقیده است که جلساتی که با حضور روحانی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری تشکیل می‌شود را نمی‌توان جلسات سران اصلاح‌طلب دانست زیرا در این جمع فقط خاتمی اصلاح طلب است و اگر لاریجانی می‌خواهد در این جلسات شرکت کند باید با ورژن اصولگرایی خود، در این نشست‌ها حضور داشته باشد.
مگر لاریجانی اصلاح‌طلب است که جای او در نشست‌های اصلاح‌طلبان خالی باشد؟
رویداد۲۴محمدصادق جوادی‌حصار، عضو حزب اعتماد ملی بر این عقیده است که جلساتی که با حضور روحانی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری تشکیل می‌شود را نمی‌توان جلسات سران اصلاح‌طلب دانست زیرا در این جمع فقط خاتمی اصلاح طلب است و اگر لاریجانی می‌خواهد در این جلسات شرکت کند باید با ورژن اصولگرایی خود، در این نشست‌ها حضور داشته باشد.

«قطعا جای لاریجانی در نشست سران اصلاحات خالی است. آقای لاریجانی شخصیت بزرگی است که باید از وجودش استفاده کنند.» این جمله را غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نائب رئیس‌ فراکسیون مستقلین ولایی، با توجه به برگزاری نشست سران و بزرگان اصلاح‌طلب اعلام کرده است.

این اولین بار نیست که بحث حضور لاریجانی در جلساتی که با محوریت ناطق، خاتمی، سیدحسن‌خمینی و روحانی تشکیل می‌شود، مطرح می‌شود. برخی از نزدیکان علی لاریجانی همواره سعی دارند تا به هر نحوی که شده رئیس‌ مجلس را هم در این حلقه بگنجانند. 

هرچند که به عقیده برخی از کارشناسان، این ترغیب می‌تواند دلایل مختلف و متفاوتی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد آماده سازی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400، از دیدگاه‌های دیگر محتمل‌تر باشد. لاریجانی به دلیل گارد و جو منفی که نسبت به برادر او یعنی آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس‌قوه قضاییه در جامعه وجود دارد، راه رسیدن به پاستور را دشوارتر از دیگران می‌داند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که لاریجانی و نزدیکان او سعی دارند تا به هر نحوی که شده است او را به سیدمحمدخاتمی و به طور کلی جریان اصلاحات نزدیک کنند تا بتوانند علاوه بر تلطیف فضای موجود نسبت به لاریجانی‌ها، راه را برای حمایت اصلاح‌طلبان از اصولگرای معتدلی همچون لاریجانی باز کنند.

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون لزوم حضور علی لاریجانی در جمع و نشست سران اصلاح‌طلب، گفت: برخی می‌گویند جای آقای لاریجانی در این جلسات خالی است، چرا باید جای لاریجانی خالی باشد؟ مگر اصلا ایشان اصلاح‌طلب است. جدا از این موضوع تاکنون هم هیچ صحبت و یا رغبتی از جانب ایشان در این مورد دیده نشده است. دلیل نمی‌شود اگر کسی برخی از رفتارهایش اصلاح‌طلبانه باشد او را در زمره اصلاح‌طلبان بدانیم.

جوادی‌حصار، ادامه داد: درست است که روحانی به دلیل برخی رفتارهای اصلاح‌طلبانه به اصلاح‌طلبان نزدیک شده است، اما او نیز هیچ‌گاه نگفته است که یک اصلاح‌طلب است یا اصولگرا! علی لاریجانی هم می‌تواند در قالب یک اصولگرای معتدل در این نشست‌ها حضور پیدا کند و به نظرم، اتفاق خوبی هم هست. اگر از این منظر بخواهیم نگاه کنیم، آقای ناطق نوری هم یک اصلاح‌طلب نیست اما برخی از گرایشات ایشان اصلاح‌طلبانه است و حتی سیدحسن خمینی که در این جلسات شرکت می‌کند هم هیچ‌گاه صراحتا اعلام نکرده است که یک اصلاح‌طلب است یا اصولگرا، به طور مستقل فعالیت خود را انجام می‌دهد.

این فعال سیاسی، با بیان اینکه به نظر من این نشست‌ها و جلسات را نمی‌توانیم به عنوان نشست سران اصلاح‌طلب بدانیم، خاطرنشان کرد: این جلسات، نشست‌های هم اندیشی رئوس جریان‌های اصلی کشور است که برای هدف مشترکی در مورد برای برون رفت کشور از مشکلات، گسترش اعتماد ملی و... ترتیب داده می‌شود و معتقدم نمی‌توان نام این جلسات را نشست سران اصلاح‌طلب دانست. 

جوادی‌حصار، با تاکید براینکه به نظر می‌رسد همسان‌سازی با دقت صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: دلیل ندارد اگر چند نفر در یک جا گرد هم آمدند و جلساتی را شکل دادند، جریان و خط فکری‌شان را هم عوض کنند. البته ما امیدواریم آقای لاریجانی هم در این جلسات و هم‌اندیشی‌ها شرکت کند و این حضور اصلا به معنای آن نیست که مثلا آقای لاریجانی اصلاح‌طلب شده باشد.

عضوحزب اعتمادملی، در پاسخ به این سوال که چرا برخی سعی دارند تا آقای لاریجانی را در این حلقه بگنجانند و آیا اینکه احتمال دارد که اصلاح‌طلبان بخواهند بر روی لاریجانی برای انتخابات 1400 برنامه ریزی کنند یا خیر، گفت: همه این احتمالات متصور است و می‌توان به آن‌ها فکر کرد. اما اگر بخواهیم تدبیر به خرج بدهیم، باید بگویم که اصلاح‌طلبان اگر لازم باشد در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی از یک اصولگرای معتدل مانند روحانی حمایت کنند، این حمایت باید حتما مشروط باشد. اصلاح‌طلبان دیگر نباید بدون قید و شرط از یک اصولگرا حمایت کنند. اگر لاریجانی قرار باشد مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار بگیرد باید با ورژن اصلی خودش باشد. 

جوادی‌حصار ادامه داد: تجربه بی‌قید و شرط از حسن روحانی در دو انتخابات گذشته باید برای اصلاح‌طلبان تجربه روشنی باشد و نباید حمایت در هر شرایطی و بی‌قید و شرط انجام دهیم. اگر بنا را بر حمایت از یک اصولگرای معتدل بگذاریم، باید بنشینیم و داد و ستد کنیم و بگویم در کدامین مسائل  و حوزه‌ها قرار است حمایت کنیم. البته همه این مسائل و موضوعات فقط در حد همان حدس و گمان است و نمی‌توان تصویر درستی را از شرایط ارائه داد، باید صبر کنیم تا در همان زمان انتخابات و با توجه به شرایط، تصمیم‌گیری کنیم. زیرا اگر از الان در این خصوص صحبت کنیم ممکن است یک گارد و فضاسازی نادرستی نسبت به آن در جامعه شکل بگیرد.
نظرات شما
پیشخوان