تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از حاشیه‌های یک طرح؛

مردم کازرون چرا معترضند؟/ مهمترین اعتراض‌ها به طرح تقسیمات کشوری

التهاب‌های اخیر کازرون آنقدر بر فضای کشور تاثیر گذاشت که هم وزارت کشور بیانیه‌ای درباره آن صادر کرد و هم معاون اول رییس جمهور را به واکنش وا داشت که هر دو اعلام کنند طرح فعلا متوقف شده است. اما موضوع بر سر چه بوده است.
طرح تجزیه کازرون از کجا آمد/


رویداد۲۴ کازرون امروز آرام‌تر از روزهای گذشته است، نیروی انتظامی توانسته اوضاع را کنترل کند. امام جمعه کازرون هم که خود معترض به طرح تجزیه کازرون بود، از مردم خواسته آرام بمانند. وزارت کشور هم فعلا طرح را مسکوت گذاشته تا تکلیف کازرون در آرامش معلوم شود.

همه چیز از طرح تجزیه کازرون شروع شد، شاید این طرح دلیل اصلی بود، شاید هم این طرح بهانه‌ای بود برای اعتراض! دلیل اصلی هر چه بود، کازرون را به مهمترین شهر ایران در روزهای اخیر تبدیل کرد؛ شهری که این روزها صدای تیراندازی از آن می‌آید و عکس‌های منتشر شده از آن رنگی از آتش و دود دارد و در توییتر برای آن هشتگ «کازرون درخون» زده‌اند. پس از آتش زدن کانکس کلانتری، نیروی انتظامی معترضانش را اراذل و اوباش خوانده و وزارت کشور هم درباره‌اش گفته معترضانش برای آشوب از جایی خط گرفته‌اند.

طرح تجزیه کازرون از کجا آمد

وقتی حسین رضازاده هنوز نمایندگی دادستان یاسوج بود و در نطق انتخاباتی‌اش وعده تشکیل شهرستان جدید کوه‌چنار را می‌داد، گمان نمی‌کرد یک طرح مربوط به تقسیمات کشوری این‌چنین ماجرا بیافریند. رضازاده وعده داده بود از دو شهر «کوهمره نودان» و «چنار شیجان» شهرستان جدیدی با نام کوه‌چنار تشکیل شود تا مناطق فقیرنشین آن منطقه که حدفاصل سه استان دیگر کشور است، از مزایای این طرح بهره‌مند شوند. معاون سیاسی استاندار وقت نیز موافق آن بوده است؛ طرحی که مخالفت شدید مردم و آیت‌الله خرسند اما جمعه شهر را هم در پی داشت.

برخی منابع محلی گفته‌اند اعتراض‌ها زمانی شدت می‌گیرد که یک کانال محلی پربازدید وابسته به اصولگرایان به معترضان لقب اراذل می‌دهد. آنها گفته بودند از یکسال پیش این اعتراض‌ها رنگ خشونت نداشته است. به گفته آنها حمایت مردم از حجت‌الله رضایی عدم حکم امضای او توسط وزیر موضوعی دیگر بود که به گفته آنها بی‌توجهی به خواسته مردم کازرون بوده است.

فرصت طلب یا معترض؟

فرماندهی انتظامی استان فارس البته موضوع را بی‌ربط به تقسیمات کشوری خواند و پس از آرامش نسبی شهر، سرهنگ کاووس محمدی معاون نیروی انتظامی فارس تجمع‌های اعتراضی کازرون را اقدام عده‌ای فرصت طلب و اراذل و اوباش خواند که قصد تخریب اموال عمومی را داشتند که پلیس با آنها قاطعانه برخورد کرده است.

وزارت کشور هم بیانیه‌ای با همین سبک نگارش اما دوستانه‌تر، منتشر کرد و با اعلام اینکه طرح فعلا متوقف شده، تاکید کرده این حوادث، بیش از آنکه جنبه  تقسیماتی داشته باشد ریشه در  عوامل دیگری دارد و قول داده مصالح مردم در نظر گرفته شود.

در خبری غیر رسمی گفته شده محمد رضایی کوچی نماینده جهرم، حسین رضازاده نماینده کازرون، غلامرضا تاجگردون نماینده کهگیلیویه و بویراحمد و همچنین سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از موافقان این طرح هستند. آنها معتقدند این طرح تبعیض موجود در منطقه را از بین خواهد برد.

مهمترین اعتراض‌ها به طرح تقسیمات کشوری

تبدیل قزوین به استان و جدا شدن آن از استان زنجان در سال ۷۳ ، اعتراض مردم سبزوار به عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت خاتمی، برای تشکیل خراسان شمالی،تقسیم خراسان به پنج استان و درگیری‌ها در نیشابور و سبزوار، ایجاد شهرستان گراش در جنوب استان فارس و اعتراض‌ها به تقسیم هرمزگان، اعتراض مردم سمنان برای انتخاب مرکز استان از جمله مهمترین اعتراض‌های عمومی به طرح تقسیمات کشوری بوده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان