تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سفیر سابق ایران در رومانی با رویداد24 مطرح کرد؛

شرایط حضور مشروط ایران در برجام چیست/ آیا اتحادیه اروپا منافع ایران را تامین می‌کند؟

فرازی سفیر سابق ایران در رومانی، می‌گوید که ایران به صورت مشروط حاضر به ادامه و ماندن در برجام است و اگر این خواسته محقق نشود، مقامات کشور حتما و قطعا راهی برای این موضوع در نظر خواهند گرفت.
شرایط حضور مشروط ایران در برجام چیست/ آیا اتحادیه اروپا منافع ایران را تامین می‌کند؟
رویداد۲۴- بالاخره پس از فراز و فرودها و جنجال‌های بسیار، دونالد ترامپ اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهند ماند و از این پس همه تحریم‌ها را علیه ایران برمی‌گرداند. موضوعی که اعلام آن اصلا جای تعجب نداشت.  
 
در این شرایط اما کشورهای اروپایی و در راس آنها فدریکا موگرینی رئیس‌اتحادیه اروپا صراحتا بیانیه دادند و اعلام کردند که برجام یک توافق بسیار خوب است و قطعا به هر نحوی که شده باشد آن را حفظ خواهند کرد. اما با توجه به بیانات رهبری مبنی بر اینکه به اروپا هم اعتمادی نداریم، باید منتظر ماند و دید که آیا اروپا نیز مانند آمریکا در آینده بدعهدی خود را نشان خواهد داد یا نه.
 
اروپا صرف تعریف از برجام و محکوم کردن ترامپ، نمی‌تواند برای حضور در برجام تضمین بدهد
 
على اكبر فرازى سفير سابق ايران در رومانى و مجارستان، در گفت وگو با رویداد۲۴، با اشاره به خروج آمريكا از برجام و سرنوشت اروپا در اين توافق نامه، گفت: سرانجام پس از مدت ها كش و قوس، ترامپ خروج آمريكا از را اعلام كرد،براى بسيارى از كارشناسان سياسى اين موضوع قابل پيش بينى بود. متعاقب اين خروج آلمان، فرانسه و انگلستان حمايت خود از برجام را اعلام كردند. حتى خانوم موگرينى نيز بعد از اين موضوع حمايت صريح خود  از برجام را اعلام كردند و خواهان اين هستند كه در اين توافق نامه بمانند.  
 
فرازى با بيان اينكه اكنون بحثى كه مطرح ميشود اين است كه چه تضمينى وجود دارد بدعهدى آمريكا فرداروز از سوى اروپا ديده نشود، خاطرنشان كرد: صرف حمايت از برجام يا محكوم كردن ترامپ نمى شود تضمينى براى حضور در برجام باشد. جمهورى اسلامى ايران بر اساس تصميمى كه مبنى بر سياست برد-برد گرفته است، به طور صادقانه وارد برجام شد و حتى فتواى مقام معظم رهبرى مبنى بر حرام بودن انرژى اتمى را هم به همراه داشت.
 
اين كارشناس سياسى ادامه داد: زمانى كه اروپايىها اصرار دارند تا در برجام حضور داشته باشند بايد ديد آنها چه نفعى از اين موضوع مى برند كه ميخواهند در برجام باقى بمانند؟  برجام حاده دو طرفه است، اگر نفع يا ضررى در آن وجود دارد براى همه است.بايد گفت برجام فقط نفع اقتصادى ندارد زيرا بيشتر از آن دستاورد امنيتى براى اروپا خواهد داشت. اين ايران بود كه با نثار خون شهدا توانست داعش را از كشورهاى منطقه بيرون كند تا اروپايىها احساس امنيت كنند. نمى شود اروپاييها فقط با حرف و تعريف از ايران بخواهند كه دربرجام بماند.  
 
اگر از برجام نفعی نبریم از آن خارج می‌شویم
 
فرازى با تاكيد بر اينكه شرط ماندن دربرجام اين است كه از آن متنفع بشويم، تصريح كرد: اگر از برجام نفعى نبريم، قطعا مقامات ما كه صداى واحدى هم دارند، اين است كه اگر منافع برجام براى ما نباشد قطعا ما نيز در برجام حضور نخواهيم داشت.  
 
سفير سابق ايران در مجارستان در پاسخ به اين سوال كه آيا مى توانيم از اين پس برجام را با اروپاييها و بدون حضور آمريكا حفظ كنيم؟گفت:  بله به صورت مشروط ميتوانيم آن را حفظ كنيم. مشروط به اينكه اتحاديه اروپا، روسيه و چين و كشورهايى كه از نبود آمريكا متضرر مى شوند، بياييند و از برجام حمايت كنند، حمايتى كه در آن همه متنفع بشوند. همانطور كه در گذشته اعلام كردم، ما اگر از حضور در برجام متنفع بشويم و اگر مشكلاتى كه در تراكنش هاى مالى و بيمه اى داريم را رفع كنند، ما نيز در برجام باقى خواهيم ماند. اما اگر قرار باشد فقط به صورت زبانى حضور داشته باشيم و هيچ سودى عايد ما نشود قطعا مسئولين كشور راه هاى ديگرى را انتخاب خواهند كرد.  
 
 اگر اروپا كماكان در زمين آمريكا و ترامپ بازى كند قطعا بازنده خواهد بود  
 
فرازى بااشاره به قدرت اروپا براى پيشبرد اهداف برجام بدون حضور آمريكا، يادآور شد:  اين را آينده ثابت خواهد كرد كه آيا اروپا قدرتى براى اين موضوع دارد يا نه. اگر اروپا كماكان در زمين آمريكا و ترامپ بازى كند قطعا بازنده خواهد بود و در نهايت همه بازنده خواهند بود. اما اگر در آينده مشخص شود كه فقط مى خواهد در قالب گفتار درمانى از برجام حمايت كند، سودى نخواهد داشت.اولين قدم براى اروپا اين است كه راه مراودات بين بانكى و بين بيمه اى را باز كند تا ساير كشورها به راحتى بتوانند در ايران سرمايه گذارى كنند. اروپا اگر اين كار را انجام دهد قطعا قدم مثبتى در جهت تامين منافع اروپا برداشته است. اگر اروپا در ارتباطش با ايران فقط به منافع تجارى نگاه كند، طبيعى است كه حجم مراودات تجارى با آمريكا قابل مقايسه با ايران نيست. اما باید دانست که برجام فقط تجارى نيست و بحث امنيتى هم هست. موضوعى كه ما نبايد فراموش كنيم اين است كه ما امنيت منطقه را تامين مى كنيم و اين براى اروپا فاكتور مثبت و مهمى است كه اتحاديه اروپا نبايدفراموش كند.  
 
اين دیپلمات ایرانی خاطرنشان كرد: اينكه آمريكا و اروپا مخالف سياست هاى مستقل جمهورى اسلامى هستند، هيچ شكى نيست. اما در اين مرحله نفع اروپا ماندن در برجام است و امكان اينكه خود اروپا پيش قدم براى حفظ برجام باشد، وجود دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
همانطور که رهبر گفتند به اروپایی ها هم اعتمادی نیست،آنها دنبالرو سیاست های آمریکا هستند و اگر دوباره تضمین های کافی گرفته نشود اروپایی ها هم خیانت میکنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان