تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

انتقاد حیدرالعبادی به خروج آمریکا از برجام

حیدرالعبادی: لغو کلی و یکجانبه توافق هسته ای با ایران بدعتی جدید در روابط بین‌المللی ایجاد می‌کند/ باید از ناحیه قانونی و پایبندی کشورها به توافقات بین‌المللی نگاه کرد/ به طور کلی شرایط کنونی را مهیای وقوع جنگ نمی‌بینم

رویداد۲۴-حیدرالعبادی: لغو کلی و یکجانبه توافق هسته ای با ایران بدعتی جدید در روابط بین‌المللی ایجاد می‌کند/ باید از ناحیه قانونی و پایبندی کشورها به توافقات بین‌المللی نگاه کرد/ به طور کلی شرایط کنونی را مهیای وقوع جنگ نمی‌بینم  نخست‌وزیر عراق از خروج رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای و خوشحالی برخی کشورها انتقاد کرد.

حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در پاسخ به سوالی در رابطه با خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، گفت: ما هیچ نقشی در ایجاد توافق هسته‌ای ایران نداشتیم و یکی از طرف‌های این توافق نبودیم به همین دلیل از مفاد این توافق اطلاع نداریم، اما این توافق بین ایران و شش کشور دیگر امضا شده است و انتظار می‌رود که به آن احترام گذاشته شود.

وی افزود: اگر مخالفتی در رابطه با برخی بندهای آن وجود دارد دو طرف باید دوباره در رابطه با آن‌ها گفت‌وگو کنند، اما لغو کلی و یکجانبه آن بدعتی جدید در روابط بین‌المللی ایجاد می‌کند.

العبادی ادامه داد: برخی کشورها از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خوشحال هستند اما باید از ناحیه قانونی و پایبندی کشورها به توافقات بین‌المللی نگاه کرد.

نخست‌وزیر عراق گفت: به نظر ما هدف خروج آمریکا از برجام، ایجاد فشارهای بیشتر به ایران به منظور الحاق بندها و شرط‌های جدید به آن است، به طور کلی شرایط کنونی را مهیای وقوع جنگ نمی‌بینم.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

کشورهای عربستان، بحرین و امارات و همچنین اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس در همان ابتدا از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و ازسرگیری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

مقام معظم رهبری با اشاره به خروج آمریکا از برجام، خطاب به مسئولان کشور هشدار دادند: «به سه کشور اروپایی اعتماد نکنید. اگر تضمین قطعی ندهند، نمی‌شود ادامه داد.» ایشان همچنین با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ، گفتند: از طرف ملت ایران به او می‌گویم «شما غلط می‌کنید».

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در واکنش به اعلام خروج آمریکا از برجام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «شریک بد عهد کم شد؛ برجام در صورت تامین و تضمین منافع ایران با "پنج" ادامه می‌یابد. ایران برای خنثی کردن تحریم‌های نا مشروع آمریکا، از همیشه متحدتر است.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با انتشار پیام توییتری در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت: در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا در برجام و خروج غیرقانونی این کشور از این توافق همانطور که از سوی رییس‌جمهور روحانی ماموریت یافته‌ام یک تلاش دیپلماتیک را برای ارزیابی اینکه آیا دیگر کشورهای عضو برجام می‌توانند منافع ایران در برجام را به طور کامل تامین کنند، انجام خواهم داد. نتیجه این امر واکنش ما را مشخص خواهد کرد./ 

نظرات شما
پیشخوان