تاریخ انتشار: ۰۷:۲۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بحران جدید منطقه در راه است؟

سرنوشت خاورمیانه در بلندی‌های جولان/ دلگرمی اسراییل به ترامپ

آینده خاورمیانه تحت تاثیر بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و تل آویو وارد بحران جدیدی خواهد شد؟ این سوالی است که رسانه‌های خارجی با تحلیل‌ها و گزارش‌های خود سعی کردند به آن پاسخ دهند.
رویداد۲۴- خبرگزاری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با عنوان «آیا تقابل ایران و اسرائیل آغاز بحران جدید خاورمیانه است؟» می نویسد: در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه نیروهای اسرائیل حمله ای را انجام دادند که بزرگترین حمله در خاک سوریه پس از جنگ سال 1974 محسوب می شود. حملات هوایی در پاسخ به آنچه آنها حملات راکتی ایران علیه منطقه جولان سوریه که تحت اشغال اسرائیل می خوانند، انجام شده است.

پس از سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین در فوریه گذشته، این برای دومین بار است که رژیم صهیونیستی ایران را به حمله مستقیم به خاک خود متهم کرده است. سردار جعفری فرمانده سپاه اما در مطلبی که در اینستاگرام رسمی خود منتشر کرده،  بدون آنکه نامی از سپاه قدس بیاورد، به نقل از شبکه المیادین مراکز نظامی اسراییلی را نام برده که هدف قرار گرفته‌اند.

ابن حملات تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای تاریخی ایران را اتخاذ کرد، توافقی که در سال 2015 منعقد شد.

طی 6 سال گذشته اسرائیل همواره از این موضوع ابراز نگرانی می کرد که ایران و متحدانش که در راس آنها حزب الله لبنان قرار دارد، در حال تاسیس یک حضور بزرگ و دائمی در جنوب سوریه هستند. موضوعی که به ایرانی ها این اجازه را می دهد که اسرائیل را نه تنها فقط از خاک لبنان بلکه از دیگر مرزهای مشترک با اسرائیل نیز هدف قرار دهد.

در پاسخ به اقدامات ایران در سوریه، اسرائیل نیز طی 6 سال گذشته چندین حمله هوایی علیه سوریه انجام داده است. یکی از این حملات، کمتر از 2 هفته پیش انجام شد و منجر به کشته شدن نظامیان ایرانی و بالا گرفتن تنش ها شد. تقریبا این موضوع قطعی بود که نیروهای سپاه قدس پاسداران ایران اقدام به انتقام گیری خواهند کرد و چهارشنبه شب حمله راکتی مستقیمی را علیه اسرائیل انجام داد.

محاسبات اسرائیل سه گانه است. یکی از این محاسبات دولت سوریه است که با تهدیدهای به خطر افتادن حکومتش در پس حملات اسرائیل مواجه است و این انگیزه را دارد که تلاش کند ایران را از فعالیت هایش بازدارد. وزرای اسرائیل طی چند ماه گذشته به صراحت چندین بار به دمشق هشدار داده است و در حملات روز پنجشنبه سیستم دفاعی دمشق را هدف قرار داد.

موضوع دیگر این است که آمریکا قطعا در صورت آنکه ایران از خطوط  قرمز عبور کند به طور مثال شهرهای بزرگ اسرائیل را با موشک های دوربرد هدف قرار دهد، وارد این درگیری خواهد شد.

سومین موضوع روسیه است، کشوری که خود حضور نظامی گسترده ای در سوریه دارد و با تکرار تهاجمات اسرائیل ادامه می دهد و رویکرد دیپلماتیک را به تقابل نظامی ترجیح می دهد.

گاردین نیز در گزارشی به تحلیل آنچه این روزهادر خاورمیانه در جریان است پرداخت و نوشت: حملات سنگین اسرائیل علیه اهدافی در سوریه در پاسخ حملات موشکی به منطقه تحت اشغال جولان، نشان داد که این موضوع تا چه اندازه تحت تاثیر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران بود. 

در صورت آنکه حمله ایران به جولان تایید شود، این برای نخستین بار خواهد بود که نیروهای ایرانی از خاک سوریه مواضع اسرائیل را هدف قرار می دهند و سرائیل نیز علیه مواضع ایرانی واکنش نشان داده است.
نظرات شما
پیشخوان