تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
نماینده تبریز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

می‌دانستیم آمریکا بدعهدی می‌کند/ تیم دیپلماسی برای برجام برنامه دارد

زمانی که قرار شد ایران برای توافق بر سر برنامه هسته‌ای خود با 1+5 وارد مذاکره شود عده‌ای در داخل ایران و آمریکا با مذاکره و توافق احتمالی مخالف بودند ولی به هر حال این مذاکرات طولانی صورت گرفت و تیم دیپلماسی ما هم زیر نظر رهبر انقلاب کار را به جلو هدایت کردند و هیچگاه روندی غیرمنافع کشور را در دستور کار خود قرار ندادند.
رویداد۲۴- پس از ماه‌ها جوسازی از سوی ترامپ در خصوص اینکه برجام یک توافق بد است و ایران برنده بزرگ این مذاکرات بود، بالاخره او برخلاف نظر طرف‌های قرارداد از توافق برجام خروج کرد تا همه نگاه‌ها به سمت اروپایی‌ها معطوف شود. شاید بعد از این تصمیم، بیش از همه دلواپسان داخل کشور خوشحال شدند زیرا در تمام این سال‌ها آن‌ها مرتباً از توخالی بودن این مذاکرات یاد می‌کردند.

پیش‌بینی کرده بودیم آمریکا بدعهدی کند

زهرا ساعی نماینده تبریز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه امروز دلواپسان داخلی می‌گویند ما پیش بینی بدعهدی آمریکا را کرده بودیم و در این رابطه بصیرت داشتیم اما جدی گرفته نمی‌شدیم، گفت: توافق برجام در زمانی شکل گرفت که رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما بود. شخصیت اوباما با ترامپ بسیار متفاوت بود و در آن زمان تمام دیپلمات‌ها هم و غم خود را گذاشته بودند تا این توافق با رضایت همه طرف‌ها به نتیجه برسد. از زمانی که مذاکرات شروع شد تیم دیپلماسی ما کار را با دقت به پیش برد و همه این افراد، صحبت‌های مقام معظم رهبری در این خصوص و خط قرمزهایی که برای نظام مهم بود را در برنامه خود لحاظ کرده بودند.

وی افزود: آقای دکتر ظریف و همکارانش ماه‌ها برای توافق برجام زحمت کشیدند و روی بند بند آن شبانه‌روزی و با خردجمعی کار کردند. هرچند آمریکا از برجام خروج کرد اما باید توجه داشت که این یک توافقنامه بین‌المللی است و از ضمانت‌های اجرایی لازم برخوردار است. روزی هم که تیم دیپلماسی ما برای مذاکره وارد این عرصه شد تمام این اتفاقات را پیش بینی کرده بودند و با آگاهی کامل روی تک تک موضوعات بحث و بررسی کردند.

در دوره امضای برجام تا لغو آن، گشایش‌های اقتصادی رقم خورد

عضو فراکسیون امید ادامه داد: زمانی که قرار شد ایران برای توافق بر سر برنامه هسته‌ای خود با 1+5 وارد مذاکره شود عده‌ای در داخل ایران و آمریکا با مذاکره و توافق احتمالی مخالف بودند ولی به هر حال این مذاکرات طولانی صورت گرفت و تیم دیپلماسی ما هم زیر نظر رهبر انقلاب کار را به جلو هدایت کردند و هیچگاه روندی غیرمنافع کشور را در دستور کار خود قرار ندادند. اتفاقاً بر خلاف افرادی که معتقدند چرا توافق برجام را امضا کردیم باید گفت در همین مدت، گشایش‌های اقتصادی در برخی حوزه‌ها رقم خورد و این روال در حال طی کردن مسیر خود بود. به هر تقدیر پس از روی کار آمدن ترامپ نگرانی‌هایی در خصوص آینده برجام  شکل گرفت و وی هم تمام تلاش خود را به کار گرفت تا این مذاکرات سخت و طولانی را نادیده بگیرد. واقعاً سیاست‌های ترامپ در جهت منافع ملت آمریکا نیست و باید تاسف خورد که چنین فردی در راس امور کشورش قرار دارد.

تیم دیپلماسی برای طرف‌های مقابل برجام برنامه دارند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وقتی ترامپ رییس‌جمهور شد لابی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه ما مثل عربستان خوشحال شدند و برای برهم خوردن این توافق، تلاش‌های زیادی را به کار بستند. ما هم باید قبول کنیم که این کشورها دشمن ما هستند و هرگاه فرصتی برای ضربه زدن به ما را داشته باشند از آن موقعیت نهایت استفاده را می‌کنند. به نظر می‌رسد پس از این تصمیم ترامپ، باید صبر کرد تا تیم دیپلماسی ما هم برنامه و پیش‌بینی‌هایی که در این رابطه داشته را به مرحله اجرا ببرد زیرا معتقدم تیم بسیاری آگاه و کارشناسی داریم و آن‌ها برای هر واکنشی از طرف مقابل برنامه دارند. از طرفی گذر زمان عیار اروپایی‌ها را نشان خواهد داد و می‌بینیم که آن‌ها چقدر حاضر خواهند بود به این توافقنامه پایبند باشند.



وی در پایان و در پاسخ به اینکه برجام با اروپا ماندگار خواهد ماند یا نه، خاطرنشان کرد: حتماً می‌تواند ماندگاری داشته باشد زیرا آن‌ها بر سر موضوعات مختلف با ما توافق کردند و امروز عدم پایبندی آن‌ها به این توافق می‌تواند هزینه سنگینی را برایشان داشته باشد. ولی باز هم نیاز است که صبر داشته باشیم تا ببینیم طرف اروپایی به این تصمیم ترامپ چه واکنشی نشان خواهد داد و در اظهارنظرهای خود چگونه عمل خواهند کرد. آمریکا یک کشور از طرف مقابل ما در این قرارداد بود و امروز کشورهای دیگر حاضر نشدند تصمیمی به مانند ترامپ را اعمال کنند و تاکنون هم مرتباً از این توافق حمایت کردند. ما به اقتدار نظام خود و دانش تیم دیپلماسی کشور ایمان داریم و مطمئنیم که در این عرصه بزرگ هم موفق خواهیم بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
حتماً برنامه‌اش محرمانه است. اگر چنين است چرا مطرح ميكنيد. حتما بعد از اينكه قول داديد موشكي كشور ار هوا كنيد مي گوئيد كه بايد براي حفظ برجان سكوهاي موشكي را منهدم كرد. هيهات كه بتوانيد برمانه موشكي را متوقف كنيد
سلاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
این دروغهای شاخدار را خودتون هم باور میکنید؟
صحبت‌های مقام معظم رهبری در این خصوص و خط قرمزهایی که برای نظام مهم بود را در برنامه خود لحاظ کرده بودند.!!!!
چطور لحاظ کردند؟ ده تذکر رهبری برای توافق و امضا کردن برجام کدومش انجام شد؟ اگه یادتون رفت می تونید سرچ کنید و ببینید چی بوده !
یک هفته قبل از شروع زمان موعود راکتور اراک رو بتن ریزی کردن
ای خاک عالم برسرشون که انقدر حقیرهستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
تيم ديپلماسي اگر اهل برنامه بود امروز به چالش مذاكرات كشيده نمي شد. اينكهامروز اين آقايان مذاكره ميكنند بايد مشخص شود درباره كدام برجام است آقاي برجام موشكي در حال شكل گرفتن است يا نه . والا برجام توافق شده كه مذاكره نمي خواهد.
نظرات شما
پیشخوان