تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
سکوت مسئولان، اعتصاب در جاده‌ها؛

کامیون‌داران چه مطالباتی از دولت دارند؟/ عدم حمایت دبیرکانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران از هم‌صنفی‌ها!

دریافت کمیسیون 50 تا 80 درصدی شرکت‌ها باربری از کامیون‌داران، پرداخت 8درصد از کرایه برای حق بیمه و کاهش کرایه تانکرهای سوخت توسط شرکت ملی نفت عوامل مهمی بودند که در روزهای گذشته به اعتصاب سراسری کامیون‌داران انجامید.

رویداد۲۴ سریال اعتصاب این روزها تقریبا اکثر شهرهای کشور را دچار التهاب کرده است این بار نوبت به اعتصاب کامیون داران شد که از چندروز پیش در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ اران به ویژه اراک، شیراز، اصفهان آغاز شده است و آنگونه که گفته شده تا کنون بیش از 10 استان کشور را در بر گرفته است. در پی اعتصاب کامیونداران منابع خبری از کمبود گازوئیل در تهران و بنزین در شهرهای بالا خبر دادند که همین امر ایجاد صف‌های طولانی دربرابر جایگاه های توزیع سوخت را به دنبال داشته است.

علت اعتراض چیست؟

خبرها و تصاویر منتشر شده درشبکه‌های اجتمای از توقف بارگیری و متوقف شدن چرخه حمل و نقل جاده‌ای کالا حکایت دارد. یکی از کامیون‌داران در مورد علت اعتراض سراسری گفته‌اند برای عدم افزایش کرایه‌ها، اجبار قوانین ماده 38 و «سپهتن» اعتراض کردیم. پلیس با نصب سامانه «سپهتن» روی کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین دستور داده 8 ساعت رانندگی و 15 ساعت توقف داشته باشیم اما هیچ مکانی برای استراحت و توقف رانندگان در نظر نگرفته‌اند.

شرکت نفت کرایه‌ها را کم کرده است!

آنگونه که یکی از کامیون‌داران به رویداد۲۴ می‌گوید: از سال 93 تاکنون باوجود افزایش تورم‌ها کرایه‌های رانندگان تغییری نداشته است و حتی شرکت نفت براساس نقشه‌های راه نیز مقداری از کرایه ها را نیز کم کرده است.

تامین اجتماعی مجبورمان کرده بخشی از پول کرایه‌ها را به حساب آنها بریزیم

راننده دیگری می‌گوید: تامین اجتماعی طبق ماده 38 بدون هیچگونه ارائه خدمات، رانندگان را مکلف کرده است که 8/7 درصد از کرایه‌ها را به این سازمان بپردازند که اگر پرداخت نشود کارت هوشمند و کارت ورود به انبار برای راننده صادر نخواهد شد و کارت سوخت رانندگان نیز شارژ نمی‌شود.

مشکل دیگر کامیون‌داران بالا بودن هزینه‌های لجستیکی و اقساط خودرو و پایین بودن کرایه بار عنوان شده است و اعضای این صنف اعلام کرده‌اند که تا زمان مشخص شدن تکلیف اعتصاب سراسری همچنان ادامه خواهد داشت.

گفته می‌شود رانندگان و کامیون‌داران از چند هفته پیش تماس‌ها و ارتباطاتی با مقام‌های مسئول از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی و کشوری برای حل این مشکلات برقرار کرده بودند اما نتیجه‌ای نداشت.

عدم حمایت دبیرکانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران از هم‌صنفی‌ها!

دو روز پس از اعتصاب سراسری کامیون‌داران و رانندگان در شهرهای مختلف ایران، مقام‌های وزارت راه پیشنهاد داده‌اند که کرایه کامیون‌داران تا 20 درصد افزایش یابد و معاون حمل و نقل سازمان راهداری نیز گفته است که وزارت راه با افزایش کرایه کامیون داران از 15 تا 20 درصد موافقت کرده است اما احمد کریمی دبیرکانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفته است که رفتارهای خودسرانه مورد تایید نیست و خواسته‌ها باید در فضای آرام بیان شود و ممانعت از فعالیت هم صنفان خود منجر به ایجاد خسارت به اعتبار خودشان می‌شود.

او ادامه داد: مشکلات این صنف درسال های اخیر روی هم انباشته شده و حل این مشکلات کار یک روز نیست بکله به برنامه ریزی نیاز دارد که متاسفانه عده‌ای از فعالان این صنف افزایش 20 درصدی نرخ کرایه‌ها را ناکافی می‌دانند که رایزنی‌های لازم دراین خصوص درحال انجام است.

کریمی در حالی از اعتراض کامیون‌داران شکایت دارد که به گفته عباس خاکبازان رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین‌المللی شهر تهران به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت‌های باربری، این شرکت‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.

«محمد خان بلوکی» مدیرعامل کانون انجمن های صنفی بار، رانندگان و حمل و نقل ترابری کشور پیش از این به ایلنا گفته است تا دست دلالان در کار است رانندگان ناراضی خواهند ماند چراکه آنها به هر میزان که می‌خواهند از صاحبان کامیون به ازای یافتن مشتری، حق کمیسون می‌گیرند.


در حالی که اعتصاب‌ها  هنوز پایان نیافته، مسئولان کشور هنوز واکنشی به این حرکت اعتراضی نشان نداده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان