تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از پارلمان حزب‌گریز ایران؛

چرا مجلسی‌ها تمایلی به احزاب ندارند؟

در میان صد نماینده عضو فراکسیون امید، تنها ده نماینده غیر تهرانی هستند که حاضر شده‌اند فرم عضویت احزاب را پر کنند

گریز از مرکز، گریز از حزب؟+ جدول

رویداد۲۴ در تاریخ ایران فراوان بودند نمایندگانی که یک دوره از شهری به تهران آمدند و بعدها پایه‌گذار حزبی بزرگ شدند. مشهورترین این افراد شاید محمدرضا باهنر باشد که از کرمان به تهران آمد و جامعه اسلامی مهندسان را راه ‌اندازی کرد و البته در میان اصلاح‌طلبان هم از این نفرات بودند. از احمد حکیمی‌پور که از زنجان آمده بود و موسس حزب اراده ملت شد یا مصطفی کواکبیان که از سمنان با پرچم حزب مردمسالاری، چهار سال مهمان بهارستان بود.

در دوره اخیر اما تعداد نمایندگان حزبی غیر تهرانی بسیار کم است و این فقر نیروهای حزبی، به خصوص درباره نمایندگان لیست امید بیشتر به چشم می آید. با این حال بعد از آغاز به کار مجلس، ده نفر از نمایندگان تصمیم گرفتند که از پشتوانه فکری احزاب اصلاح طلب بیشتر بهره‌مند شوند. این یعنی در میان صد نماینده عضو فراکسیون امید، تنها ده نماینده غیر تهرانی هستند که حاضر شده‌اند فرم عضویت احزاب را پر کنند!

مشهورترین این چهره‌ها محمد بیرانوندی نماینده خرم‌آباد بود. با وجود اینکه اکثر اعضای شورای مرکزی حزب ندا را جوانان تشکیل می‌دهند، بیرانوندی این دوره نامزد عضویت در شورای مرکزی حزب شد و با رای بالایی هم انتخاب شد. وی مورد حمایت هر دو فراکسیون حزب قرار داشت و خود او نیز بارها به این عضویت اشاره و به آن افتخار کرده است. وی مهمترین شخصیتی بود که در دوره دوم به جمع اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اضافه شد.

محمدعلی اکبری نماینده شیراز هم از جمله چهره‌های شناخته شده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی است که یکی از دو حزب معلم محور اصلاح‌طلبان به شمار می رود.

حزب کارگزاران سازندگی که در جذب نیروهای همفکر در مجلس موفق عمل کرده است، توانسته کلکسیون نمایندگان عضو شورای مرکزی را با دو نماینده غیر تهرانی تکمیل کند. اولی ناهید تاج‌الدین است. تاج‌الدین که همسرش همسو با سازمان عدالت و آزادی و عمویش عضو ارشد حزب اسلامی کار است، ترجیح داد فعالیت حزبی خود را با عضویت در شورای مرکزی کارگزاران سازندگی تکمیل کند.

از طرفی در دوره ای که اصلاح طلبان برای حمایت بیشتر از حقوق اقلیت، اصرار دارند که یک اهل سنت در جمع اعضای شورای مرکزی آنان باشند، جلیل رحیمی جهان آبادی نیز عضو شورای مرکزی کارگزاران شد تا ویترین این حزب تکمیل باشد. درمیان احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا، کارگزاران بیشترین نماینده مجلس را در شورای مرکزی خود داراست.

حزب جوانان ایران هم که بیشتر فعالیت خود را به قزوین معطوف کرده است هفته گذشته نشست عمومی خود را برگزار کرد و سیده حمیده زرآبادی به عضویت شورای مرکزی این حزب در آمد. شاید حضور زرآبادی باعث بازگشت رونق به فعالیت های حزب جوانان شود. این حزب در آستانه انتخابات سال 88 کنگره با شکوهی با حضور سید محمد خاتمی و زهرا رهنورد برگزار کرده بود.

فعالان سیاسی استان کرمان هم حزب کوچک و موثری به نام جمعیت توسعه و آزادی کرمان راه اندازی کرده اند و حسین امیری خامکانی که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، به عضویت اولین دوره شورای مرکزی این حزب در آمد.

البته عضویت نمایندگان اصلاح‌طلب در احزاب به این شش نفر محدود نمی شود. حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان سابقه عضویت در مجمع نیروهای خط امام را دارد. البته در کنگره اخیر این حزب برای عضویت در شورای مرکزی آن نامزد نشد.

علی ساری، عبدالله حاتمیان و شهروز برزگر هم از سوی روابط عمومی حزب مردمسالاری به عنوان اعضای دفتر سیاسی این حزب انتخاب شدند. گرچه دفتر سیاسی حزب مردمسالاری هم مانند شورای مرکزی آن، فعالیت چندانی تا کنون نداشته است.

گریز از مرکز، گریز از حزب؟+ جدول

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان