تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از برنامه ضدایرانی رژیم صهیونیستی؛

تلاش نتانیاهو برای تغییر سرنوشت برجام/ واکنش‌ها به سخنرانی نخست وزیر اسراییل

هرچه به 22 اردیبهشت (12 می) موعد بعدی تایید برجام از سوی واشنگتن نزدیک‌تر می‌شویم، تحرکات و اتهام‌زنی‌ها علیه ایران نیز شکل و شمایل متفاوتی به خود می گیرد و تلاش آمریکا و متحدانش در خاورمیانه برای ضربه زدن به منافع و جایگاه ایران تشدید می‌شود.
رویداد۲۴- بنیامین‌نتانیاهو نخست وزیر اسراییل که هم‌اکنون درگیر پرونده فساد در دادگاه‌هاست، دست به اقدامی تکراری و بی‌اعتبار زد و در سخنرانی زنده تلویزیونی و با نمایش اسلایدهایی اقدام به مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران کرد و گفت که تهران برنامه تولید سلاح اتمی پنهانی دارد و این رژیم توانسته به اسناد و مدارکی در این زمینه دست پیدا کند.

اگرچه این برای نخستین بار نیست که او اقدام به فرافکنی و اتهام زنی‌ها علیه ایران می‌کند و تلاش می‌کند جامعه جهانی و افکار جهان را علیه ایران تحریک کند، اما اقدام شب گذشته وی بیانگر آن است که رژیم‌صهیونیستی که اکنون بیش از هر زمان دیگری برهم خوردن برجام را محتمل می‌داند از هیچ تلاشی برای نابودی توافق هسته‌ای ایران فروگذار نیست. حتی اگر این تلاش‌ها ادامه فرافکنی‌ها علیه تهران باشد.

واکنش‌ها به دروغ پردازی‌های نتانیاهو

دروغ پردازی‌های بی‌اساس نتانیاهو علیه ایران بدون واکنش نبوده است و مقام‌های کشورمان دقایقی پس از طرح این دروغ پردازی‌ها آن را با هدف ممانعت از ادامه حیات برجام دانستند.

ظریف: نتانیاهو چوپان دروغگوست

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای بی‌اساس نتانیاهو در مورد برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای این ادعاها را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست و تاکید کرد: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

عراقچی: نمایش نتانیاهو قبلا توسط منافقین انجام شده بود

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان نیز با اشاره به کنفرانس خبری نتانیاهو و ادعاهایش درباره وجود یک برنامه پنهانی هسته‌ای در ایران گفت: آن چه از نتانیاهو دیدیم یک نمایش بچگانه و مسخره بود که در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم و پیش از این توسط گروهک منافقین اجرا می‌شد.

عراقچی تاکید کرد: این اقدام یک بار دیگر با نقاشی کارتونی در سازمان ملل نشان داده شد که موجب مضحکه نتانیاهو شد و او یک بار دیگر این اقدام را تکرار کرده و مدعی است ۵۵ هزار سند در انباری در شورآباد تهران به دست آورده است و مدارکی که اثبات می‌کند ایران برنامه پنهانی هسته‌ای داشته است اما نفس این ادعا خنده‌دار است؛ چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند.

موگرینی: نتانیاهو سند نقض برجام نداشت

از سوی دیگر فدریکا موکرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این موضوع عنوان کرد که اطلاعاتی را که نتانیاهو منتشر کرده است، نمی‌توان به معنای نقض برجام از سوی ایران دانست.

وی افزود: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد استوار نیست بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته ای ایران است.

برهم‌خوردن برجام و بازگشت بی اعتمادی

آنچه که به وضوح روشن است این است که واشنگتن، تل‌آویو و ریاض تماما تلاش خود را برای برهم زدن توافق تاریخی هسته‌ای ایران به کار گرفته‌اند، توافقی که پس از بیش از 12 سال بن بست در مذاکرات هسته‌ای ایران در نتیجه مذاکرات فشرده به دست رسید و توانست پنجره جدیدی را به روی دیپلماسی بین‌المللی و حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی نه از طریق زور و اجبار نظامی و تحریم بلکه از فراروی دیپلماسی و گفت‌وگو حاصل کند.

برهم خوردن برجام نه تنها جهان و منطقه را به صلح و امنیت نزدیک نمی‌کند بلکه موجب آن خواهد شد که بار دیگر فضای بی اعتمادی به روابط میان تهران و غرب فراتر از گذشته بازگردد. نتانیاهو اکنون پیش از هر زمان دیگری به دنبال آن است که مهر مختومه بر پرونده برجام زده شود.

واکنش جامعه جهانی به نمایش نتانیاهو چیست؟

عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم درباره نمایش مضحک شب گذشته نتانیاهو اینگونه نوشت: نمایشی که بنیامین نتانیاهو شب گذشته اجرا کرد و مدعی شد که دلایلی در اختیار دارد که ثابت می‌کند که ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به یک مکان پنهانی منتقل کرده است و صاحب نیم تن اورانیوم غنی شده با درجه بالا است، شبیه به نمایشی است که «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مقابل شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه شیمیایی و بیولوژیک عراق اجرا کرد و منجر به حمله آمریکا و متحدانش علیه عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی شد.

پاول از تمام جهان عذرخواهی کرده و اعتراف کرد که این اسناد و مدارک جعلی بود و از سوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) منحرف شده بود، وی پس از آن از سیاست کنار رفت و به طور کلی از نگاه‌ها و عرصه‌های مختلف منزوی شد. این اطلاعات نادرست موجب اشغال عراق و منحل شدن ارتش این کشور، تغییر نظام عراق و کشته شدن بیش از یک میلیون نفر از شهروندان عراق شد.

نتانیاهو مدت‌های مدیدی است که اعتباری در میان محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان ندارد و همواره اظهارات و ادعاهایش مورد تمسخر قرار گرفته است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز اگر اقدام به صحنه‌سازی علیه  ایران می‌کند هم به اعتبار آن است که فردی چون دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری کاخ سفید تکیه زده است. بر این اساس کاخ سفید و عربستان شاید تنها همراهان تل‌آویو در نمایش مضحک وی علیه ایران باشند و این در حالی است که این اظهارات اعتباری برای قدرت‌های اروپایی، روسیه و چین و دیگر کشورها به همراه ندارد و بعید است توجه خاصی به آن شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان