تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

تاریخ اعزام زائران حج تمتع اعلام شد

رئیس سازمان حج و زیارت درمورد اعزام زائران حج تمتع سال ۱۳۹۷ گفت: اعزام زائران حج تمتع به کشور عربستان از ۲۷ تیرماه امسال آغاز می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت درمورد اعزام زائران حج تمتع سال ۱۳۹۷ گفت: اعزام زائران حج تمتع به کشور عربستان از ۲۷ تیرماه امسال آغاز می‌شود.

حمید محمدی در نشست کاربردی یک روزه مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت درباره برنامه‌های انجام شده در حوزه حج تمتع ۹۷ و عتبات عالیات توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: باید برخی محدودیت‌ها و دغدغه‌های سفر حج مانند شرایط هتل‌های مدینه و تعطیلی حمل و نقل از روز‌های پنجم تا چهاردهم ذی الحجه از سوی مدیران اطلاع رسانی شود تا زائران نیز در این رابطه به همراهی بپردازند.

رئیس سازمان حج و زیارت پیشتر گفته بود که بر اساس توافق صورت گرفته با عربستان سهمیه اعزام زائران ایرانی به حج تمتع به نسبت جمعیت کشور با ۳.۵ درصد افزایش بدون احتساب عوامل اجرایی و کارگزاران به ۸۲ هزار و ۸۰۰ نفر افزایش یافته است.

محمدی با تاکید بر بهره گیری از پیام رسان‌های بومی در ارتباط با زائران، عوامل و مردم تصریح کرد: سازمان تفاهم نامه‌ای با پیام رسان گپ امضا کرده است؛ از این رو مدیران لازم است در استان‌ها زائران را به این سمت رهنمون کنند.

وی با اشاره به آسیب شناسی حج سال گذشته اظهار داشت: آسیب شناسی حج سال گذشته صورت گرفته است و جلسات توجیهی در استان‌ها برای برنامه ریزی هرچه بهتر در ایام حج تمتع ۹۷ انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی از مشکلات و دغدغه‌ها در این سفر به سازمان حج و زیارت مرتبط نمی‌شود، افزود: برخی مشکلات مربوط به شرایط کشور میزبان است که از آن جمله می‌توان به محدودیت‌های اسکان و هتل در مدینه اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه باید توضیح کامل در خصوص هتل‌های مدینه منوره داده شود، گفت: این توضیحات به ویژه برای کسانی که مدینه بعد هستند، ضروری محسوب می‌شود چراکه آن‌ها از هتل‌های مکه به هتل‌های مدینه منتقل می‌شوند و قطعا دغدغه‌هایی را در این رابطه مطرح خواهند کرد.

وی به موضوع حمل و نقل شهری در ایام حج تمتع اشاره کرد و افزود: موضوع تعطیلی حمل و نقل از روز پنجم تا چهاردهم ذی الحجه باید مورد توجه و اطلاع رسانی زائران قرار گیرد و در این راستا مدیران کاروان‌ها وظیفه سنگینی خواهند داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: بیشتر زائران فقط یک بار به سرزمین وحی و حج تمتع سفر می‌کنند؛ بنابراین منتقل کردن اطلاعات دقیق برای آن‌ها ضروری خواهد بود.

به گفته محمدی، موضوعاتی نظیر رعایت قوانین کشور میزبان، مسائل ایمنی، توجه به هشدارها، تاکید بر احترام متقابل، پرهیز از بی احترامی و درگیری و عدم خروج به صورت انفرادی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همانطور که همه بر منظم بودن حجاج ایرانی اذعان دارند، باید این مهم بار دیگر لحاظ شود؛ حجاج ایرانی باید نمونه‌ای از نظم و انضباط باشند و در این راستا مدیران استانی نیز وظایف خود را دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به دست اندرکاران ذیربط اظهار داشت: امسال وظیفه ما از سال گذشته سنگین‌تر است چراکه انتظارات مردم بالاتر رفته و ما نیز باید با برنامه ریزی مدون به پیشبرد فعالیت‌ها بپردازیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم حجی عزتمندانه و موفق را شاهد باشیم و در این راستا همه باید سعی و تلاش لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و توضیح داد: از ماه‌های گذشته کارگروهی برای بحث سوغات با استفاده از توان داخلی و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت که این مهم نیز نیازمند اطلاع رسانی مناسب خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه رایزنی‌هایی از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر معظم انقلاب با برخی شرکت‌ها انجام گرفت، گفت: این رویکرد برای حمایت از کالای با کیفیت ایرانی است و در این رابطه شاهد تاثیرات مثبتی نظیر جلوگیری از خروج ارز، کاهش بازارگردی و حمایت از کارگر ایرانی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته یک بسته پیشنهادی از سوغات برای زائران تهیه شده است که این بسته‌های سوغات می‌تواند حتی با قیمتی مناسب‌تر و با کیفیتی بالاتر در اختیار زائر قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به موضوع پزشکی حج تمتع گفت: در بحث معاینات و پزشکی به طور جد از ورود معدود افرادی که به اعتیاد گرایش دارند، جلوگیری می‌شود؛ چراکه اینگونه افراد در صورت حضور مشکلاتی را برای خودشان، کاروان و سازمان به وجود می‌آورند.

محمدی به موضوع جامه دان حجاج اشاره کرد و گفت: در رابطه با انتخاب جامه دان‌ها باید دقت لازم صورت گیرد؛ یعنی جامه دان‌ها باید مطابق ابعاد تعیین شده باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع عتبات عالیات نیز اشاره کرد و گفت: رسما اعلام کردیم که با فضای ایجاد شده در این حوزه، نیازمند رقابت جدی تری هستیم؛ الگوی ۱۰ سال گذشته سازمان فقط بر مبنای شرکت شمسا حرکت می‌کرد، اما این رویکرد تغییر یافته و بحث اعزام‌های استانی به طور جد در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: برای جذب زائر دو عامل ارائه خدمات مناسب و قیمت ارزان‌تر جزو ضروریات محسوب می‌شود که ما نیز به شرکت‌های مرکزی استان‌ها مجوز دادیم که برای اعزام‌های عتبات فعال شوند و در این بازار رقابتی به جذب زائران بپردازند؛ استان‌هایی که دارای توان هستند باید در این عرصه وارد شوند و ما نیز هیچ عذر و بهانه‌ای را نمی‌پذیریم.
 
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در بحث ارز عتبات عالیات نیز رایزنی‌ها و توافقاتی صورت گرفته است که امیدواریم تاثیرات مثبت آن را شاهد باشیم.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تمتع ، تمتع ، اعزام ، زائران ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان