تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
احسان قائم‌ مقامی

شطرنج ایران پیشرفت محسوسی داشته است/ نباید زحمات فدراسیون نادیده گرفته شود

اولین استادبزرگ تاریخ شطرنج ایران گفت: متاسفانه صحبت‌ها به‌گونه‌ای مطرح می‌شود که انگار فدراسیون هیچ کاری نکرده و همه موفقیت‌ها سهم کامل شطرنج‌بازان است.
رویداد۲۴احسان قائم‌مقامی در گفت‌وگوی درباره درخشش پرهام مقصودلو و قهرمانی در رقابت‌های مسترز شارجه اظهار داشت: پرهام یکی از بازیکنان نسل جدید شطرنج ایران است که پیشرفت فوق‌العاده‌ای به ویژه در ماه‌های اخیر داشته است. این موفقیت اهمیت ویژه‌ای برای او داشت، چون می‌تواند اُفق دیدش را برای داشتن آینده‌ای موفقی، وسعت ببخشد و مدارج ترقی را طی کند. مقصودلو بازیکن خوب و با پتانسیل بالا است. نکته مهم داشتن ظرفیت و شخصیت قهرمانی است که پرهام باید به آنها برسد و امیدوارم این شرایط مهیا شود.

وی افزود: خوشبختانه در ایران جوانان خوبی همچون مقصودلو، فیروزجا، طباطبایی، مصدق‌پور و ... حضور دارند که می‌توانند سال‌های سال بدرخشند، اما مسیر قهرمانی پر فراز و نشیب است و باید برای آنها بستری فراهم شود که در محیطی بدون فشار به تلاش خود ادامه بدهند. در واقع نباید فضایی ایجاد شود که شطرنج‌بازان تحت قشار قرار بگیرند. باید خیلی مراقب این موضوع باشیم، چون ممکن است به لحاظ روحی و روانی و حتی فنی مشکلاتی ایجاد شود.

کاپیتان تیم ملی شطرنج ادامه داد: حضور در رقابت‌های سطح بالا و قرار گرفتن در کنار بزرگان شطرنج دنیا و تماشای برد و باخت آنها باعث می‌شود که شطرنج‌بازان جوان ایران بتوانند از سبک رفتاری و حرفه‌ای‌گری بزرگان این رشته الگو بگیرند که این بسیار ارزشمند است.

قائم‌مقامی با انتقاد از فضای به وجود آمده علیه فدراسیون گفت: متاسفانه صحبت‌ها به‌گونه‌ای مطرح می‌شود که انگار فدراسیون هیچ کاری نکرده و همه موفقیت‌ها سهم کامل شطرنج‌بازان است. بسیاری از بازیکنان جوان ایران در دو سال گذشته در جام ستارگان مقابل بزرگان دنیا پشت میز نشستند و این مسئله باعث ریخته شدن ترس آنها شد. در واقع فدراسیون با برگزاری این تورنمنت به صورت سالانه تاثیر زیادی در رشد ورزشکاران این رشته داشته است که نباید از کنار آنها به سادگی عبور کرد. به عنوان یک بازیکن می‌گویم که شطرنج در دوره اخیر فدراسیون پیشرفت محسوسی داشته که از جمله موارد قابل ذکر می‌توان به ارتقای رنکینگ در آسیا و جهان، افزایش تعداد استادان بزرگ، میزبانی‌های بین‌المللی بیشتر، حمایت از حضور جوانان در رویدادهای مختلف بین‌المللی، برگزاری مسابقات متعدد، تربیت داوران و مربیان و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای پیشرفت این رشته اشاره کرد.

وی در مقایسه شرایط کنونی شطرنج با دورانی که خودش در 18 سالگی به درجه استادبزرگی رسید، عنوان کرد: زمانی که من استادبزرگ شدم، فقط یک مربی خواستم، اما شرایط در آن زمان سخت بود و این فرصت برایم مهیا نشد. آن زمان یک مربی برای چندین نفر وجود داشت، اما حالا حتی اگر مربی هم نباشد، می‌توان با کمک اینترنت و کتاب‌هایی که در آن وجود دارد، در حوزه فنی رشد کرد. حالا هم باید شرایط را در نظر گرفت. بودجه فدراسیون شطرنج فقط برای سفرهای رسمی کفاک می‌دهد. باید نکته‌ای را بگویم؛ در دنیا همین اندازه که در ایران هزینه می‌شود، کمکی صورت نمی‌گیرد. فقط در چندین کشور است که حمایت‌ها از شطرنج‌بازان خوب است. اگرچه انتظار داریم وزارت ورزش حمایت خود را از شطرنج در حد و اندازه مطلوبی توسعه بدهد.

عضو تیم ملی شطرنج ایران گفت: قرار است سوکولوف برای هدایت و کمک به ملی‌پوشان به ایران بیاید. همچنین در کنار تیم‌های اعزامی به رقابت‌های جوانان جهان و همچنین المپیاد جهانی هم مربی حضور خواهد داشت که این اتفاق خوبی است. اینکه هر شطرنج‌بازی توقع یک مربی اختصاصی برای خودش از سوی فدراسیون را داشته باشد، درست نیست؛ چرا که فدراسیون با بودجه فعلی قادر به این کار نخواهد بود و باید بودجه‌اش حداقل 3 برابر شود. بنابراین باید از امکاناتی که در اختیار است، بهترین استفاده صورت بگیرد تا شطرنج‌بازان به تلاش و حرکت رو به جلوی خود ادامه بدهند.

قائم‌مقامی تصریح کرد: به نظرم ورزشکاران باید در این باره توجیه شوند. اینکه یک نفر با کسب یک قهرمانی، خواسته‌های خارج از توان فدراسیون داشته باشد، خوب نیست. ضمن اینکه باید امکانات کنونی را با گذشته که تقریباً چیزی وجود نداشت، مقایسه کرد تا وضعیت مشخص شود. شطرنج ایران در سال 97 چندین رویداد مهم را پیش‌رو دارد که با توجه به درخشش‌های ورزشکاران این رشته، نیاز به حمایت وزارت ورزش بیش از همیشه احساس می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان