تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

با آبرومندی کار کردم و می‌ایستم/ مخالف یکدیگر باشیم ولی از هم متنفر نباشیم/ بدون سوءظن کار کنیم

وزیر نفت تاکید کرد: ما جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم چرا آنقدر سوظن. شما آنقدر به وزیر خودتان سو ظن دارید؟ می‌گویید کار سری می‌کنید. اگر کار سری خوب می‌کنیم که اشکالی ندارد اگر نه من جانی‌ام. اگر کار خلاف بکنم به اعتماد مجلس خیانت کردم. چه اشکالی دارد یک عده که با شما هم فکر نیستند اتاق فکر تشکیل دادند؟

رویداد۲۴-وزیر نفت تاکید کرد: ما جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم چرا آنقدر سوظن. شما آنقدر به وزیر خودتان سو ظن دارید؟ می‌گویید کار سری می‌کنید. اگر کار سری خوب می‌کنیم که اشکالی ندارد اگر نه من جانی‌ام. اگر کار خلاف بکنم به اعتماد مجلس خیانت کردم. چه اشکالی دارد یک عده که با شما هم فکر نیستند اتاق فکر تشکیل دادند؟بیژن زنگنه در پاسخ به سوال کریمی قدوسی گفت: در اینکه صنعت نفت ما می‌تواند در توسعه کشور نقش عظیمی داشته باشد، شکی نیست. همه حرف من همین است. اینکه گفتند انگلیسی‌ترین وزارت خانه قبل از انقلاب وزارت نفت بوده، تا جایی که من می‌دانم این وزارت خانه بعد از انقلاب تشکیل شده. تمام درآمد‌های نفتی به خزانه واریز می‌شود و دست وزارت نفت نیست. همه تایید می‌کنند که من از مصر‌ترین افراد هستم که می‌گوید بخشی از درآمد نفت باید جدا شود برای توسعه مناطق نفت خیز.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: آقای قدوسی گفتند: شما چرا اعتقاد دارید خام فروشی امنیت ملی را زیاد می‌کند و چرا صادرات نفت بالا می‌رود؟ من باید پاسخ بدهم، بنده مجری سیاست‌های نظام هستم. در سال ۷۹ رهبری سیاست‌های کلی نفت و گاز را ابلاغ کردند. در بخشی گفته افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی و سیاسی است. نگفتند فقط اقتصادی، بلکه گفتند اقتصادی امنیتی و سیاسی. افزایش تولید نفت از نظر امنیتی کمک می‌کند. یعنی کشوی که یک میلیون صادرات دارد با پنج میلیون فرق دارد. روسیه را ببینید هیچ کسی در دنیا و اروپا جرات ندارد صادرات گاز روسیه را تحریم کند. چون خودشان فلج می‌شوند. این وابستگی متقابل نرم است. قدرت بالا می‌رود. بله قدرت امنیتی ما را بالا می‌برد؛ ولی این تصمیم من نبوده و تصمیم نظام بوده است. 

وی افزود: در سیاست اقتصاد مقاومتی  بر حفظ توسعه ظرفیت‌های نفت و گاز تاکید شده است. در سیاست‌های کلی برنامه ششم باز گفته شده توسعه میادین نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک. من این سیاست‌ها را باید عمل کنم. در پایان برنامه گفته باید تولید ایران به ۴. ۸ میلیون بشکه در روز برسد، یعنی دو میلیون افزایش ظرفیت. ما در برنامه ۲۰۰ میلیارد دلار پیش بینی کردیم که در صنعت نفت سرمایه گذاری شود. ظرفیت بازیافتی برداشت نفت امری حیاتی است. ما برای این باید با خارجی‌ها کار کنیم، چون هم سرمایه می‌خواهیم هم تخصص. 

وزیر نفت به مخالفت برخی نمایندگان با قرادادهای جدیدی نفتی گفت: بعضا با قراداد آی پی سی مخالف بودند؛ ولی بحث شد و موافقت شد. ۲۰۰ میلیارد پول از بازار داخلی را نمی‌شود تامین کرد. اما تا جایی که بشود باید از بازار داخلی جذب کرد. نه اینکه بگوییم نمی‌خواهیم. ما طرح ۶ میلیارد دلار از بازار داخلی را مطرح کردیم. در قرارداد خارجی هم ۲۰درصد سهم ایرانی‌هاست. حضور خارجی‌ها به افزایش امنیت ملی ما منجر می‌شود. در قراداد ما با توتال، ۸۰ درصد برنده مناقصه‌ها ایرانی‌ها هستند. توتال منابع و تخصص است و کنار آن ایرانی‌ها کار یاد می‌گیرند. 

وی گفت: می‌گویید نگاه به خارج دارید. مپنا را چه کسی درست کرد؟ شرکت پتروپارس را چه کسی درست کرد؟ در سال ۷۶، یک میلیارد تولید پتروشیمی بود الان ‌۲۰ میلیارد دلار است. این‌ها را چه کسی ساماندهی و مدیریت کرد؟ ما برای ایران کار می‌کنیم و اصلا دنبال این نیستیم که بگوییم ایران عزت نداشته باشد و خارجی بیاید. شما که پرسپولیس و استقلالتان هم مربی خارجی دارد. ما باید یاد بگیریم. 

وزیر نفت گفت: مساله دیگر بحث برندینگ بود. قبلا این سوال مطرح شده تعدادی از دوستان نماینده اظهار نگرانی کردند. ما گفتیم طرح همین حد متوقف شود تا نگرانی‌ها رفع شود. طرحی را دادند در کمیسیون انرژی من حمایت کردم این طرح رای بیاورد و در کمیسیون با همکاری افراد طرح پیش برود. این طرح اختیاری بود و هدف کاهش تصدی دولت و ارائه خدمات بهتر به مردم بوده است. 

وی تاکید کرد: هیچ انحصاری در این طرح ایجاد نمی‌شود. در این طرح گفته شده هیچ کسی نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد نازل‌ها را داشته باشد. هر تغییری مقاومت دارد. شما از وضع جایگاه‌های سوخت کشور راضی هستید؟ شما یک دستشویی بخواهید بروید دارند؟ ما با تک تک جایگاه‌ها قرارداد داریم و بنزین و گازوئیل می‌بریم؛ این یعنی یک شرکت پخش با ۱۷ هزار پرسنل ایجاد شده و هزینه این به عهده مرم است. برند بیاید بر محیط جایگاه و زیباسازی کار کند. در کشورهای همسایه هیچ کدام این روال نیست. ما حکومت هستیم. یعنی نباید منافع یک طرف را بگیریم. ما باید منافع مصرف کننده را در نظر بگیریم. این به نفع جایگاه داران و اختیاری است. ما اصراری هم نداریم این طرح درست است؛ گفتیم با کمک شما این را درست کنیم. برند‌ها واسطه نیستند. تعداد ۸۵ شرکت تایید صلاحیت شدند. هفت درصد بنزین را این‌ها توزیع می‌کنند. 

زنگنه با تاکید بر اینکه باید در تغییرات همه با صبر و حوصله کار را جلو ببریم گفت: گفتند توتال و شل قرار است این کار را بکنند. این‌ها هرگز نمی‌آیند چون روند اقتصادی نیست. بعضی‌ها گفتند جایگاه دولتی را فروختند ما نفروختیم بلکهوزارت اقتصاد بنا به قانون و خلاف میل ما فروخت .

او در مورد باشگاه نفت و نیرو گفت: ما ایده‌ای دادیم که اتاق فکر درست کنیم. سال ۹۱ این باشگاه ثبت شد. من یک عضو ساده هستم. این اتاق فکر مجانی است. ماهی یک جلسه می‌گذارند که هر جلسه کتابچه می‌شود و منتشر می‌شود. سالی یک کنفرانس دارد. ما چیز مخفی‌ای نداریم. جلسه در جای اجاره‌ای است و هرکسی هماهنگ کند می‌تواند بیاید. من اصلا یک ساعت هم وقت برای این نگذاشتم؛ دو سخنرانی در پنج سال داشتم. 

وی با اشاره به اظهارات کریمی قدوسی که گفت زنگنه به جای ساختن باشگاه اندیشه با ۲۰۰ عضو، ۲۰۰ تا شرکت بسازد، گفت: من که شرکت اکتشاف و تولید را خواستم درست کنم گفتید شرکت‌های خارجی گرگ هستند اینا گرگ زاده‌اند! من با آبرومندی کار کردم و برای این می‌ایستم. یکی می‌گوید کار سری خلاف امنیت ملی می‌کنید؛ اگر ما کار سری خلاف قرار بود بکنیم موسسه ثبت می‌کردیم؟ ایرادی ندارد مخالف باشیم ولی از هم متنفر نباشیم. 

زنگنه گفت: ما جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم چرا آنقدر سوظن. شما آنقدر به وزیر خودتان سو ظن دارید؟ می‌گویید کار سری می‌کنید. اگر کار سری خوب می‌کنیم که اشکالی ندارد اگر نه من جانی‌ام. اگر کار خلاف بکنم به اعتماد مجلس خیانت کردم. چه اشکالی دارد یک عده که با شما هم فکر نیستند اتاق فکر تشکیل دادند؟ اگر کار خلاف است دستگاه‌های امنیتی ما تعارف ندارند . هی می‌گویند آقا‌زاده‌ها. کدام آقا‌زاده؟ اگر قرار است کار در کشور انجام شود این ۲۰۰ نفر مدیران نفت و برق هستند و چهل سال کار کردند و استاد دانشگاه برجسته ما هستند. به این‌ها باید احترام گذاشت. این‌ها در اتاق فکر چه می‌کنند؟ نهاد غیردولتی تشکیل دادند و می‌خواهند به کشور کمک کنند 

وی تاکید کرد: باید با دوستی بدون سوظن کار کنیم؛ اگر نه به قوه قضائیه بدهید بررسی کند. اگر خیانت نیست به افراد توهین نشود. ما برای نفت به حمایت شما نیاز داریم. ما دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم بگویم آمریکا چه برنامه‌هایی دارد و چه حرف‌هایی علیه ما می‌زند. نفت را باید کمک کرد. تا بتواند اهدافی که می‌تواند موتور پیشران کشور باشد را پیگیری کند. این ۲۰۰ میلیارد سرمایه گذاری کشور را تکان می‌دهد. اگر شرکت خارجی آمد بگوییم نه؛ یک پولدار هم آمد بگوییم تو پولداری پولت را از کجا آوردی.


ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان