تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیروزمجتهدزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

برجام ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا را بیشتر می‌کند/ دنیا را گیج کرده‌ایم، هرروز یک موضع می‌گیریم

مجتهدزاده کارشناس مسائل و روابط بین‌الملل، بر این عقیده است که اعتماد میان ایران و اروپا کماکان پابرجا است و نباید خلل و یا سوء تفاهمی را در برجام ایجاد کنیم و یا به دلیل بدعهدی آمریکا، اعتماد و همکاری‌مان با اروپا را هم برهم بزنیم.
نباید سوء تفاهم جدیدی در برجام ایجاد کنیم/ دنیا را گیج کرده‌ایم، هرروز یک موضع جدید اتخاذ می‌کنیم/ چوب بی‌اعتمادی به آمریکا را برسر اروپا نزنیم

رویداد۲۴ دور جدید رایزنی‌های محمدجواد ظریف به کشورهای اروپایی در حالی آغاز شد که بیش از یک هفته از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد. آمریکا برخلاف تعهدات بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شد و موجی از بی‌اعتمادی را بار دیگر ایجاد کرد. 

در حالی که بسیاری از مسئولان کشور از بی‌اعتمادی نسبت به اروپا و عدم همکاری‌ آن‌ها در برجام با ایران صحبت می‌کنند، موگرینی پس از نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای اروپایی، بیانیه‌ای را قرائت کرد و اعلام کرد که اروپا متعهدانه در برجام باقی می‌ماند و همکاری سیاسی و اقتصادی خود را نیز گسترش می‌دهند.

پیروزمجتهدزاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به شروع دور جدید رایزنی‌های ظریف با کشورهای اروپایی، گفت: هرگونه مذاکره، رایزنی، گفت‌وگو و ... بع منظور اعتمادسازی است. در شرایط معمولی و در روابط بین‌الملل هیچ‌کشوری به کشور دیگر اعتماد ندارد و این اعتماد را کشورها باید در میان خودشان به وجود بیاورند. مطمئنم منظور رهبری از نداشتن اعتماد به اروپایی‌ها این است که بعد از اینکه ما از جانب ایالات متحده آمریکا، رفتارهای نامناسب و غیراخلاقی دیدیم، بر همین اساس دیگر به هیچ‌کشوری نمی‌شود اعتماد کرد.

چوب بی‌اعتمادی آمریکا را نمی‌توان بر سر دیگر هم‌پیمانانمان زد

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: توافق‌هسته‌ای که میان ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا منعقد شد، نتیجه سال‌ها مذاکره و سال‌ها تبادل‌نظر و چانه‌زنی بود. حال یکی از این کشورهای 1+5 که آمریکا است، از برجام خارج شده و نشان داده است که پایبند به اصول، اخلاق و قوانین بین‌المللی نیست. ما می‌دانیم که ترامپ از تمام قوانین بین‌المللی و تعهدات خارج شده است. این عادت رئیس‌جمهور آمریکا است و با این کار نشان داد که دیگر به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. اما ما نمی‌توانیم چوب بی اعتمادی آمریکا را بر سر دیگر دوستان و هم‌پیمانانمان بزنیم. طبیعتا برجام منهای آمریکا، برجامی است بر اساس اعتماد دو طرفه شکل گرفته و ادامه خواهد داشت. 

مجتهدزاده با بیان اینکه رایزنی کنونی ظریف با کشورهای اروپایی به معنای چگونگی اجرایی کردن برجام بدون آمریکا است، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام به صورت خود به خود دشواریی‌های را ایجاد کرده است، اما ایران از یک طرف، روسیه و چین از طرف دیگر و سه کشور اروپایی نیز از سمت دیگر، باید باهم همکاری کنیم تا به یک توافق برسیم تا اجرایی کردن برجام در مسیر هموارتری قرار بگیرد.

اروپا اگر در برجام نباشد، به راحتی تحت تاثیر آمریکا قرار می‌گیرد

او ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این موضوع به این نیاز داشته باشد که ما سوء تفاهم‌های جدیدی را ایجاد کنیم. برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد که 5 کشور باقی مانده (انگلیس، چین، روسیه، فرانسه، آلمان) در این توافق با ما همراه باشند و طبیعی است که اگر اروپا در این توافق‌نامه همراه ما باشند در برابر فشارهای آمریکا نیز مقاومت‌های بیشتری را خواهند داشت و اگر در برجام همراه ما نباشند طبیعی است که بسیار راحت تحت تاثیر خواسته‌ها و رفتارهای آمریکا می‌شوند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ما فقط به آمریکا اعتماد نداریم، گفت: ایران، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان برجام را ترک نکرده‌اند و همه ما در این قرارداد حضور داریم، دیگر کدام بی‌اعتمادی؟ آمریکا بی‌اعتمادی و بی اخلاقی کرده است، ما نباید چوب این بی اعتمادی را بر سر دیگران بزنیم. اعتماد ما و کشورهای اروپا همچنان باقی مانده است و ما نباید کاری انجام دهیم که این اعتماد باقی مانده هم از بین برود. 

برجام ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا را بیشتر می‌کند


مجتهدزاده، با اشاره به اینکه باید بدانیم اروپا در کنار حضورش در برجام، متحد آمریکا در ناتو نیز است، خاطرنشان کرد: درست است که این متحد بودن در مسئله نظامی است اما همین موضوع هم راهی است برای تاثیرگذاری آمریکا روی اروپا. به هرحال آمریکا تهدیدها و تحریم‌های خود را به صورت جهانی اعمال می‌کند و طبیعی است که اقتصادهای بزرگ دنیا نیز تاثیرپذیری بیشتری از ایالات متحده داشته باشند اما اگر همین اقتصادها و کشورهای بزرگ دنیا در برجام و در کنار ما قرار داشته باشند، می‌توانند ایستادگی بیشتری در قبال آمریکا داشته باشند. اگر ما این قرارداد را برهم بزنیم، اروپایی‌ها هم آزاد هستند که خواسته‌های آمریکا را اجرایی کنند.

تکلیفمان با خودمان مشخص نیست


این کارشناس در ادامه افزود: همانطور که می‌بینید اروپا بیشتر از ما به قولی جوش می‌خورد که در برجام باقی بماند. ما چه اهرمی داریم که به اروپا و جهان هستی دیکته کنیم که اروپا باید حتما در برجام باقی بماند؟ به نظرم این ما هستیم که تکلیفمان مشخص نیست زیرا در آن واحد چندین مدل حرف می‌زنیم. یکبار می‌گوییم باید اعتمادسازی انجام دهیم، یکبار می‌گوییم باید تضمین بدهند، بار دیگر می‌گویند ما اصلا مذاکره نمی‌کنیم. با این شرایط دنیا هم گیج شده است که اگر ایران نمی‌خواهد مذاکره کند پس دیگر به دنبال چه تضمینی است. اروپا اصلا تضمینی از ما نمی‌خواهد و این ما هستیم که شب و روز به دنبال گرفتن اعتماد و تضمین هستیم. اروپا یک بار مواضعش را اعلام کرده و مانند ما چند موضع را اتخاذ نمی‌کند.
نظرات شما
پیشخوان