تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

مراکز جامع بیماران خاص و صعب‌العلاج راه‌اندازی می‌شود

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت خدمات ارزنده ای در جهت ایجاد دسترسی مردم به خدمات درمانی داشته است، گفت: راه اندازی مراکز جامع بیماران خاص و صعب العلاج، راه اندازی اورژانس هوایی و درمان سکته های قلبی و مغزی از جمله اقداماتی است که به دسترسی مردم به خدمات سلامت و ارائه خدمات باکیفیت به بیماران کمک شایانی کرد.
رویداد۲۴-معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت خدمات ارزنده ای در جهت ایجاد دسترسی مردم به خدمات درمانی داشته است، گفت: راه اندازی مراکز جامع بیماران خاص و صعب العلاج، راه اندازی اورژانس هوایی و درمان سکته های قلبی و مغزی از جمله اقداماتی است که به دسترسی مردم به خدمات سلامت و ارائه خدمات باکیفیت به بیماران کمک شایانی کرد.
قاسم جان بابایی با اشاره به موضوع هفته سلامت امسال و اقدامات حوزه درمان در راستای تحقق شعار سلامتی برای همه، اظهارداشت: یکی از خدمات ارزنده ای که در راستای ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و حفاظت مالی از بیماران صورت گرفته است، پوشش درمانی بیماران خاص و صعب العلاج است که در این راستا می توان به توسعه مراکز سرطان در کشور و ارائه خدمات پرتو درمانی و شیمی درمانی و همچنین خدمات جراحی به این بیماران، نام برد.

وی با بیان اینکه ایجاد دسترسی برای تشخیص و درمان بیماری سرطان از اقدامات ارزنده ای است که رضایتمندی مردم را جلب کرده است، گفت: در طرح تحول سلامت، با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در سه سطح، توجه ویژه ‌ای به بیماران سرطانی انجام شد، که سطح اول ارائه این خدمات شامل خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی است که در این سطح ۱۳۱ مرکز غربالگری و ۵۲ مرکز شیمی درمانی سرپایی این خدمات را ارائه می‌ کنند.

وی افزود: در سطح دوم هم که شامل خدمات تخصصی مانند خدمات تشخیصی، درمانی، بستری و سرپایی است، این اقدامات مانند جراحی و شیمی ‌درمانی در ۳۷ مرکز تخصصی کشور انجام می ‌شود. در سطح سوم نیز خدمات پیشرفته فوق تخصصی تشخیصی، درمانی سرطان شامل جراحی ‌های فوق تخصصی سرطان و سلول درمانی است که در ۱۴ قطب کشوری پیش ‌بینی شده است، باید توجه کرد که مراکز سطح یک، دو و سه به صورت شبکه ‌ای عمل کرده و بیماران را به یکدیگر ارجاع می ‌دهند.

وی درخصوص راه اندازی مراکز جامع بیماران خاص و صعب العلاج گفت: یکی از اقداماتی که در آینده عملیاتی می شود، راه اندازی مراکز جامع بیماران خاص و صعب العلاج است، تا این بیماران بتوانند خدماتشان را به صورت جامع تر دریافت کنند و به این ترتیب از درد و رنجشان کاسته خواهد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در قالب طرح تحول سلامت شاهد توسعه ۱۳۰۰ تخت جدید بستری و روانپزشکی و توسعه ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش‌ های موجود بوده ‌ایم، گفت: از طرفی در راستای بهبود ارائه خدمات دندانپزشکی و افزایش دسترسی به این خدمات ایجاد کلینیک‌ های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور ساماندهی شده است.

جان ‌بابایی با اشاره به برنامه‌ های درمان پیشرفته سکته‌ های قلبی و مغزی به عنوان اولین و دومین علت مرگ ایرانیان، اظهار کرد: در طی دو سال اخیر، اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌ های قلبی که به صورت شبانه ‌روزی در ۵۴ بیمارستان کشور و در ۲۴ شهر انجام می‌ شود، ۲۷ هزار نفر از خدمات پیشرفته و حیات ‌بخش بهره‌ مند شده ‌اند. همچنین در طی اجرای یکساله برنامه ملی درمان پیشرفته سکته ‌های مغزی نیز که به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور و در ۲۵ شهر اجرا می ‌شود، ۲۳۰۰ نفر از این خدمت بهره‌ مند شدند.

وی به خدمات ارزنده حوزه سلامت در بخش اورژانس اشاره کرد و گفت: کشور ایران به دلیل راه ها و مناطق صعب العبوری که دارد، نیاز به راه اندازی اورژانس هوایی داشت، بنابراین در این دوره، ۳۴ پایگاه اورژانس هوایی راه اندازی شده و ۱۹ هزار مصدوم و بیمار بدحال از طریق این اورژانس ها به بیمارستان‌ها منتقل شده اند، بنابراین با راه اندازی اورژانس هوایی به دسترسی مردم به خدمات سلامت کمک شایانی شد.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در طی این مدت ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌ های تروما و اصلی کشور ساخته شد و در سایر بیمارستان‌ها نیز بخش‌های اورژانس نوسازی شدند، همچنین شاهد افزایش ۱۵۰۰ تخت اورژانس و بهسازی و استانداردسازی ۱۸۰ بخش اورژانس در سراسر کشور بوده‌ ایم. از طرفی در طی طرح تحول سلامت توجه خاصی به بیماران نیازمند به مراقبت ‌های ویژه شد و ۲۵۰۰ تخت ویژه برای ارائه خدمات بهتر به این بیماران افتتاح شد.

جان بابایی درخصوص اقداماتی که درجهت مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی صورت گرفته است، عنوان کرد: یکی از برنامه های حوزه درمان که جزو خدمات ارزنده و نجات بخش حوزه سلامت است، برنامه 247 و 724 است که نامگذاری آن به معنای آمادگی سیستم درمان برای سکته های قلبی و مغزی به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته است.

وی با بیان اینکه زمان طلایی در درمان سکته ها از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: درمان سکته های قلبی و مغزی، قبل از این برنامه در برخی مراکز انجام می شد، اما به صورت سازمان یافته نبود و بیماران بر اساس ساعت دسترسی به بیمارستان، درمان می شدند، اما درحال حاضر از ساعتی که بیمار با اورژانس تماس می گیرد، وارد سیکلی می شود که تمام کادر درمان با همکاری یکدیگر وی را درمان می کنند و به این ترتیب دسترسی بیماران به درمان سریع سکته های قلبی و مغزی میسر شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان