تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
در عربستان چه خبر است؟

غیبت ولیعهد جدید؛ ظهور ولیعهد قدیم/ پسرعموها و شاهزاده سعودی!

از زمان ورودش به عرصه سیاسی در عربستان جنجال برانگیز و پرسروصدا بود، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که با یک سنت شکنی در روند به قدرت رسیدن شاهزادگان در عربستان به ولیعهدی رسید احتمالا این روزها هدف انتقام‌گیری پسرعموهایش قرار گرفته است.
غیبت ولیعهد سعودی، از شایعه تا واقعیت/ مخالفان پیام خود را ارسال کردند؟


رویداد۲۴ یک ماه از غیبت ولیعهد عربستان می گذرد و همچنان خبر یا تصویر جدیدی از او در رسانه ها منتشر نشده است، همین موضوع به شایعات درباره وضعیت سلامت وی پس از حادثه تیراندازی در کاخ پادشاهی عربستان دامن زده است.

روز گذشته بود که رسانه‌ها از بازداشت چندین فعال با سابقه زن در عربستان سعودی خبر دادند، زنانی که در زمینه حقوق زنان در این کشور فعالیت می‌کردند، انتشار خبر بازداشت این فعالان زن در ادامه بازداشت‌های اخیر در این کشور اما در شرایطی صورت می‌گیرد که تاریخ غیبت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به یک ماه می‌رسد، غیبتی پرابهام و حاشیه‌دار که با سکوت رسانه‌های غربی همراه بوده است.

مقابله با پهپاد یا درگیری شاهزادگان!

درست 1 ماه پیش بود که خبر تیراندازی شدیدی در منطقه الخزامی، محل قرار گرفتن مجموعه کاخ پادشاهی عربستان منتشر شد و کمی پس از آن فیلم‌های کوتاهی از این حادثه در رسانه‌ها منعکس شد، خبری که عربستان آن را مقابله با یک پهپاد خواند اما گمانه‌زنی‌ها این حادثه را بزرگتر از مقابله با یک پهپباد خوانده و از درگیری میان شاهزادگان و حتی احتمال کودتای ناموفق در ریاض خبر داده بودند.

از آن زمان تاکنون هیچ تصویر یا فیلم و اظهارنظر مستندی از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در رسانه‌ها منتشر نشده است؛ کسی که به باور بسیاری از تحلیلگران در مرکز توجه‌ها و البته انتقادها در عربستان قرار دارد و با اصلاحات اخیرش خشم بسیاری از شاهزادگان و جامعه محافظه کار این کشور را برانگیخته بود.

حتی در دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی در ماه آوریل نیز هیچ تصویری از محمد بن سلمان از سوی رسانه‌ها منتشر نشد و علیرغم این که رسانه‌ها اعلام کردند او در یک ضیافت شام کاری میزبان مایک پمپئو بوده اما تنها تصاویر مربوط به نشست پمپئو با ملک سلمان بن عبدالعزیز و عادل الجبیر منتشر شد، موضوعی که ابهام مربوط به سرنوشت محمد بن سلمان را پررنگ تر می کرد.

در عربستان چه خبر است؟

برخی از منابع نزدیک به خانواده آل‌سعودی ادعا می کنند که چند روز پیش از حوادث خزامی و پیش از سفر پادشاه عربستان به روسیه، «سلمان بن عبدالعزیز» میزبان تعدادی از شاهزادگان و برادرزاده‌هایش بود که حامل پیام‌هایی از افراد بانفوذ این کشور بودند، در این دیدار شاهزادگان به پادشاه عربستان اعلام کردند که رفتارها و اقدامات پسرش دیگر غیرقابل تحمل است و باید به هر قیمتی از رسیدن وی به قدرت در این کشور جلوگیری شود.

این موضوع بیانگر آن است که اغلب اعضای خاندان سعودی از اقدامات و تصمیم‌گیری‌های محمد بن سلمان به ویژه حبس خانگی «محمد بن نایف» و «عبدالعزیز بن فهد» و همچنین بازداشت 3 نفر از شاهزادگان خانواده آل‌سعود خشمگین و مخالف ادامه حضور وی در قدرت هستند.

سوریه الحدث در این‌باره می نویسد: آنچه که اکنون در عربستان می‌گذرد درگیری میان جبهه‌های مختلف، رد و بدل کردن پیام‌ها و تشکیل ائتلاف‌هایی علیه حکومت سعودی است و روشن است که حمله به کاخ پادشاهی بخشی از همین درگیری‌ها و این پیام‌ها بوده است.

خروج ولیعهد جدید؛ ظهور ولیعهد قدیمی

و آنچه که در این بین گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات و تحولات در عربستان را تقویت می‌کند حضور تعجب برانگیز محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی در فرودگاه ریاض یک هفته پس از حمله خزامی است. محمد بن نایف که چهار ماه تحت اقامت اجباری قرار داشته و تحرکات خود و خانواده اش تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد برای نخستین بار در انظار عمومی ظاهر شد. اقدامی که می تواند پیامی آشکار به همراه داشته باشد و این سوال را مطرح می کند که آیا محمد بن سلمان جوان که احتمالا هدف انتقام‌گیری پسرعموهایش قرار گرفته، پیام کناره‌گیری از قدرت را دریافت کرده است یا نه؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان