تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزاش رویداد۲۴ از وضعیت بازار مسکن؛

وضعیت اجاره بها و خرید مسکن چگونه پیش می‌رود/ دامادی: سیاست دولت بی‌نتیجه بود

عضو کمیسون عمران مجلس معتقد است که تولیدکنندگان مانند گذشته تمایل به ساخت و ساز مسکن ازخود نشان نمی‌دهند و بسیاری از آنان یا اقدام به ساخت نمی‌کنند یا به دلیل التهاب دربازار از خرید صرف‌نظر می‌کنند و نگران افزایش قیمت‌ها هستند.
وضعیت اجاره بها و خرید دربازار مسکن چگونه پیش خواهد رفت؟

رویداد۲۴ خیزش آرام اجاره‌بها در حالی آغاز شده که اتحادیه املاک سکوت پیشه کرده و منفعلانه به انتظار آینده نوسان‌های نرخ ارز و خروج از برجام نشسته است.

در این بین اما دفاتر املاک با علم به این‌که در فصل جابه‌جایی تعداد معاملات بالا می‌رود هیچ نوع واکنشی نسبت به نرخ‌های پیشنهادی مالکان نشان نمی‌دهند و همین امر مستاجران و کسانی که قصد خرید مسکن را دارند با هاله‌ای از ابهام مواجه کرده است. از سوی دیگر درحالی که با افزایش نرخ تسهیلات مسکن، امید این می‌رفت که اندکی قدرت خرید مردم برای خرید خانه افزایش یابد، رویدادهای اخیر اقتصادی باعث شد تولیدکنندگان نیز به دلیل هراس از بالارفتن قیمت‌ها با وجود تقاضا برای خرید صبر پیشه کرده و منتظر تحولات روزهای آتی اقتصاد باشند با این اوضاع مردم نمی‌دانند که وضعیت مسکن آن هم درروزهای گرم تابستان که هرسال بالاترین تقاضا را برای اجاره بها و خرید دارد، چه خواهد شد؟

محمد دامادی: مشکلات مسکن ناشی از عدم ثبات اقتصادی است

محمد دامادی  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: بازار مسکن سال‌هاست در رکود به سر می‌برد و قبل از خروج آمریکا از برجام نیز معضلات زیادی در حوزه مسکن وجود داشت که البته این مشکل خیلی به وزارت راه و شهرسازی برنمی‌گردد و بیشتر نشات گرفته از رویدادهای اقتصادی نظیر عدم ثبات اقتصادی بوده است اما افزایش قیمت ارز نیز اثرات مستقیمی درهمه ابعاد  بر حوزه مسکن گذاشت.

سیاست دولت در رفع رکود مسکن بی‌نتیجه بود

او بیان کرد: متاسفانه سیاست‌های دولت در حل رکود بازار مسکن تا به حال ثمربخش نبوده است و دولت نتوانسته عرضه و تقاضا در این بازار را به سمت تعادل هدایت کند، به طوری‌که درحال حاضر با وجود عرضه مسکن قدرت خرید مردم تنزل کرده است. از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز مانند گذشته تمایل به ساخت و ساز مسکن ازخود نشان نمی‌دهند و بسیاری از آنان یا اقدام به ساخت نمی‌کنند یا به دلیل التهاب دربازار از خرید صرف‌نظر می‌کنند و نگران افزایش قیمت‌ها هستند.

عضو خانه ملت تاکید کرد: در حالی که پیش بینی می‌شد که در سال جاری با افزایش قیمت تسهیلات مسکن رونق به این بازار برگردد اما قیمت‌ها به صورت حبابی و کاذب بالارفته است و مسکن‌سازان نیز احساس ناایمنی از سرمایه‌گذاری در این بخش دارند که تمام این عوامل التهاب بازار مسکن را دوچندان می‌کند.

دولت برای رفع مشکلات مسکن، لایحه‌ای نداده است
 
‌به گفته دامادی، کمیسیون عمران در تلاش است به وضع مسکن سر و سامان دهد البته دولت تا به حال لایحه‌ای دراین خصوص تقدیم مجلس نکرده است و نیاز است که سیاستگذاری دقیقی برای حل این مشکل وضع شود و تا زمانی که حال تب‌دار اقتصاد خوب نشود و اقتصاد در تب رویدادهای مختلف بسوزد طبیعی است در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

رییس کانون انبوه سازان: وضعیت افزایش قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره هنوز مشخص نیست

ایرج رهبر رییس کانون انبوه سازان مسکن اما معقتد است با توجه به سرگردانی بازار، وضعیت افزایش قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره هنوز مشخص نیست، با اینهمه دیدگاه وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت بازار مسکن این است که با اعلام رشد ۷ درصدی مسکن در سالی که گذشت، پیش‌بینی می شود این رشد در سال ۹۷ به شکل فزاینده ادامه یابد.

از مجموع دیدگاه مسئولان این نتیجه استنباط می‌شود که با رویه کنونی بازار مسکن، شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش صدور پروانه و رشد تقاضا برای مواد و مصالح ساختمانی باشیم و چندان دوراز ذهن نیست که رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ بیش از تورم عمومی باشد اما جهش قیمت بعید خواهد بود، بنابراین اگر افزایش قیمت مسکن با شرایط فعلی ادامه داشته باشد، پیش بینی می‌شود که اگر دولت به سمت پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت نرود همچنان رشد قیمت بازار را درگیر خواهد کرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان