تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

پس از فیلترینگ فضای سرخوردگی در جامعه ایجاد شده است

طیبه سیاوشی اعتقاد دارد فیلترینگ باعث سرخوردگی مردم شده است مخصوصاً که در ایام انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی قول عدم فیلترینگ و گردش آزاد اطلاعات را داده بود.
پس از فیلترینگ فضای سرخوردگی در جامعه ایجاد شده است/ عده‌ای از رای خود به روحانی پشیمان شده‌اند

رویداد۲۴- پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره برای دومین بار  شبکه اجتماعی تلگرام فیلتر شد تا آنچه که تهدید بزرگ و آسیب جبران ناپذیر خوانده می‌شد، از کشور دور شود اما این اقدام خلاف وعده دولت بود و روحانی هم جز یک پست اینستاگرامی با هشتگ «حکم سفارشی» و «محرمانه نداریم» واکنشی نداشت. حال باید دید آیا روحانی که برآمده از رای ملت است در برابر فیلترینگ واکنش خاصی اعمال خواهد کرد؟ طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: به شخصه افرادی را دیدم که وقتی تلگرام با فیلتر روبرو شد از رای خود به آقای روحانی ابراز پشیمانی کردند و اینکه برخی خود را به این دلیل سرزنش می‌کنند، جای تامل دارد.

آیا فیلترینگ تلگرام باعث استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی خواهد شد؟

من تصور نمی‌کنم که فیلتر تلگرام منجر به استقبال مردم به پیام‌رسان‌های داخلی شود. قطعاً تا حدودی کاربران برای ادامه فعالیت خود و همه نهادهای دولتی بر حسب دستوری که داده شده به سمت پیام‌رسان‌های داخلی سوق پیدا خواهند کرد ولی آن استقبالی که باعث شود همه مردم در پیام‌رسان‌های داخلی حضور جدی داشته باشند بوقوع نخواهد پیوست.

در شرایطی که کشور در بسیاری از حوزه‌ها با چالش‌های عمیقی روبروست فیلترینگ چقدر می‌تواند باعث نارضایتی و سرخوردگی مردم شود؟

واقعیت امر این است که فیلترینگ باعث سرخوردگی مردم شده است مخصوصاً که در ایام انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی قول عدم فیلترینگ و گردش آزاد اطلاعات را داده بود. امروز به هر بخشی از جامعه که سر بزنید یا با هر قشری از مردم سر صحبت را باز کنید می‌بینید که موضوع فیلترینگ بسیار داغ است و اکثراً هم از این اتفاق ناراحتند. فارغ از اینکه ناراحتی مردم بجا و درست است یا نه باید قبول کنیم که فضای سرخوردگی پس از این تصمیم بطور وسیع در جامعه ایجاد شده است.

کمیسیون فرهنگی مجلس به موضوع فیلتر شبکه اجتماعی تلگرام ورود پیدا خواهد کرد؟

خیلی نمی‌توان واکنش کمیسیون فرهنگی مجلس را پیش‌بینی کرد زیرا در این کمیسیون 8 نفر از جناح اطلاح طلب و 9 نفر از جناح اصولگرای مجلس حضور دارند و در حال حاضر افراد منتسب به جناح اصولگرا از این فیلترینگ رضایت دارند و معتقدند چون تلگرام یک تهدید امنیتی است باید این اتفاق می‌افتاد. از طرف دیگر نمایندگان اصلاح طلب کمیسیون با فیلترینگ تلگرام به این شکل مخالف هستند و اعتقاد دارند باید ابتدا پیام‌رسان‌های قوی برای مردم ارائه می‌شد تا آن‌ها خودشان به این می‌رسیدند که می‌توانند کار خود را در فضایی دیگر دنبال کنند.  به هر حال این جایگزینی صورت نگرفت و مردم هم خیلی به جایگزین‌هایی که ارائه شده اعتقاد ندارند. کمیسیون فرهنگی مجلس مطمئناً در این خصوص نظر واحدی را نخواهد داشت چون دو گروه با طرز تفکر مختلف در آن حضور دارند.

از دسترس خارج شدن تلگرام می‌تواند بر کاهش محبوبیت حسن روحانی تاثیر بگذارد؟

اکنون بسیاری از هواداران آقای روحانی در ایام انتخابات اعتقاد دارند که ایشان باید در برابر فشارها مقاومت می‌کرد و نمی‌گذاشت که این فیلترینگ اتفاق بیافتد. ناراحتی کاربران تلگرام در ایران کاملاً محسوس است زیرا عده‌ای اخبار مورد نظر خود را از این طریق پیگیری می‌کردند و عده‌ای هم این فضا را محلی مناسب برای درآمدزایی دیده بودند. به شخصه افرادی را دیدم که وقتی تلگرام با فیلتر روبرو شد از رای دادن خود به آقای روحانی ابراز پشیمانی کردند و اینکه برخی خود را به این دلیل سرزنش می‌کنند جای تامل دارد.

تا پیش از فیلتر تلگرام افرادی که تعداد آن‌ها کم هم نبود از طریق فضای تلگرام به درآمدزایی مشغول بودند، حال کسب و کار این افراد با مشکل روبرو شده است، ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

تعدا قابل توجه و رو به رشدی در تلگرام به دنبال درآمدزایی بودند و حتی شنیده بودم که از دورترین مناطق کشور تا مرکزی‌ترین نقاط ایران افراد زیادی برای فروش کالاهای خود، گروه و کانال‌هایی را تشکیل داده بودند و از این طریق روی به خرید و فروش اجناس می‌آوردند. یعنی تلگرام به محلی تاثیرگذار برای تبادلات مالی تبدیل شده بود اما امروز تلگرام فیلتر شده و این افراد به شدت ناراحتند و کار اقتصادی خود را در خطر می‌بینند و از ما نمایندگان انتظار دارند که بطور جدی به موضوع ورود پیدا کنیم زیرا آن‌ها اعتقاد دارند این اعمال فیلترینگ توسط دادسرای فرهنگ و رسانه وظیفه آن‌ها نبوده و مراحل قانونی در این رابطه به درستی طی نشده است. به نظر فردا -یکشنبه- در مجلس روی این موضوع بحث شود و احتمالاً موافقان و مخالفان صحبت‌هایی داشته باشند. برخی نمایندگان هم معتقدند آقای روحانی برای پاسخگویی به این روند باید به مجلس بیاید و توضیحات خود را ارائه کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
شما خانمهاي متمدن نه اسلام را مد نظر داريد و نه امنيت و نه آبروي مردم و نه ايجاد فرصت براي داخل كشور. عمل شما مثل ماليات بر خودروهاي خارجي است كه كم مصرفترين را ماليات زياد مي بنديد كه وارد نشود تا عده اي غارتگر در كشور هر كاري دلشان خواست بكنند.
نظرات شما
پیشخوان