تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
وزیرکشور در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

مشکلی برای تامین دستگاه ایکس‌ری نداریم/ استانداران برای مبارزه با قاچاق کمک کنند

وزیر کشور گفت: باید تقسیم کار ملی در انجام وظایف محوله مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شود که در آن وظایف هر یک از دستگاههای اصلی، معین و همکار مشخص شده و با تعیین شاخص گذاری هر ماه گزارش گیری شود.
رویداد۲۴ جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عصر چهارشنبه۲۶ اردیبهشت ماه به ریاست عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد.
 
رحمانی‌فضلی در این جلسه پس از استماع گزارش اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره برنامه های ستاد در سال ۹۷ اظهارداشت: باید تقسیم کار ملی در انجام وظایف محوله مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شود که در آن وظایف هر یک از دستگاههای اصلی، معین و همکار مشخص شده و با تعیین شاخص گذاری هر ماه گزارش گیری شود.
 
وی با اشاره به اجرای سیاست جدید دولت در حوزه ارزی گفت: هم اکنون وارد کنندگان و صادرکنندگان کالا می‌توانند از طریق سامانه نیما با انجام ثبت سفارش ارز مورد نظر خود را دریافت کنند این ارز از سوی بانک مرکزی تخصیص داده خواهد شد.
 
وزیر کشور با بیان اینکه برای هدف کاهش سالانه ۱۰ درصد از میزان قاچاق باید شاخص گذاری شده و سهم هر دستگاه مشخص شود، افزود: برای اجرای وظایف دستگاه‌ها پیگیری جدی و ارزیابی دقیق صورت بگیرد.
 
رحمانی‌فضلی با اشاره به سفر اخیر خود به بندرعباس و بازدید از اسکله بندر شهید رجایی و وجود ۱۰ هزار کانتینر متروکه در این منطقه بر لزوم تعیین تکلیف هر چه زودتر کالاهای قاچاق انبار شده تاکید کرد و اظهارداشت: روز گذشته گزارش از آخرین وضعیت کالاهای انبار شده در بندرعباس خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم، همچنین ستاد باید درباره آخرین وضعیت انبارهایی که کالاهای قاچاق در آن نگهداری می شود گزارشی همراه با پیشنهادات و نظرات خود تهیه کند تا آن را تقدیم رئیس جمهور کنیم تا در این خصوص تصمیم‌گیری جدی شود.
 
وی با بیان اینکه هر ماه گزارشی از عملکرد ستاد و سایر دستگاه‌ها باید به رئیس‌جمهور ارائه شود، گفت: مشکلی برای تامین دستگاه ایکس ری بر اساس سخنان وزیر اقتصاد وجود ندارد بنابراین ستاد با تعیین اولویت‌های خود مکانهای مورد نظر را شناسایی کرده و آن را در نامه‌ای به وزارت اقتصاد اعلام کند تا هرچه زودتر نسبت به استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری اقدام شود.
 
وزیر کشور نقش استانداران در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: در این زمینه استانداران باید کمک کنند و وظایف استانداران به صورت کامل و دقیق در این حوزه مشخص شود و ستاد نیز گزارش عملکرد استانداران را ارائه کند.
 
رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای سیاست جدید دولت در حوزه ارزی گفت: در اجرای این طرح هرچقدر که به جلو پیش می‌رویم احتمالا مسائل جدید و یا نقاط ضعفی مشاهده می‌شود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید این نقاط را بررسی و پیشنهادات خود را جهت جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی ارائه کند.
 
وی یادآور شد: باید در انجام امور و کارها افکار عمومی را همراه داشته باشیم، همراهی افکار عمومی مستلزم کار قوی صدا و سیما و اطلاع‌رسانی به موقع دستگاه ها است و پس از آن نیز دستگاه‌ها و افراد مسئول در ستاد باید با رسانه‌ها نشست داشته باشند و آنها را نسبت به اجرای طرح‌ها توجیه کنند.
 
رحمانی‌فضلی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت بی قاعده برخی کالاها در این ایام گفت: تعزیرات باید کنترل جدی نسبت به افزایش قیمت کالا داشته باشد به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان که این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد از سوی دیگر هیچ مشکلی در تامین منابع ارزی وارد کنندگان و صادرکنندگان وجود ندارد و افزایش بی قاعده و قانون برخی کالاها در این ایام توجیهی توجیه ناپذیر است.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع قاچاق اثر زیادی در شرایط کنونی در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید موثرتر قوی‌تر و مفیدتر عمل کند و هر کجا هم که به کمک ما لازم باشد قطعاً از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان