تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷

واکنش موگرینی به ادعا‌های پمپئو

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران گفت: هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد.
رویداد۲۴ به گزارش آژانس خبری فرانسه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اظهارات وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته سخنرانی را علیه ایران ایراد کرده و به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پس خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره کرده بود، پاسخ داد.

موگرینی در بیانیه خود هشدار داد که هیچ آلترناتیوی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد. 

وی گفت: سخنرانی مایک پومیئو وزیر خارجه آمریکا مشخص نکرد چطور قرار است آمریکا از برجام خارج شود یا چطور این اقدام منطقه را از یک تهدید اشاعه سلاح هسته‌ای حفظ می‌کند یا چطور ما را در وضعیت بهتری در برابر نفوذ ایران در منطقه خارج از برجام قرار خواهد داد. 

موگرینی از آمریکا خواست که به تعهداتش به عنوان یکی از طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای پایبند باشد و گفت: برجام نتیجه بیش از یک دهه مذاکرات پیچیده و سخت برمبنای رویکرد دوگانه است(رویکردی که در آن یکی از طرف‌ها کنترل بخش‌های اصلی را در دست دارد و به طرف دیگر اجازه می‌دهد که کنترل بخش‌های محدودی را در دست داشته باشد). بنابراین این بهترین نتیجه ممکن است. 

وی گفت: این توافق به همه جامعه جهانی تعلق دارد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است. جامعه بین‌الملل از همه طرف‌ها انتظار دارد که به تعهداتی که دو سال پیش منعقد کرده‌اند، پایبند باشند.

موگرینی بعد از اظهارات ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای بلافاصله بر پایبندی اروپا به توافق هسته‌ای تاکید کرده و گفته بود تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد، اروپایی‌ها هم به تعهداتشان پایبند خواهند بود. 

هفته گذشته موگرینی گفته بود که کشورهای اروپایی درباره راه حل حفظ برجام با هم مذاکره می‌کنند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان