تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

بازآفرینی 1300 "محله" دارای بافت ناکارآمد 123 هزار میلیارد تومان می‌خواهد

معاون وزیر راه و شهرسازی بازسازی 1332 محله دارای بافت ناکارآمد در نقاط مختلف کشور را نیازمند تامین اعتبار 123 هزار میلیارد تومانی دانست که باید از منابع مختلف از جمله ظرفیت بخش خصوصی تامین شود.

رویداد۲۴-معاون وزیر راه و شهرسازی بازسازی 1332 محله دارای بافت ناکارآمد در نقاط مختلف کشور را نیازمند تامین اعتبار 123 هزار میلیارد تومانی دانست که باید از منابع مختلف از جمله ظرفیت بخش خصوصی تامین شود. هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان کرمانشاه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پنج مسئله جدی در دیدار با روسای قوا در سال گذشته، گفت: یکی از این مسائل رسیدگی به بحث بافت‌های ناکارآمد شهری است.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: بر همین اساس برنامه ملی "بازآفرینی شهری" تدوین شد که در راستای آن قرار شد جهت تکمیل هرچه بهتر برنامه سفرهایی را به استان‌های مختلف کشور داشته باشیم که تا 25 مهرماه امسال سفر به همه استان ها و بررسی وضعیت بافت فرسوده آنها و تشریح برنامه انجام خواهد شد.

 

وی به سابقه توجه دولت‌های مختلف به بحث بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و افزود: در دهه 70 موضوعی به نام «بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری» مطرح شد و در دهه 80 این مسئله به «ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» تغییر نام داد و در دهه 90 این ادبیات تغییر و به «بافت ناکارآمد شهری» تغییر پیدا کرد، طوری که همه این موارد را شامل شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اسکان 30 درصد جمعیت شهری کشور در بافت های ناکارآمد، گفت: تلاش ما در برنامه ملی بازآفرینی شهری این است که سالانه به 270 محله دارای بافت ناکارآمد ورود کرده و کار بازآفرینی شهری را شروع کنیم.

 

وی افزود: قطعا ورود به بازآفرینی شهری محلات مختلف در نقاط مختلف کشور با توجه به نوع فرهنگ وحتی اقلیم خاص مناطق کار سختی خواهد بود و سعی و نگاه ما این است که بیش از توجه به مسئله کالبدی، ساختارهای اجتماعی این محلات را مدنظر قرار دهیم.

 

بازآفرینی 1300 محله 123 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

 

عشایری با بیان اینکه در این برنامه سه بُعد کالبدی و شش بُعد غیرکالبدی در نظر گرفته شده گفت: همه برنامه‌ها و ابعاد کار در نهایت به این ختم شد که برای بازآفرینی شهری 1334 محله تا پایان برنامه ششم توسعه به 123 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

 

وی افزود: این تعداد محله مساحتی حدود 66 هزار هکتار از مجموع 141 هزار بافت ناکارآمد شهری کشور را به خود اختصاص می دهند که 20 درصد مساحت شهرهای کشور است.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اسکان 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در این 1334 محله دارای بافت ناکارآمد شهری، گفت: قرار بر این شد منابع لازم برای بازآفرینی شهری این تعداد محله از سه محل منابع دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی تامین شود.

 

وی با بیان اینکه در سایر برنامه‌های بازآفرینی از بالا به پایین تصمیم گیری می شد، گفت: تفاوت این برنامه این است که برنامه‌ها از پایین به بالا تدوین شده و با مشارکت خود مردم انجام می شود.

 

عشایری تصریح کرد: در راستای اجرای این برنامه دو رکن «تسهیل گر» و «توسعه‌گر» هم لحاظ شده است.

 

این مسئول افزود: در رکن «تسهیل گر» جریان اجتماعی با شهرسازی تلفیق شده و نهاد «توسعه محله» را ایجاد می کند که نهادی کاملا غیردولتی است و برنامه های بازآفرینی محله را تدوین می کند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برنامه‌های این نهاد در ستاد بازآفرینی هر شهرستان مطرح شده و از درون آن «برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری» شکل می گیرد.

 

وی افزود: هر استانی این برنامه که خلاصه آن شاید بشود «برجام بازآفرینی شهری» را زودتر تدوین کند، کار در آن استان زودتر شروع می شود و از استان کرمانشاه هم می خواهیم سریعتر این برنامه را در شهرستان‌های خود تدوین کند تا بتوانیم ما هم به سرعت نقش و سهم خود را در این برنامه ایفا کنیم.

 

عشایری به مزیت بارز این برنامه اشاره کرد و افزود: بزرگترین ظرفیت این برنامه این است که اگر دولت یک ریال در محلات دارای بافت ناکارآمد هزینه کند، به اندازه چهار ریال از منابع غیردولتی پول به محلات وارد می شود و به خاطر همین ویژگی است که رییس جمهور سریع با آن موافقت کرد.

 

این مسئول «توسعه گری» را رکن دیگر این برنامه عنوان کرد و افزود: این رکن، سرمایه گذار کار است و تفاوت آن با انبوه ساز در این است که ریسک سرمایه گذاری را می پذیرد.

 

سالانه 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت 100 هزار واحد فرسوده پرداخت می شود

 

عشایری تصریح کرد: با انجام این اقدامات، برآورد صورت گرفته این است که هزینه ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد شهری نسبت به سایر نقاط شهر، 20 تا 25 درصد کاهش می‌یابد که می توانیم این مسئله را اثبات کنیم.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران یادآور شد: از جمله دلایل کاهش این هزینه  تسهیلاتی است که برای ساخت و ساز در این مناطق پرداخت می‌شود و سالانه برای این کار پرداخت مجموعا پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 9 درصد برای بازآفرینی شهری 100 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.

 

وی تصریح کرد: از طرفی با صحبت‌های صورت گرفته هزینه های نظام مهندسی هم در این مناطق با تخفیف خواهد بود و این مناطق از تمام مشوق‌های مناطق محروم شامل تخیف بیمه کارگری و تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند.

 

عشایری خاطرنشان کرد: در راستای شتابدهی به اجرای این برنامه، طرح "امید" پیش از شروع برنامه در شهرها اجرا می شود، به این معنی که تمام اراضی دولتی در این بافت‌ها در اختیار توسعه گران قرار می‌گیرد و در این زمینه سازمان ملی زمین و مسکن ورود جدی و خوبی داشته است.

 

وی افزود: در کرمانشاه هم طبق توافق صورت گرفته میان ما و سازمان ملی زمین و مسکن قرار شده ورود جدی داشته باشیم و زمین لازم برای ساخت 500 تا 600 واحد را فراهم می‌کنیم.

 

عشایری تصریح کرد: همچنین قیرلازم در اختیار شهرداری های استان برای بهسازی و نوسازی معابر فاقد آسفالت که عموما در سکونت گاه‌های غیررسمی قرار دارند، قرار می گیرد.

 

وی افزود: همچنین در همین راستا امسال 20 میلیارد تومان به عنوان بودجه ملی در اختیار استان کرمانشاه قرار می گیرد البته دادن این امکانات به شرط تهیه برنامه اقدام مشترک در استان است که در آن نقش و سهم همه دستگاه‌ها مشخص شده باشد.

 

نظرات شما
پیشخوان