تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

روابط تجاری با ایران برای انگلیس خیلی مهم است

مراسم امضای توافقنامه میان کنسرسیوم بین‌المللی پرگس و شرکت ملی نفت ایران در حالی برگزار شد که امریکا از برجام خارج شده و ایران را دوباره تحریم کرده است، اما اروپا این تحریم و نقض برجام را هنوز محکوم می‌کند

رویداد۲۴-مراسم امضای توافقنامه میان کنسرسیوم بین‌المللی پرگس و شرکت ملی نفت ایران در حالی برگزار شد که امریکا از برجام خارج شده و ایران را دوباره تحریم کرده است، اما اروپا این تحریم و نقض برجام را هنوز محکوم می‌کند  مراسم امضای توافقنامه میان کنسرسیوم بین‌المللی پرگس و شرکت ملی نفت ایران در حالی برگزار شد که امریکا از برجام خارج شده و ایران را دوباره تحریم کرده است، اما اروپا این تحریم و نقض برجام را هنوز محکوم می‌کند. در این مراسم رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در ایران نیز حضور داشت. او شب گذشته در جمع مسئولان کشور تأکید کرد که حمایت از روابط تجاری با ایران برای انگلیس خیلی مهم است. مک ایر برای تأکید بیشتر این جمله را حتی به فارسی گفت. در این مراسم رولی، رئیس کنسرسیوم بین‌المللی پرگس نیز بر همکاری و پایبندی خود به این قرارداد تأکید کرد و قول داد که تکنولوژی و سرمایه را به ایران منتقل خواهد کرد و پروژه را پیش خواهد برد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در این مراسم از اروپایی‌ها خواست همان طور که سفیر بریتانیا بر پایبندی انگلیس به برجام تأکید کرد، آنها نیز به این معاهده پایبند باشند. او گفت: با کشورهای اروپایی عضو در گروه 1+4 در حال مذاکره هستیم تا به شرکت‌های اروپایی برای حضور در شاخه‌های اصلی نظیر صنعت نفت به اندازه نیاز اطمینان کافی برای کار کردن با ایران را بدهند.
او در مورد قرارداد توتال نیز صحبت کرد. زنگنه می‌گوید: اگر‌ توتال نتواند معافیت از تحریم‌ها را بگیرد طبق قرار‌داد سهمش به CNPC منتقل می‌شود.  به طوری که بعد از اعلام خروج از قرارداد و طی یک دوره 60 روزه سهم این شرکت به شرکت چینی منتقل خواهد شد و اگر چینی‌ها هم نمانند، ما راهکار کافی برای پیش‌بردن طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی داریم. ‏وزیر نفت ادامه داد: جریمه‌ای به توتال تعلق نمی‌گیرد و از مو‌ضوع «امکان اجرا» نداشتن استفاده می‌کنند اما سرمایه‌ای را که هزینه کرده تا زمان تولید فاز نمی‌دهیم. او درخصوص قرارداد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس توضیح داد: از مدیران شرکت پرگس پرسیدم، آیا با این شرایط (تحریم) می‌توانید سرمایه بیاورید و قرارداد را اجرا کنید؟ قول دادند که پروژه را اجرا کنند. به گفته زنگنه، این اولین قرارداد تاریخی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب است که با درک شرایط کشور و سختکوشی به امضا رسیده است. در این قرارداد کمتر از 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد اما نزدیک به 20 میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
زنگنه خطاب به همسایگانی که از تحریم ایران خوشحالند، گفت: همسایگان‌مان وقتی می‌بینند که گرفتار شده‌ایم خوشحالی نکنند، بخصوص آنهایی که مدیون ما هستند. ما از شرایط سخت‌تر هم عبور کرده‌ایم  وگرنه تاریخ چند هزار ساله نداشتیم. ما قدرت ملی و ملت با شعور داریم. این وضعیت نیز می‌گذرد. ضربه‌ای که نابود نمی‌کند، شما را قوی‌تر می‌کند. ما پیمان‌شکن نیستیم و به قراردادهایمان پایبندیم. می‌خواهیم با صلح  زندگی کنیم و راه حل مسائل را همیشه در مذاکره دیده‌ایم. اصل این است که ما می‌خواهیم تعامل داشته باشیم و تکنولوژی و سرمایه را وارد ایران کنیم و برای مردم کشور اشتغال ایجاد کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه در بخش نفت نیز ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا در تولید و صادرات نفت خام کشور مشکلی رخ ندهد، گفت: هیچ کس نمی‌تواند ما را در تولید نفت جهان نادیده بگیرد. زمستان می‌رود و‌ روسیاهی‌اش به زغال می‌ماند.

نظرات شما
پیشخوان