تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
هرمیداس باوند

گفت‌وگوهای اروپایی‌ها با آمریکا نقش تعیین‌کننده در موضع آن‌ها درباره برجام دارد

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ایران حاضر نیست سیستم موشکی‌اش با برجام ارتباط پیدا کند، اظهار کرد: گفت‌وگوهای میان اروپایی‌ها با آمریکا نقش تعیین کننده در موضع رسمی اروپا دارد اما هر چه اتفاق افتد ایران باید موضع رسمی و واقعی خود را مشخص کند.
رویداد۲۴- داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگوی درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: رئیس  جمهور فرانسه و همچنین مرکل صدر اعظم آلمان سعی ‌ می‌کنند تا ترامپ را راضی کنند که از برجام خارج نشود در عین حال سیاستی را هم در پیش گرفته‌اند که ایران نکات مد نظر آمریکا را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: تعهد ایران برای عدم دسترسی به صنعت هسته‌ای،‌ عدم دخالت ایران در کشورهای منطقه به خصوص در سوریه و یمن و همچنین تحریم‌های مربوط به سیستم موشکی ایران از جمله نکات مدنظر آن‌ها است.  

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: البته پیش از این انگلیس، فرانسه و آلمان در اعلامیه مشترکی، آمادگی همکاری خود را با آمریکا بیان کرده بودند لذا این گفت‌وگوهایی هم که انجام می‌شود،‌ مشخص می‌کند که تا چه اندازه توافق حاصل خواهد شد.

این تحلیلگر مسایل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند اما به نظر می‌رسد این تحریم‌ها ارتباطی با برجام نخواهد داشت، بنابراین طی چند روز آینده با فرآیندهایی که صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که ایران باید چه موضعی را اتخاذ کند.

هرمیداس باوند خاطرنشان کرد: درواقع اگر اروپایی‌ها با تقاضای آمریکا در مورد سیستم موشکی، عدم دخالت در سوریه و نیز عدم دسترسی ایران به صنعت هسته‌ای برای همیشه موافقت کنند، در این شرایط ایران باید موضع خودش را روشن کند.

وی تاکید کرد: ایران حاضر نیست سیستم موشکی با برجام ارتباط پیدا کند. البته سعی کرده‌اند برای تعدیل موضوع تحت عنوان برجام 2 مذاکرات را انجام دهند و ایران هم اعلام کرده موافق این مساله نیست، نهایتا هر آنچه اتفاق افتد ایران باید موضع واقعی خودش را مشخص کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که گفت‌وگوهای اروپایی‌ها با آمریکا نقش تعیین کننده‌ای در موضع رسمی و جدی اروپایی‌ها دارد، گفت: در آینده نزدیک واقعیت روشن می‌شود و آن زمان هم موضع‌گیری، موضع اصلی خواهد بود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان