تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

ایجاد «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» نقش علمی ایران در منطقه را ارتقا می‌دهد

وزیر علوم در آیین افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو » در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تاسیس این کرسی نقش منطقه ای ایران در امور علمی و تحقیقاتی را ارتقا می دهد.
رویداد۲۴-وزیر علوم در آیین افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو » در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تاسیس این کرسی نقش منطقه ای ایران در امور علمی و تحقیقاتی را ارتقا می دهد.

منصور غلامی در این مراسم با اشاره به اینکه در زمینه علم و دانش حرف های زیادی برای گفتن در دنیا داریم؛ گفت: ایران با سابقه دیرین تمدنی خود ظرفیت های علمی و دانشی بالایی دارد که میراث بشریت محسوب می شود و ما باید از هر فرصتی برای انتقال میراث علمی خود به دنیا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: از فرصت هایی که علوم و فناوری های ارتباطات در عصر حاضر برای ارتباط ملت ها فراهم کرده است استفاده کنیم.

غلامی با اشاره به قدمت بالای رشته علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی و تواناییهای اعضای هیات علمی و محققان این دانشگاه گفت: انتخاب دانشگاه علامه برای ایجاد «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» انتخاب درستی بود.

وی با تاکید بر نقش کرسی یونسکو در ارتباطات علم و فناوری» در افزایش توانمندی های دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاههای دیگر کشور از مسیر همکاری های بین المللی گفت: ایجاد این کرسی نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را در مسائل علمی افزایش می دهد.

در ادامه این مراسم، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ایجاد «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» روز تاریخی برای دانشگاه علامه طبایی و تحولات علمی در ایران است.

وی افزود: در گذشته علوم پایه و فنی و مهندسی و تحولات فناورانه را آغاز تحولات علمی در رشته های مختلف می دانستند ولی امروز این دانش ارتباطات است که بر علوم سایه انداخته است و توسعه این دانش آغاز توسعه سایر رشته ها محسوب می شود.

رئیس دانشگاه علامه طبا طبایی اظهار داشت: اهمیت ارتباطات به لحاظ نظری آنقدر است که بدون شناخت مدل ارتباطی رایج در یک جامعه نمی توان سایر ابعاد آن را شناخت.

در ادامه این نشست؛ دکتر حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اعلام اینکه «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» اولین کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی و شانزدهمین کرسی این سازمان در ایران است، ابراز امیدواری کرد که این کرسی از فعالترین کرسی های موجود در ایران باشد.

وی با اشاره اینکه ما فکر می کنیم سازمان یونسکو به تفاوت های فرهنگی و هنجارهای فرهنگی جوامع احترام می گذارد و در امور آموزشی و فرهنگی کشورهای عضو دخالت نمی کند؛ گفت: تاسیس این کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی فرصتی برای ایران است تا سخنان شنیدنی خودرا به گوش دنیا برساند.

دکتر هادی خانیکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» نبز در این آیین گفت: نقش ارتباطات در دنیای امروز افزایش همگرایی ها است و ما امیدواریم افتتاح این کرسی، ارتباط نهاد علم با جامعه را در ایران تقویت کند.

وی افزود: افتتاح این کرسی فرصت تازه ای برای ایران است تا از ظرفیت های جهانی برای توسعه دانشگاههای خود استفاده کند.

محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات در این آیین گفت: ارتباطات علم و فناوری را حوزه ای جدید و نوظهور است که باید از ان برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و تبدیل علم به فرهنگ استفاده کرد.

جلالی نماینده دایم ایران در سازمان یونسکو نیز با اشاره به اینکه ایجاد کرسی توسط سازمان یونسکو برای نزدیکی و افزایش کشورهای جنوب شکل گرفت گفت: بر اساس این کرسی ها کشورهای دارای کرسی در یک همکاری بین المللی برنامه های پیشنهادی خودرا در زمینه های خاص در سطح دنیا مطرح می کنند.

وی ایجاد کرسی سازمان یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی را عاملی برای پیوند دانشگاههای ایران با سایر دانشگاههای دنیا دانست و از آن به عنوان دریچه ای برای آشنایی دنیا با توانایی های علمی ایران یاد کرد.

در ادامه این آیین خانم استر لاروش رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران نیز گفت: این دفتر امور کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را برعهده دارد و ایجاد ««کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» می تواند همکاری های علمی ایران و این کشورها را افزایش دهد.

وی با اعلام اینکه ایجاد کرسی توسط سازمان یونسکو در خلق ایده ای جدید آموزشی و پژوهشی و ارتقای علمی کشورها با در نظر گرفتن تنوع های فرهنگی سودمند بوده است گفت: هم اکنون ۷۳۵ کرسی یونسکو در جهان فعال است که ۱۳۴ کشور را به هم پیوند می دهد.

پس از مراسم افتتاحیه، محل استقرار «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

اعطای نشان دانشگاه علامه طباطبایی به خانم لاروش، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و دکتر جلالی، نماینده ایران در سازمان یونسکو بخشی دیگر از این آیین بود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تعدادی از اساتید مطرح علوم ارتباطات همچون عاملی، شکرخواه و افخمی و اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات از جمله شرکت کنندگان آیین افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو» بودند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان