تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
آیا بیانیه خبرگان از طرف همه اعضا بوده است؟

حاشیه‌های یک بیانیه بدون هماهنگی/ سابقه بیانیه‌های قبلی مجلس خبرگان

بیانیه مجلس خبرگان رهبری درباره برجام در حالی منتشر شده که برخی اعضای آن از نگارش آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و اعلام کرده‌اند این بیانیه، بیانیه جمعی مجلس خبرگان نیست و تنها با امضای این مجلس منتشر شده است.
مجلس خبرگان، حاشیه های یک بیانیه بدون هماهنگی!+ سابقه بیانیه های قبلی خبرگان

رویداد۲۴ وقتی بیانیه مجلس خبرگان رهبری برای رسانه‌ها ارسال شد، نخستین چیزی که به ذهن آمد این بود که آیا این بیانیه جمعی همه اعضای خبرگان است یا خیر؛ بیانیه‌ای بدون امضای اعضا و با عنوان کلی «بیانیه مجلس خبرگان» که احتمالا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس خبرگان از ماهیت آن با خبر نبودند.

آیا بیانیه خبرگان نظر همه اعضا بوده است

عجیب است اگر روحانی و علوی با این بندها موافق باشد: «در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در توافق هسته‌ای رعایت نشد و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود را بصورت کامل به اجرا گذاشت؛ اما تضمین لازم از طرف مقابل دریافت نشد و زمینه را برای خروج آمریکا از برجام فراهم کرد.»

آیت‌الله بطحایی هم از آن دسته اعضای خبرگان بود که خبری از نگارش این بیانیه نداشت؛ او روز گذشته به رویداد24 گفته بود این بیانیه را احتمالا چند عضو هیات رییسه نوشته‌اند و سایر اعضا از نگارش آن اطلاعی ندارند.

همچنین آیت‌الله هاشم زاده هریسی نیز در این بیانیه تردید وارد کرده بود و گفته بود این بیانیه ربطی به مجلس خبرگان ندارد و فقط چند عضو هیات رییسه در نگارش آن سهم داشته‌اند.

در قسمت دیگری از این بیانیه نیز از حسن روحانی خواسته شده است به خاطر آسیب برجام، از مردم ایران عذرخواهی کند: « رئیس‌جمهور ، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبرمعظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.»

حوزه اختیارات مجلس خبرگان چقدر است؟

در قسمت دیگری از بیانیه مجلس خبرگان رهبری، تحلیلی هم از وضعیت برجام و سیاست خارجی آمده است «خروج هر یک از طرفها از توافق، به معنای نقض پیمان است؛ خصوصاً در شرایطی که اکثر تعهدات طرف مقابل بر عهده طرف نقض عهدکننده یعنی آمریکا بوده و با خروج آمریکا از برجام، دیگر هیچ محدودیتی برای این کشور در جهت مانع‌تراشی بر سر راه ایران عزیز نخواهد بود... در شرایط کنونی، ماندن در این قرارداد بدون اخذ تضمین‌های صریح و روشن، به‌طور مسلم تضمین‌کننده منافع ملی ما نخواهد بود. لازم است در اسرع وقت و ضمن جلوگیری از اتلاف فرصت توسط دشمن، تضمین‌های جدی و محکمی برای ماندن در توافق اخذ شود. در غیر این صورت، خروج از برجام، تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود.»

بیانیه مجلس خبرگان در حالی منتشر شده که در پایگاه اطلاع‌رسانی آن حوزه وظایف و اختیارات مجلس خبرگان اینطور آورده شده است: «وظـیفه اصلی مجلس خبرگان، نصب و عزل رهبری است. در اصل یکصد و هفتم قانون اساسی در این بـاره آمـده است؛ «تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مـردم اسـت. خـبرگان رهبری درباره همه فقهای واجد شرایط مـذکور در اصـول پنجم و یکصدونهم بررسی و مشورت می کنند...»

سابقه‌ای از بیانیه‌های پیشین خبرگان

مجلس خبرگان ایران در بیانیه‌های علنی منتشر شده بیشتر به انتقاد و موضع گیری درباره مسائلی پرداخته است که درباره مسائل دولت و مجلس ایران بوده است. دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و روز قدس و انتخابات مختلف و نه دی، بیانیه مجلس خبرگان در محکومیت اقدام رییس جمهور آمریکا، محکوم کردن حادثه تروریستی تهران، محکوم کردن حمله به منزل شیخ عیسی‌ قاسم، محکوم کردن تحریم‌های ده ساله (ISA) علیه ایران و البته انتشار یک بیانیه خاص درباره فایل صوتی منتشر شده از آیت‌الله منتظری، از جمله بیانیه‌های مهم مجلس خبرگان بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
1
اگر امروز کسی باید در پیشگاه ملت بایستد و عذرخواهی کند، حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد هستند که در هشت سال ریاست جمهوری او در مقابل ادبیات و مواضع وی که به صدور قطعنامه‌های متعدد و خسارات علیه ملت انجامید، حرفی نزدند. هنوز یادمان نرفته رئیس جمهوری تحت‌الحمایه آقای جنتی، با گفتن جملاتی نظیر اینکه «آنقدر قطعنامه دهید تا قطعنامه‌دان‌تان پاره شود»، «آن ممه را لولو برد»، «آب را بریزید آنجایی که می‌سوزد» و ده‌ها جمله سخیف دیگر و کاغذ پاره دانستن قطعنامه‌های تحریمی، کشور را در شرایطی قرار دادند که ناچار به دادن امتیاز پای میز مذاکره کردند.
رئیس دولت‌های نهم و دهم کاری کرد که دنیا علیه ما موضع گرفت اما وقتی کشور از سوی همراهان رئیس جمهوری سابق و تحت‌الحمایه رئیس فعلی خبرگان و همفکران و همسویان‌شان به تاراج مادی و معنوی رفت، به نام دور زدن تحریم‌ها هزار هزار میلیارد تومان جابه‌جا شد و منافع ملی و بیت‌المال دور زده شد، صدا از کسی درنیامد. اگر زمان عذرخواهی باشد، نوبت عذرخواهی افرادی است که با سکوت‌شان، رئیس دولت‌های نهم و دهم را اگر نگوییم در «میل» بلکه در «حیف» بیت‌المال، یاری دادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
اقای حسن روحانی وتیمش تا دقیقه نود برنده بودند واز کلمه برد برد استفاده میکردند این وقت های اضافه کار دست تیم میده
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
هنوز چیزی نشده ماکه چیزی را ازدست ندادیم همون جوری قبلا بود هنوز هم هست وادامه دارد چه غصه ای ما بخوریم ملت ما باید صبور باشند وزود نتجه گیری نکنند اقایان خبرگان هم صبور باشند و به ملت انرژی مثبت دهند قرار نیست با خروج امریکا از برجام همه چیز نیست ونابود شود اگر به اینگونه باشد همه ما چه خبرگان وچه ملت براین اعتقاد خواهیم بود که امریکا همه کاره جهان است واگر امریکاه نباشد یعنی هیچ
چرا امریکا را بااین بیانیه ها قدرتمند توانا میکنید
باید اندیشید حال که این برنامه بوجود امده چه بکنیم بالاخره وقتی داشتیم برجام را پایه گذاری می کردند احتمال اینکه چند کشور منجمله امریکا از برجام خارج شود زده بودند لطفا مقامات رده بالا بجای مناقشه پردازی همفکری کنند بازهم راهی هست
هنوز به اخر نرسیده ایم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان