تاریخ انتشار: ۲۳:۰۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

ابوالغیظ: با هر کشوری که سفارتش را به قدس منتقل کند، قطع رابطه می کنیم

دبیر کل اتحادیه عرب در نشست اضطراری امشب این اتحادیه بدون آنکه درباره انتقال سفارت امریکا واکنشی نشان دهد، کشورهایی را که به تبعیت از امریکا سفارت خود را به قدس منتقل کنند، تهدید به قطع روابط دیپلماتیک کرد.

رویداد۲۴-دبیر کل اتحادیه عرب در نشست اضطراری امشب این اتحادیه بدون آنکه درباره انتقال سفارت امریکا واکنشی نشان دهد، کشورهایی را که به تبعیت از امریکا سفارت خود را به قدس منتقل کنند، تهدید به قطع روابط دیپلماتیک کرد. نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع قدس اشغالی و نوار غزه امروز (پنج‌‌شنبه) برگزار شد.

به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، در نشست وزرای خارجه این اتحادیه برای بررسی اوضاع قدس اشغالی و نوار غزه گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس کاملا مردود و محکوم است. وی افزود اتحادیه عرب خواستار تحقیقات بین المللی در خصوص جنایت های اشغالگران در نوار غزه است.  ابوالغیط همچنین کشورهایی مانند گواتمالا را که به تبعیت از آمریکا، سفارت هایشان را به قدس منتقل کرده‌اند، به قطع روابط دیپلماتیک تهدید کرد.

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان به عنوان رئیس این نشست، با تأکید بر اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس به طور کامل اشتباه است، از انتقادات گسترده جامعه جهانی در قبال تصمیم آمریکا استقبال کرد.

صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت، در این نشست گفت: اسرائیل با اقدامات خود به نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت ادامه می دهد. کویت درخواست خود را مبنی بر تحقیقات بین المللی در خصوص کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل مطرح کرد. ما در دفاع از آرمان عادلانه و مشروع ملت فلسطین در کنار آنها هستیم.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب برای بررسی آخرین تحولات مربوط به قدس اشغالی و نوار غزه، گفت: از زمان اجرای تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس بیش از یکصد فلسطینی شهید شده اند. آمریکا در اقدامی چالش برانگیز و هدف دار، روز نکبت را برای انتقال سفارت به قدس انتخاب کرده است.

المالکی افزود: ما با مفاهیم عجیب و غریبی مواجه هستیم که انحطاط ارزش های اخلاقی را نشان می دهد و اشغالگری و شهرک سازی را تشویق می کند. از همه کشورهای عربی می خواهیم سفرای خود در واشنگتن را فرا بخوانند تا مراتب اعتراض خود را در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس به آنان ابلاغ کنیم. ما خواستار تحقیقات مستقل در مورد جنایت های اشغالگران اسرائیلی در نوار غزه هستیم.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، نیز در این نشست، اظهار کرد: دلیل اصلی بحران، اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل است و این موضوع باید پایان پذیرد. وی افزود: انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی اقدامی باطل است. باید تحقیقات مستقل در خصوص تیراندازی با گلوله جنگی به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی آغاز شود.

 

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان