تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

توافق آمریکا و اروپا درباره حفظ برجام

روزنامه آلمانی نوشت: کشورهای اروپایی و آمریکا توافق کردند، برجام حفظ شود وتغییری در آن ایجاد نشود ولی فشارها به ایران را به علت پیگیری برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای افزایش دهند.
رویداد۲۴-روزنامه آلمانی نوشت: کشورهای اروپایی و آمریکا توافق کردند، برجام حفظ شود وتغییری در آن ایجاد نشود ولی فشارها به ایران را به علت پیگیری برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای افزایش دهند.

روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» نوشت: آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس درباره شرایطی که طبق آن واشنگتن به حفظ برجام متعهد شود، موافقت کردند.

بر اساس این گزارش، طبق توافقات، طرف‌های اروپایی و آمریکا تصمیم گرفتند ایران را به واسطه پیگیری دنبال کردن برنامه موشکی و همچنین سیاست‌هایی که در منطقه دنبال می‌کند، با تحریم‌های جدید تهدید کنند اما در عین حال خود برجام تغییری نکند.

رسانه‌ها همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کردند که مذاکرات در این زمینه هنوز پایان نیافته است.

«دونالد ترامپ» از همان قبل از برگزیده شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست‌های خود را بر پایه از بین بردن توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) بنا نهاد.

وی، برجام را بعنوان بدترین توافق در تاریخ که تاکنون در خصوص آن مذاکره شده است، می‌داند و تهدید کرده بود که اگر اصلاحاتی که واشنگتن به دنبال آن است، در این توافق اعمال نشود، از آن خارج شود.

این توافق در آستانه ضر‌ب‌الاجل ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) دولت ترامپ صورت گرفته است. در صورتیکه ترامپ در تاریخ مذکور، تعلیق تحریم‌های ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید نکند، امکان خروج واشنگتن از برجام و در نهایت از بین رفتن این توافق هسته‌ای وجود دارد.

از طرف دیگر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور آمریکا که قصد دارد روز سه‌شنبه (امروز) برای کنگره آمریکا سخنرانی کند، می‌گوید که هیچ «طرح ب» (طرح جایگزین) برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

خبر توافق اتحادیه اروپا و آمریکا در خصوص حفظ برجام در حالی منتشر شده است که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه (دیروز) خواستار حفظ برجام شدند.
 
«ایزومی ناکامیتسو» نماینده عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع سلاح در یک نشست عدم اشاعه هسته‌ای سازمان ملل متحد، ساعاتی قبل از دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه  و  «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن درباره برجام با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای کناره‌گیری از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، از طرفین برجام خواست که از این توافق خارج نشوند.

وی اینگونه توضیح داد:‌ «امیدواریم که تمامی شرکت‌کنندگان (در برجام) به طور کامل به اجرا و حفظ طولانی‌مدت این توافق متعهد باقی بمانند».
منبع: فارس
نظرات شما
پیشخوان