تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

هدف ایران، مدیریت برجام است/ رویکرد اروپا و آمریکا در قبال برجام متفاوت است

رویکرد اروپایی‌ها با آمریکا که دست به نقض برجام زدند کاملاً متفاوت است. از قرار معلوم آن‌ها با سیاست‌های ترامپ در این موضوع توافق ندارند و اظهارات سازنده‌ای که مبنی بر حضورشان بر ادامه برجام دارند نشان می‌دهد که تمایل زیادی بر ماندن در برجام دارند.
هدف ایران، مدیریت برجام است/ رویکرد اروپا و آمریکا در قبال برجام متفاوت است

رویداد۲۴- بدعهدی آمریکا در برجام هرچند قابل پیش‌بینی بود اما باعث شد آینده این سند بین‌المللی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. حال برای حفظ برجام و گرفتن تضمین‌های لازم، محمدجواد ظریف به روسیه و چین سفر کرد تا با ادامه این سفرها به اروپا به نوعی برای این توافق، تعیین تکلیف کند.

تعیین تکلیف برجام نیاز به مذاکرات فشرده‌ای دارد

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره سفر ظریف به روسیه و چین و تور اروپایی که در پیش دارد و اینکه چقدر این مذاکرات می‌تواند به حفظ برجام کمک کند، گفت: برجام شرایطی را پیدا کرده که نظر شرکای آمریکا در این توافق بسیار حائز اهمیت است. یعنی این کشورها، هم بایستی بین خود برای این ساختار تعیین و تکلیف کنند و هم با ایران. قاعدتاً برای رسیدن به نتیجه، نیاز به مذاکرات موثر و فشرده‌ای است که سفر دکتر ظریف هم در این راستا انجام شده است.

رویکرد اروپا و آمریکا در قبال برجام متفاوت است

وی افزود: به نظر می‌رسد رویکرد اروپایی‌ها با آمریکا که دست به نقض برجام زدند کاملاً متفاوت است. از قرار معلوم آن‌ها با سیاست‌های ترامپ در این موضوع توافق ندارند و اظهارات سازنده‌ای که مبنی بر حضورشان بر ادامه برجام دارند نشان می‌دهد که تمایل زیادی بر ماندن در برجام دارند که البته این موضوع نیازمند مذاکره و توافق نهایی است.

نماینده تهران در رابطه با اینکه چقدر احتمال دارد اروپایی‌ها هم بدعهدی کنند یا ایران قبل از آن از برجام خارج شود، گفت: در عالم سیاست هر احتمالی وجود دارد. صحبت‌های رهبر انقلاب هم که فرمودند از طرف مقابل تضمین‌های لازم گرفته شود در همین رابطه است که بتوان در آینده بهترین تصمیم را گرفت. باید تلاش شود که اگر توافقی برای ادامه مسیر در کار باشد، توافق ضعیف و بدون پشتوانه‌ای نباشد و در بلندمدت بتوان به این توافق نگاهی راهبردی داشت.

هدف تیم مذاکره کننده ایران، مدیریت برجام است

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: تیم دیپلماسی ما به دنبال این است که به جای منفعل بودن، فعال باشد. هدف تیم مذاکره کننده ایران، مدیریت برجام است که پس از مذاکره با طرف‌های دیگر این توافق، هم دست برتر را داشته باشیم و هم در چارچوب برجام از منافع ملی کشور حفاظت شود. ایران حتماً منتظر فعل و انفعالات نخواهد ماند و با یک پیش‌بینی خردمندانه نگاه رو به جلو خواهد داشت که هم حوادث احتمالی را ارزیابی کند و هم در این راستا موشکافانه اظهار نظرهای طرف مقابل را رصد و مورد بررسی قرار دهد.
نظرات شما
پیشخوان