تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

هاسپل موافقت سنا را برای کسب ریاست سیا به دست آورد

جینا هاسپل در جلسه سنا توانست موافقت اعضای آن را برای کسب ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) را به دست آورد.

رویداد۲۴-جینا هاسپل در جلسه سنا توانست موافقت اعضای آن را برای کسب ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) را به دست آورد.جینا هاسپل در جریان گرفتن رأی از سنا با انتقادها و پرسش‌های سخت برخی سناتورها از هر دو حزب مواجه بود. با این حال او بدون رأی چند سناتور دموکرات نمی‌توانست رأی تایید سنا را بگیرد.

این نیروی کارکشته و قدیمی سیا بابت این هدف انتقادها قرار گرفته بود که دو دهه پیش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا زیر نظر او در یک زندان مخفی در تایلند، بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌کرده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، بدین ترتیب هاسپل نخستین زنی است که به ریاست این دستگاه جاسوسی آمریکا می‌رسد.

مایک پامپئو، رئیس قبلی سیا به وزارت خارجه آمریکا رسید و دونالد ترامپ، هاسپل را برای ریاست سیا پیشنهاد داد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از پیش اعلام کرده بود که به هاسپل برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی رأی مثبت نمی‌دهد.

این سناتور که اکنون از بیماری رنج می‌برد و در جلسه‌های سنا شرکت نمی‌کند، خودش در بیش از ۵ سال اسارت در ویتنام شکنجه شده بود و در سال‌های گذشته از مخالفان سرسخت و صریح کاربرد شکنجه در آمریکا بوده است.

در همین حال، مارک وارنر، سناتور ارشد دموکرات در کمیته اطلاعاتی سنا گفته بود، به هاسپل رأی مثبت می‌دهد چون او در جلسه با این کمیته سنا گفته هیچ‌وقت نباید از به‌اصطلاح "روش‌های پیشرفته بازجویی" استفاده می‌کرده است.

وارنر گفت که هاسپل قول داده است هرگز از چنین روش‌هایی استفاده نکند؛ حتی اگر رئیس‌جمهوری آمریکا چنین بخواهد.

دونالد ترامپ چه در دوره رقابت‌های انتخاباتی و چه در دوره ریاست‌جمهوری‌ گفته بود، باید از سخت‌ترین روش‌ها برای مبارزه با تروریسم استفاده کرد.

آن‌چه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به نام "روش‌های پیشرفته بازجویی" استفاده کرده، مثلا ایجاد حالت خفگی مصنوعی با ریختن آب روی صورت زندانی، در گزارش‌های رسمی مجلس سنا شکنجه خوانده شده و با دستور رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا ممنوع شده است.

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا روز چهارشنبه با انتصاب جینا هاسپل به عنوان رییس‌ آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا)‌ موافقت کرد.

بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، رأی‌گیری کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا پشت درهای بسته انجام شد و بر اساس نتایجی که اعلام شد، هاسپل در این رأی‌گیری ۱۰ رأی موافق و پنج رأی مخالف به دست آورد. هرچند در گزارش نتایج اعلام شده به جزئیات اشاره‌ای نشد، اما پیش‌تر هشت سناتور جمهوری‌خواه و دو سناتور دموکرات گفته بودند که از هاسپل حمایت می‌کنند. پنج دموکرات باقی‌مانده کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا هم قبل از این گفته بودند که مخالف انتصاب هاسپل هستند.

 

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان