تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷

حماسه دوم خرداد انقلاب را برای مدتی بیمه کرد/ مجمع زنان اصلاح‌طلب در حال طراحی سند جامع خود است

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه اولین کسی که برای پیروزی آقای خاتمی در انتخابات دوم خرداد پیام داد، مقام رهبری بود، تاکید کرد: ایشان گفتند حماسه دوم خرداد انقلاب را برای مدتی بیمه کرد. این بیمه کردن آن بود که نظام سیاسی کشور زمانی به بقا ادامه می‌دهد که همه گروه‌‌‌ها و سلیقه‌‌‌های کشور در اداره کشور شرکت کنند، نه اینکه جریان یا گروه سیاسی حذف شود وگرنه این نظام به هدف خود دست پیدا نمی‌کند.

رویداد۲۴-دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه اولین کسی که برای پیروزی آقای خاتمی در انتخابات دوم خرداد پیام داد، مقام رهبری بود، تاکید کرد: ایشان گفتند حماسه دوم خرداد انقلاب را برای مدتی بیمه کرد. این بیمه کردن آن بود که نظام سیاسی کشور زمانی به بقا ادامه می‌دهد که همه گروه‌‌‌ها و سلیقه‌‌‌های کشور در اداره کشور شرکت کنند، نه اینکه جریان یا گروه سیاسی حذف شود وگرنه این نظام به هدف خود دست پیدا نمی‌کند.زهرا شجاعی در مراسم افطاری مجمع زنان اصلاح‌‌طلب با بیان اینکه مهمترین هدف ما از برگزاری این جلسه تجدید عهد و میثاق در راهی است که از دوم خرداد آغاز کردیم، گفت: این سرمایه اصلی کار ماست. دومین هدف ارائه گزارش از عملکرد مجمع از مرداد سال گذشته یعنی برگزاری کنگره تا امروز است. 

وی ادامه داد: انتخاب امشب یادآور حماسه بزرگ دوم خرداد و تجلیل از این اتفاق بزرگی که به رهبری سردار اصلاحات، آقای خاتمی اتفاق افتاد، بود که نقطه عطفی در تاریخ مشارکت زنان و مشارکت سیاسی کشور شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان اصلاح‌‌‌طلبی را با تفسیرهای گوناگون خیلی‌‌ها آغازش را با مشروطه نسبت می‌دهند و خیلی از علما مبنای تفکر دینی ما را اصلاحی می‌دانند، اظهار داشت: خیلی‌‌ها حرکت اصلاحی را به قیام امام حسین نسبت می‌دهند.

شجاعی با طرح این سوال که چرا دوم خرداد به نقطه عطفی تبدیل شد؟ تصریح کرد: دلیل آن این است که در دوم خرداد مردم نه بزرگی به کسانی که می‌خواستند قیمومیت مردم را در مشارکت سیاسی داشته باشند، گفتند. اولین انتخاباتی که مردم خودشان رئیس‌‌جمهور را انتخاب کردند، این انتخابات بود. قطعا منظور این نیست که در انتخابات قبلی تقلب شده یا مهندسی شده است.

وی افزود: تقریبا در جریان انتخابات‌‌‌های قبلی رئیس‌‌جمهور از قبل مشخص بود چون رقیب برای روسای‌‌جمهور قبلی اعم از آقایان رفسنجانی، خامنه‌‌ای و شهید رجایی مطرح شده بود، برای مردم از قبل برنده انتخابات مشخص بود و برای همین مرحوم زواره‌‌ای گذشت می‌کرد، رقیب آقای خامنه‌ای می‌شد و آقای جاسبی از خودگذشتگی می‌گردد، رقیب هاشمی می‌شد اما دوم خرداد ۷۶ که همین روال ادامه داشت و برای عده‌‌‌ای از قبل محرز شدت بود که ناطق‌نوری رئیس‌‌جمهور می‌شود، این اتفاق نیفتاد. 

معاون رئیس‌‌جمهور در دولت اصلاحات اضافه کرد: ما به همراه خانم بهروزی در سفر هند بودیم. حتی خانم مریم بهروزی در همان روزها به من می‌‌گفتند که بزرگان نظام تصمیم گرفتند که در این دوره هم آقای ناطق نوری انتخاب شوند و با تریبون‌‌ها و امکاناتی که در دست داشتند، این گونه تبلیغ می‌‌کردند که «رئیس مجلس ما، رئیس‌جمهور ما» اما در نهایت این گونه نشد و تصور آنان نادرست از آب درآمد.

شجاعی با بیان اینکه آقای خاتمی از من به عنوان مسئول ستاد زنان در بهمن ۷۵ دعوت کردند، خاطرنشان کرد: ایشان ابتدای امر بنای بر پیروزی نداشتند چون فضای سیاسی یاس بر آن حاکم بود. بسیاری از دانشجویان و هنرمندان از نظر سیاسی منزوی شده بودند. ایشان گفتند من می‌خواهم این جمع را برگردانم و مشارکت افزایش پیدا کند ولی وقتی استقبال مردم را دیدند، جدی‌تر شدند و این گونه بود که حماسه‌‌ای شکل گرفت. 

وی با بیان اینکه اولین کسی که پیام داد، مقام رهبری بود، ابراز داشت: ایشان گفتند حماسه دوم خرداد انقلاب را برای مدتی بیمه کرد. این بیمه کردن آن بود که نظام سیاسی کشور زمانی به بقا ادامه می‌دهد که همه گروه‌‌‌ها و سلیقه‌‌‌های کشور در اداره کشور شرکت کنند، نه اینکه جریان یا گروه سیاسی حذف شود وگرنه این نظام به هدف خود دست پیدا نمی‌کند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه تایید مشروعیت یک نظام با رای مردم است، عنوان کرد: شناخته شدن رسمی افکار و عقیده‌‌‌ها منجر به دوام نظام می‌شود. به همین دلیل آنچه امروز داریم به برکت همان حضور و اندیشه و تلاش زنان و مردانی بود که در این انتخابات شرکت کردند. در این مقطع تاریخی هم این زنان و جوانان بودند که خاتمی را به قدرت رساندند، این بار نیز زنان نقش مهمی داشتند. 

شجاعی در مورد عملکرد مجمع زنان اصلاح‌طلب یادآور شد: سه دوره فعالیت داشتیم؛ از سال ۸۵ که این مجمع شکل گرفت. در دوره اول شورای هماهنگی بود. دوره دوم از سال ۹۲ آغاز شد که اعضا به صورت عضو حقیقی شرکت کردند و در انتخابات‌های کاندیدا معرفی کردیم و در دوره سوم که از سال ۹۴ آغاز شد، برای کسب پروانه فعالیت، تدوین اساسنامه و مرام‌‌نامه تلاش کردیم. 

وی با اشاره به اینکه آن کنگره با سخنرانی عارف و پیام خاتمی برگزار و انتخابات شورای مرکزی صورت گرفت، بیان کرد: ما کتاب مجموعه بیانیه‌های خود را منتشر کردیم. فیلم مستندی از نزدیک به چهل سال مشارکت سیاسی زنان تهیه شده است. دو روز بعد از کنگره ملاقات با آقای خاتمی داشتیم. دفتر مجمع همان روز آغاز به کار کرد. در این مدت در حال طراحی و ساخت تشکیلات مجمع بودیم. چارت مجمع طراحی شد. خانم صدراعظم نوری قائم مقام مجمع است. چهار کمیسیون داریم که مسئولیت کمیته‌‌ها از نیروهای جوان انتخاب کردیم. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مجمع زنان اصلاح‌طلب در حال طراحی سند جامع خود است، گفت: کابینه سایه تشکیل دادیم. برای هر کدام از نهادهای مربوط به زنان کمیته‌‌ای تشکیل شده و جز به جز کارها ثبت و ضبط می‌شود و اگر لازم باشد، نقد سازنده خواهیم داشت. اقدام دیگر، تدوین مانیفست مجمع زنان اصلاح‌‌‌طلب است. تهیه گزارش درباره مدیریت زنان و چالش‌‌های آن انجام شده و در یکی از جلسات بنیاد باران ارائه شده است. نشست‌‌‌های سیاسی با افراد صاحب‌‌نظر و فراکسیون زنان مجلس و شخصیت‌‌های گوناگون داریم و این کار ادامه میابد. 

شجاعی تاکید کرد: لازم است وزارت کشور تایید کند تا کار را به صورت حزب ادامه دهیم. زمانی می‌توانیم به هدف‌‌‌های بلند خود برسیم که دست به دست هم بدهیم و دیگران را با جمع دعوت کنیم تا زنان اصلاح‌‌‌طلب بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان