تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

حمایت دولت بریتانیا از قرارداد توسعه میدان کرنج/ اولین قرارداد نفتی بعد از خروج از برجام

وزیر نفت از امضای اولین قرارداد نفتی بعد از خروج از برجام با یک شرکت انگلیسی پرگس خبر داد و گفت:آنها قول داده‌اند که کار خود را در این پروژه انجام دهند و حضور سفیر بریتانیا نشان می‌دهد که دولت این کشور از این پروژه حمایت خواهد کرد.

رویداد۲۴-وزیر نفت از امضای اولین قرارداد نفتی بعد از خروج از برجام با یک شرکت انگلیسی پرگس خبر داد و گفت:آنها قول داده‌اند که کار خود را در این پروژه انجام دهند و حضور سفیر بریتانیا نشان می‌دهد که دولت این کشور از این پروژه حمایت خواهد کرد. بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفتی کرنج با شرکت پرگس که با حضور سفیر انگلیس، مدیرعامل شرکت پرگس، مدیرعامل شرکت نفت ایران و معاونان این شرکت، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد، گفت: پس از یکسال و نیم زحماتی که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پرگس کشیدند، این مذاکرات طولانی به مرحله قرارداد رسید.

وی ادامه داد: در مناطق نفت‌خیز جنوب سال‌ها حساسیت داشته‌اند که قراردادها در قالب توسعه میادین منعقد شوند و اکنون با سخت‌کوشی و درک شرایط توانستند شاخه‌ای قرار IPC را به مرحله امضا برسانند.

وزیر نفت با بیان اینکه وقتی قرارداد امضا می‌شود یعنی به مرحله قابل‌قبولی رسیده‌ایم، اظهارداشت: دستاورد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این است که این اولین قرارداد تاریخی برای توسعه میدان نفتی را امضا می‌کند که این خود از عقد قرارداد و میزان تولید نفتی که دارند، کم‌ارزش‌تر نیست.

زنگنه با تاکید بر اینکه در راستای سرمایه‌گذاری و توسعه یک میدان مهمترین اصل مدیریت پروژه و انجام آن در زمان محدود است، تصریح کرد: حساسیت این میدان به خاطر آن است که یک میدان برون فیلد است زیرا ما تاسیسات تزریق داریم که کار را پیچیده‌تر از یک میدان گرین فیلد کرده است.

وی افزود: ما هرگز خود را به یک شکل قرارداد محدودیت نکرده‌ایم و شکل‌های مختلف را در IPC مدنظر قرار داده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه نحوه پرداخت‌ها در این قراردادها بستگی به عملکرد است، خاطرنشان کرد: ما افزایش تولید و افزایش بازیافت داریم که 18 تا 20 میلیارد دلار دارد اما کمتر از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه انعطاف و توانمندی‌های ما در انواع مدل قراردادی به کار بسته می‌شود، ابراز امیدواری کرد که پرگس در مرحله عملیاتی، عملکرد مناسبی داشته باشد و به موقع کار کند.

وی با تاکید بر اینکه بنده شب گذشته با مدیران این شرکت صحبت کرده‌ام و پرسیدم آیا در شرایط فعلی(خروج امریکا از برجام) مشکلی از لحاظ مالی و تجهیزات خواهند داشت یا خیر؟ بیان کرد: آنها قول داده‌اند که کار خود را در این پروژه انجام دهند و حضور سفیر بریتانیا نشان می‌دهد که دولت این کشور از این پروژه حمایت خواهد کرد.

وزیر نفت یادآور شد: از اروپا می‌خواهیم از شرکت‌های اروپایی حمایت کنند تا قراردادهای نفتی ایران را به انجام برسانند چراکه ایران در بخش انرژی قابل صرف‌نظر نیست.

زنگنه با بیان اینکه همیشه شرایط در یک روال نیست، عنوان کرد: امروز می‌بینیم برخی همسایگان ما از شرایط کنونی ما ابراز خوشحالی می‌کنند. آنها همان کسانی هستند که مدیون ما هستند. باید به آنها گفت زمستان می‌گذرد و روسیاهی به ذغال می‌ماند. ما از شرایط سخت‌تر از این هم گذر کرده‌ایم وگرنه تاریخ نداشتیم.

وی با بیان اینکه ما ملت با شعور و یک قدرت ملی داریم، گفت: کشورهای همسایه ایران بدانند این شرایط فراز و نشیب ممکن است روزی برای آنها هم اتفاق بیفتد. فراموش نکنند داعش تا پایتخت‌شان هم نفوذ کرده بود بنابراین از شرایط کنونی ایران خوشحال نشوند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که مشکلات حل شوند، اظهار داشت: ما ملت و دولت صلح‌جویی هستیم. پیمان‌شکن نیستیم و به قراردادهایمان وفاداریم. آنهایی که زورشان زیاد است باید متانت داشته باشند نه اینکه بلندتر عربده بکشند. ما می‌خواهیم با صلح زندگی کنیم و کشورمان را توسعه داده و ایجاد اشتغال کنیم. می‌خواهیم در منطقه هم صلح باشد و راه‌حل را نیز همیشه مذاکره می‌دانیم و به آنچه امضا می‌کنیم، متعهد هستیم.

زنگنه اضافه کرد: در بخش نفت از همه ظرفیت‌هایمان برای تولید و صادرات استفاده می‌کنیم و از گروه 1+5 منهای یک انتظار داریم پیمان‌شکنی امریکا را جبران کنند تا اطمینان کافی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی در ایران فراهم شود.

وی با بیان اینکه ما کار خودمان را می‌کنیم، تصریح کرد: ممکن است کارها کند شوند اما متوقف نمی‌شود. ضربه‌ای که ما را زمین نمی‌زند و نابود نمی‌کند، قوی‌ترمان خواهد کرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بعد از 30 روز ماه رمضان که بر ما فشار می‌آید، قوی‌تر در میدان تولید نفت جهان می‌شویم، خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند ما را نادیده بگیرد. باید با تدبیر جلو برویم و از شعارزدگی و احساسات جلوگیری کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان