تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

دکل‌های مخابراتی سرطان‌زا هستند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آنتن های مخابراتی در اطراف مدارس استان با توجه به آسیب پذیر بودن دانش آموزان، اثرات بر انواع سرطانها و داشتن پرتوها باید جمع آوری شوند.
رویداد۲۴ دکتر اورنگ ایلامی در نخستین نشست کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی استان طی سالجاری با اشاره به اجرای کانون سلامت محلات به صورت پایلوت در ۲ نقطه از شهر یاسوج، اظهارکرد: این طرح با همکاری ادارات در دو منطقه شهرک امام حسین(ع) و سالم آباد شهر یاسوج اجرا می شود. 

وی با تاکید بر همکاری ادارات در ارتقاء سلامت مردم افزود: در جهت اجرای طرح کانون سلامت محلات، جلسات توانمندسازی مسئولین بین بخشی و اعضای تیم سلامت تشکیل و همچنین کارگاه آموزشی مطالعات کیفی برگزار و آموزش های لازم به صورت آبشاری به سایر خوشه ها انتقال  داده می شود . 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اهداف اجرای این طرح را وجود ساکنینی با خودکارآمدی و عزت نفس بالا، بهره وری از سرمایه اجتماعی جهت شناسایی مشکلات و حل آن ها با توجه به پتانسیل ها و قابلیت های موجود در منطقه، افزایش سواد سلامت و توانمندی مردم محله سالم آباد و شهرک امام حسین(ع) عنوان کرد . 

ایلامی همچنین اشاره ای به راه اندازی اتاق های پیش سرد در کشتارگاه های استان با هدف از بین بردن برخی بیماری های مشترک بین انسان و دام در دمای کمتر از ۴ درجه داشت و خاطرنشان کرد: اداره دامپزشکی استان ظرف ۶ ماه آینده مطالعات لازم در این زمینه را انجام و این مهم را در کشتارگاه های دام استان به صورت الزام به اجرا درآورند . 

وی در خصوص جمع آوری آنتن های مخابراتی در اطراف مدارس استان تصریح کرد: مطالعه در خصوص نصب آنتن های مخابراتی انجام شده به طوری که با همکاری مخابرات استان امکان تغییر دکل های مخابراتی موجود در مدارس به مکان های دیگر با شرایط استاندارد انتقال داده شوند . 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به آسیب پذیر بودن دانش آموزان، اثرات بر انواع سرطانها و داشتن پرتوها، باید آنتن های مخابراتی از اطراف مدارس جمع آوری شوند.

ایلامی عنوان کرد: براساس مطالعات انجام شده در آپارتمانها و مناطق مسکونی که در محدوده این آنتن ها قرار دارند، تومورهای مغزی چندین برابر بیشتر از سایر نقاط است.

وی تاکید کرد: برخی گوشی‌های موبایل نیز برای افراد بخصوص اطفال چالش زا و آسیب زا هستند که باید برای این مساله فکری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج نیز بیان کرد: در جلسات قبلی مصوب شد که سازمان محیط زیست و معاونت درمان دانشگاه موضوع را بررسی و مشکلات موجود را پیگیری کنند . 

ایلامی بهسازی سیستم فاضلاب، جمع آوری آشغال و نخاله های اطراف آن، تعویض آشغالگیرهای سیستم، افزایش راندمان سیستم کلرزنی فاضلاب و تزریق دوز مناسب کلر به آن را از جمله کارهای انجام شده در راستای ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) عنوان کرد . 

وی یادآور شد: در بیمارستان امام سجاد(ع)، ۴ چاه سپتیک(انبار فاضلاب) فعال بوده که مورد تایید آزمایشگاه های شاخص قرار گرفته است . 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: با بررسی کارشناسان اداره آب و فاضلاب، شهرداری و بیمارستان امام سجاد(ع) پزشکی به این نتیجه رسیدند که برای ساماندهی سیستم فاضلاب بیمارستان بعد از احداث پل چهارم بشار اقدامات لازم انجام شود . 

برخی کشتارگاههای دام استان فاقد سردخانه هستند 

عبدالله بهمنش، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: ۷ کشتارگاه دام در استان وجود دارد که برخی از آنها فاقد سردخانه هستند و این مساله می تواند از عوامل انتقال بیمارها از جمله تب مالت و تب کریمه کنگو باشد.

وی افزود: در صورتی که کشتارگاههای لنده، سی سخت و باشت مجهز به سردخانه نشوند مجبور به تعطیلی آنها خواهیم بود چراکه این مساله با جان و سلامت مردم سروکار دارد.

بهمنش اظهارکرد: مهمترین مشکلات اکثر کشتارگاههای دام استان نداشتن اتاق پیش سرد، خودرو حمل لاشه و سیستم فاضلاب است.

رودخانه بشار وضعیت خوبی ندارد

نستهن مقدم، شهردار یاسوج نیز یکی از مشکلات این شهر را نگهداری دام در حومه شهر عنوان کرد و گفت: این مساله که در چهار جهت شهر یاسوج دام نگهداری می شود خطراتی را برای شهروندان دارد.

وی افزود: رودخانه بشار از وضعیت خوبی برخوردار نیست چراکه برخی فاضلاب از سوی بخش خصوصی در این رودخانه تخلیه می شود.

مقدم اضافه کرد: با توجه به خطرات بهداشتی و زیست محیطی باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام اساسی انجام شود.

محسن جعفری نژاد بسطامی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:  اقدامات خوبی برای بهسازی فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) انجام شده است اما نباید این فاضلاب وارد چاههای جاذب شود.

وی افزود: در صورتی که فاضلاب این بیمارستان وارد چاه های جاذب شود باعث آلودگی آبهای زیرزمینی خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان