تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
نماینده اقلیم کردستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت عراق راهی جز تعامل با ایران ندارد/ ائتلاف صدر به تنهایی نمی‌تواند دولت تشکیل دهد

نماینده اقلیم کردستان با تاکید بر اینکه ائتلاف صدر نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد، گفت:

رویداد۲۴ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق مشخص شد و در میان مشارکت پایین شهروندان عراقی ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر توانست اکثریت پارلمان را به دست آورد 54 کرسی سهم طرفداران روحانی شیعه تندروی عراقی بود اما این کرسی ها آنقدر نیست که بشود با ائتلاف با سایر گروها دولت تشکیل داد اما چیزی که روشن است سکانداری وزارت دفاع، کشور، خارجه و اقتصاد در اختیار نزدیکان مقتدی صدر قرار خواهد رفت. 

فهرست «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» 52 کرسی، فهرست «الفتح» به ریاست هادی العامری 49 کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» ۲۵ کرسی، حزب «دموکرات کردستان» به ریاست «مسعود بارزانی» 25 کرسی، ائتلاف «الحکمه» به ریاست «سید عمار حکیم» 22 کرسی، ائتلاف «القرار العراقی» به ریاست «اسامه النجیفی» ۱۵ کرسی و «اتحاد ملی کردستان» ۱۵ کرسی به دست آوردند.

مذاکره با همه گروه‌ها به جز حامیان ایران!

به گزارش العربیه برخی از نزدیکان مقتدی اعلام کرده‌اند که باب مذاکره با تمام گروه‌ها به غیر از دولت قانون به رهبری نوری مالکی و فتح به ریاست هادی عامری باز است. گروه‌هایی که مهمترین شاخصه آنها نزدیکی به ایران است.

صدر نیز در حساب توییتری که نزدیک به وی است خبر از تشکیل یک دولت تکنوکرات که هدف آن رفع فقر و  فساد است خبر داد.

همزمان برخی خبرها از آغاز مذاکرات با دو ائتلاف الحکمه به ریاست عمار حکیم و الوطنیه به رهبری اعیاد علاوی با سائرون دارند و به نظر می رسد شرایط برای نخست وزیری دوباره علاوی که از طیف شیعیان لیبرال محسوب می شوند مهیا شده است.

علاوی همواره به آمریکایی‌ها نزدیک بوده و مهمترین شایعه سال 2017 نیز دیدار بن سلمان ولیعهد عربستان با مقتدی صدر بوده است همین اتفاقت نشان می دهد که فعلا اوضاع برای متحدان ایران در عراق مساعد نیست.

مرزهای طولانی و نزدیکی مذهبی و قومی مردم ایران و عراق باعث شده که جدا از اتفاقات سیاسی در حوزهای اجتماعی و اقتصادی نیز دو کشور از یکدیگر تاثیر بگیرند.

به دلیل تحریم‌های هسته‌ای بسیاری از تولید کنندگان ایرانی از تکنولوژی‌ها روز دنیا عقب ماندند و با وجود امضا برجام هنوز نتوانستند این عقب افتادگی را جبران کنند پس بهترین بازارها برای اجناس متوسط ایرانی افغانستان و عراق است از طرف دیگر کاهش بودجه عراق جنگ با داعش و مشکلاتی که با همسایه شمالی (ترکیه) وجود دارد عراق به سمت ایران آمده است واقعیتی که ناظم عمر دباغ نماینده اقلیم کردستان روی آن تاکید کرده است.

ائتلاف صدر نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد

ناظم دباغ در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تاکید می‌کند که برگزاری انتخابات و شرکت مردم برای تعیین سرنوشت کشور اتفاق میمون و مبارکی است و من از آن خوشحال هرچند از نتیجه به دست آمده رضایت ندارم. درست است که سائرون اکثریت پارلمان را به دست آورده اما نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل بدهد و باید با دیگر گروهای شیعه ائتلاف کنند.

دباغ ادامه داد: البته خود ائتلاف سائرون متشکل از چند حزب است که شاید تنها نقطه مشترک آنها مقبولیت داشتن صدر است از طرف دیگر اختلاف در بین گروهای کرد وجود دارد و اگر می‌خواهند یک ائتلاف قدرتمند به وجود آورند باید در ابتدا بین خود هماهنگی‌های لازم را به وجد آورند در واقع امروز کمترین هماهنگی بین گروه‌های سیاسی عراق وجود دارد.

وی تصریح کرد: اما موردی که در آن هیچ شبهه‌ای وجود ندارد این است که هر دولتی با هر تفکری به روی کار بیاید بایستی با ایران روابط خود را در حوزه اقتصادی حفظ کند و چاره به غیر از آن ندارد. موقعیت ژئوپولتیک ایران سبب شده که اگر کالایی از ایران خریداری نشود باز هم این کشور مسیر ترانزیت کالاها است.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق: احتمال تاخیر در تشکیل دولت

از سوی دیگر حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌گو با رویداد 24 زمان اظهار نظر در این خصوص را زود می داند و می‌افزاید: هیچ گروهی نتوانسته اکثریت را به دست آورد پس از این به بعد مذاکرات سیاسی تعیین کننده است و احتمال هر گونه اتفاقی وجود دارد همین امر سبب شده که احتمال تشکیل دولت عراق با وقفه دور از ذهن نباشد.

وی ادامه داد:باید منتظر روزهای آینده ماند اما امری که واضخ است این است که نمی توان سطح تجاری 7 میلیارد دلاری دو کشور را یک شبه به صفر رساند و اصلا این تفکر غلط است.

با وجود احتمال تشدید تحریم های بین المللی حضور ایران در بازارهای صادراتی نیازمند تثبیت بیشتر است ضمن آنکه امروز یکی از کارت های برنده ایران در مذاکرات با کشورهای قدرتمند جهانی نفوذ در منطقه اعم از سیاسی و اقتصادی است. 
نظرات شما
پیشخوان