تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
احزاب جدید به اصلاح‌طلبان پیوستند؛

مدیران دولت اصلاحات در احزاب جدید شورای هماهنگی/ وحدت زیر عبای خاتمی

چهار تشکل اصلاح‌طلب در جلسه اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان اعضای جدید این شورا انتخاب شدند که اعضای آنها تقریبا همگی از مدیران اصلاح‌طلب دولت سیدمحمد خاتمی بوده‌اند.

رویداد۲۴ زیاد شدن احزاب اصلاح‌طلب از نظر برخی تهدید است و خطر گسترش احزاب یک نفره را تقویت می‌کند و از طرف دیگر فرصتی است تا گروه‌ها و طیف‌های وابسته به جریان‌هایی که پیش از این به صورت محفلی کار سیاسی می‌کردند، به عرصه فعالیت مدنی و مدون روی بیاورند.

چهار تشکل اضافه شده شامل انجمن پیشرو اصلاحات به دبیرکلی علی صوفی، حزب وحدت و همکاری ملی به دبیرکلی محمدرضا راه‌چمنی، مجمع زنان اصلاح‌‌طلب به دبیرکلی زهرا شجاعی و انجمن تولیدگرایان ایران به دبیرکلی علی ظفرزاده هستند.

انجمن پیشرو اصلاحات؛ مدیرانی که عضو جبهه مشارکت نشدند

انجمن پیشرو اصلاحات اردیبهشت سال گذشته بعد از نزدیک به یک دهه کنگره خود را برگزار کرد. این حزب متشکل از حلقه‌ای بود که از دهه هفتاد با عنوان انجمن اصلاحات فعالیت می‌کرد. سیدمحمد خاتمی پیش از این علی صوفی را به عنوان عضو حقیقی شورای عالی سیاستگذاری منصوب کرده بود.

از اعضای ارشد این حزب می‌توان به خرم وزیر راه و حاجی وزیر آموزش و پرورش خاتمی اشاره کرد. هرچند محسن مهرعلیزاده و حسن رسولی هم از دیگر اعضای ارشد آن به شمار می‌روند و در واقع اعضای این حزب گروهی از مدیران دولت سیدمحمد خاتمی هستند که به عضویت جبهه مشارکت در نیامدند.

مجمع زنان اصلاح‌‌طلب؛ زنان مدیر در دولت خاتمی

مجمع زنان اصلاح‌‌طلب نیز سال‌هاست فعالیت سیاسی دارد و در مقطعی زنان نزدیک به حزب کارگزاران مثل فائزه هاشمی و شهربانو امانی هم در آن مسئولیت داشتند. با این حال با برگزاری اولین کنگره رسمی، افرادی مثل زهرا صدراعظم‌نوری و سهیلا جلودارزاده در میان اعضای شورای مرکزی آن قرار گرفتند. این حزب نیز از زنان مدیر در دولت خاتمی تشکیل شده و از نظر جریان شناسی تقریبا همسو با انجمن پیشرو اصلاحات دسته‌بندی می‌شود. 


انجمن تولیدگرایان ایران؛ حزب سیاسی اقتصادی

انجمن تولیدگرایان ایران نیز که از سال 79 فعالیت می‌کند، یک تشکل سیاسی - اقتصادی است که دبیرکلی آن را علی ظفرزاده، نماینده مشهد در مجلس ششم و عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بر عهده دارد.

غلامحسین تکفلی عضو جبهه مشارکت و سیدابراهیم امینی نایب رییس شورای شهر تهران و عضو حزب اعتماد ملی و غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی و ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم روحانی، از دیگر اعضای شورای مرکزی این حزب هستند.

وحدت و همکاری ملی؛ انشعاب از همبستگی

حزب وحدت و همکاری ملی یکی دیگر از احزاب جدید شورای هماهنگی است و یکی از احزابی است که از دل حزب همبستگی در آمده است. راه‌چمنی سال‌ها دبیرکل حزب همبستگی بود اما بعد از اختلافات درونی این حزب، اعلام انشعاب کرد و حزب وحدت و همکاری ملی را پایه‌گذاری کرد.

بنابر آیین‌‌‌‌نامه مصوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، احزابی که به عضویت شورا پذیرفته می‌‌شوند ابتدا به مدت یکسال به عنوان عضو ناظر محسوب می‌‌‌شوند و پس از گذراندن دوره نظارت، عضویت آنان مجددا مورد بررسی قرار گرفته و پس از رای‌‌‌‌گیری مجدد، در صورت موافقت دو سوم اعضاء به عنوان عضو دائم انتخاب می‌‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان