تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

خشم رسانه ها از جنایت در «روز نکبت»

فلسطینی‌ها با فاجعه، نسل‌کشی و تجاوز غریبه نیستند اما آنچه دوشنبه بر احوال آنها گذشت، نقطه اجماع و اتحادی شد که جهان کمتر توانسته به آن دست پیدا کند. از نظر گذراندن مطبوعات سراسر جهان نشان می‌دهد که این فاجعه بزرگ تا چه اندازه قلب جهان را فشرده و بیش از پیش پرده از چهره دهشتناک رژیم صهیونیستی برداشته است. اکثریت روزنامه‌های جهان، روز گذشته عکس و تیتر اصلی صفحه اول خود را به فاجعه فلسطین و بازگشایی سفارت امریکا روی خون مردم این کشور اختصاص دادند ک

رویداد۲۴-فلسطینی‌ها با فاجعه، نسل‌کشی و تجاوز غریبه نیستند اما آنچه دوشنبه بر احوال آنها گذشت، نقطه اجماع و اتحادی شد که جهان کمتر توانسته به آن دست پیدا کند. از نظر گذراندن مطبوعات سراسر جهان نشان می‌دهد که این فاجعه بزرگ تا چه اندازه قلب جهان را فشرده و بیش از پیش پرده از چهره دهشتناک رژیم صهیونیستی برداشته است. اکثریت روزنامه‌های جهان، روز گذشته عکس و تیتر اصلی صفحه اول خود را به فاجعه فلسطین و بازگشایی سفارت امریکا روی خون مردم این کشور اختصاص دادند ک امریکا

نیویورک‌تایمز: روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود با تیتر «سفارت امریکا در قدس افتتاح شد اما چشم‌انداز صلح از همیشه دورتر به نظر می‌رسد» با انتقاد از عملکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور درباره انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس نوشت: «ساعاتی پیش از مراسم افتتاح سفارت امریکا در بیت‌المقدس، دست کم 58 فلسطینی کشته و هزاران نفر در نوار غزه مجروح شدند. صبح دوشنبه در نواز غزه صداهایی از بلندگوها به گوش می‌رسید که مردم فلسطین را به سوی حصارها در مرز سرزمین اشغالی که چشم‌ درچشم تک‌تیراندازهای اسرائیل می‌شدند، فرا می‌خواند. آن سوی مرزها ایوانکا ترامپ به نیابت از پدرش در مراسمی حضور پیدا کرده بود که در تجمع محافظه‌کاران راستی از هر دو کشور سرود هاللویا می‌خواندند. «چه روز باشکوهی» بنیامین نتانیاهو در کمال خونسردی و پیروزی این جمله ورد زبانش بود. این دو صحنه، در فاصله زمانی تنها یک ساعت، بیشتر از هر لحظه دیگری در تاریخ معاصر بیانگر تفاوت وضعیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. فلسطینی‌هایی که آرزوی دیدار شرق بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت دولت فلسطین در دل می‌پرورانند، با انتقال سفارت امریکا به قدس خود را از این آرزو دور می‌بینند. از ششم دسامبر که ترامپ تصمیم خود را اعلام کرد، روند گفت‌و‌گوهای صلح برهم خورد و فلسطین دیگر مشروعیت امریکا به‌عنوان میانجیگری صلح را قبول ندارد.»
شیکاگو تریبون: این روزنامه امریکایی نیز عکس اول خود را با تصویر پرتاب گاز اشک‌آور به سمت فلسطینی‌ها بست و در گزارشی با عنوان «روز جشن، حمام خون در اسرائیل» نوشت: «در ضیافت بنیامین نتانیاهو به مناسبت افتتاح سفارت امریکا هیچ اشاره‌ای به مردمی که تنها 80 کیلومتر آن‌سوتر در حال کشتار بودند، نشد. »
آتلانتیک: اما گرین روزنامه‌ نگار امریکایی نیز در مجله آتلانتیک در مطلبی تحت نام «جشن در بیت‌المقدس، کشتار در غزه» می‌نویسد: «در سراسر شهر، روی اتوبوس‌ها و تیربرق خیابان‌ها، ورودی ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها تابلوهایی با یک پیام به چشم می‌خورد: ترامپ به اسرائیل عزت بخشید و او دوست صهیونیسم است. این تابلوها به مناسبت‌ افتتاح سفارت امریکا در قدس نصب شده‌اند تا خبر از روی دادن اتفاقی بزرگ در تاریخ خاورمیانه بدهند. انتقال سفارت امریکا به قدس، دستاوردی که هم به گروه‌های مسیحی امریکا ارتباط پیدا می‌کند و هم به گروه‌های یهودی، نقطه عطفی در تاریخ خشونت علیه فلسطینی‌ها محسوب می‌شود. نتانیاهو و ترامپ تلاش می‌کنند این واقعه را پراهمیت جلوه بدهند اما بسیاری از مردم عادی اسرائیل به انتقال سفارت اهمیتی نمی‌دهند. زیرا هم‌اکنون هم قدس برایشان حکم پایتخت اسرائیل را دارد. درعمل، این تصمیم ترامپ چندان چیزی را تغییر نمی‌دهد مگر مشروعیت بخشیدن به اقدامات اسرائیل.»
انگلیس
دیلی نیوز: روزنامه دیلی نیوز با انتشار تصویر ایوانکا ترامپ در صفحه اول خود، تیتر زده است: «غول کوچولوی بابا: 55 نفر در غزه قصابی شدند، اما ایوانکا ترامپ دست از لبخند زدن در مراسم افتتاح سفارت امریکا در قدس برنداشت.»
ایندیپندنت: این روزنامه انگلیسی هم با انتشار گزارشی ویژه از دونالد مکینتایر با عنوان «درقدس سفارتی افتتاح شد، درغزه 55 نفر مردند» نوشت: «درحالی که ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر برای افتتاح سفارت امریکا در قدس لبخندزنان و شادمانه دست در دست هم قدم برمی‌داشتند، 80کیلومتر آن طرف‌تر مردم فلسطین میان اعتراض و زنده‌ ماندن تنها یک انتخاب داشتند... با افزایش آمار کشته‌شدگان، خنده دار بودن ادعای دونالد ترامپ مبنی بر پیدا کردن راه‌ حلی صلح‌ طلبانه میان فلسطین و اسرائیل عیان شد.»
فرانسه
لوفیگارو: روزنامه فرانسوی لوفیگارو روی عکسی از تظاهرات مردم فلسطین در میانه آتش و دود نوشته: «افتتاح سفارت امریکا در قدس: خشم غزه» در این مطلب آمده: «نوار غزه تبدیل به حمام خون شد. هزاران فلسطینی دست به تظاهرات زدند تا مانع انتقال سفارت امریکا شوند. در نوارغزه خبری از سرود و جشن و شادمانی نیست. هزاران شباب فلسطینی خود را از زیر حصارهای مرز سرزمین اشغالی عبور می‌دهند تا جشنی که در میان خشم و اعتراض آنها به پا شده است را پایان بدهند.»
ایتالیا
ریپابلیکا: روزنامه ریپابلیکای این کشور هم گزارش اول خود را به حوادث غزه اختصاص داده و نوشته است: «در مراسم افتتاحیه سفارت امریکا در قدس هر لحظه بیم افزایش درگیری‌ها و کشیده شدنش به قدس شرقی و کرانه باختری می‌رفت. خشونت علیه فلسطینی‌ها باعث کشته‌ شدن ده‌ها غیرنظامی و شوکه شدن جامعه عرب در اسرائیل شد. امروز که سالگرد روز نکبت و بیرون راندن 700 هزار فلسطینی از وطن شان است، به خشونت دیگری علیه مردم گره خورد. در میان کشته‌شدگان نوزادی 8 ماهه هم بود که پس از پرتاب گاز اشک‌آور از دنیا رفت.»
آلمان
دی تسایتونگ: این روزنامه آلمانی هم در گزارش اول خود نوشت: «از سال 2014 تاکنون این شدیدترین خشونت اسرائیل علیه فلسطین بود. ترامپ به فلسطینی‌ها وعده صلح و همکاری داده اما تاکنون نشانه‌ای از این خیرخواهی و صلح پیدا نشده است.»
ترکیه
ینی شفق: روزنامه ینی شفق گزارش اول خود را با اظهار نظر نخست‌وزیری ترکیه درباره بازنگری روابط کشورهای مسلمان با اسرائیل آغاز کرده است و بعد به فجایع و کشتار سربازان رژیم صهیونیست در نوار غزه پرداخته است.
دیلی صباح: این روزنامه ترکیه‌ای هم بیشتر خبرها و عکس‌های صفحه اول خود را به فاجعه غزه اختصاص داده و بازخوانی حوادث و واکنش‌های آن را منتشر کرده است.
عربستان سعودی
عرب نیوز: در حالی که تعداد کمی از رسانه‌های عربستانی به کشتارهای غزه پرداختند، روزنامه عرب نیوز در گزارش خود با اشاره به تاریخچه روز نکبت نوشت: «در 14 مه سال 1948 اسرائیل اعلام موجودیت کرد و فلسطینی‌ها را از خانه‌شان بیرون کرد. پیدا کردن حتی یک نفر در جهان عرب که از این روز متأثر نشده باشد و زندگی‌اش برای همیشه دستخوش تغییر نشده باشد، کار آسانی نیست. رمزی بارود همکار ما در تحریریه هم یکی از همین میلیون‌ها انسان است. خانواده او به‌دلیل اشغالگری‌های اسرائیل ناچار به زندگی در کمپ پناهجویی شد.»
قطر
الجزیره: در این روزنامه هم گزارشی درباره خشم و اعتراض مردم فلسطین منتشر شده است که عنوان آن «سفارت امریکا در قدس، جهان فریاد کشید» است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان