تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

جعفرزاده ایمن آبادی: جای پلاکارد بلند کردن و پرچم آتش زدن در خیابان است نه مجلس/ عارف: حرف آمریکایی‌ها توخالی است

یاوه گویی‌های وزیر امورخارجه آمریکا طبق منشور سازمان ملل دقیقاً دخالت در امور یک کشور است و ایران باید به آن یک جواب حقوقی دهد چون وی رسماً، عملیات تروریستی بر علیه ایران را تشویق کرده است.
جعفرزاده ایمن آبادی: جای پلاکارد بلند کردن و پرچم آنش زدن در خیابان است نه مجلس/ عارف: حرف آمریکایی‌ها توخالی است


رویداد۲۴- محمد آیتی: صحبت‌های جنجالی پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در مورد ایران و ارائه شروطی برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی نشان از ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکای تحت مدیریت ترامپ بر علیه ایران دارد. آمریکا که مدتی است بطور رسمی و غیرمتعهدانه از برجام خارج شده اکنون در تلاش است که راه را بر همکاری اقتصادی کشورهای نزدیک به سیاست‌های ایران ببندد تا شاید با این روند بتواند ایران را منزوی‌تر کند. در همین راستا به سراغ سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظرات آن‌ها را در خصوص اظهارات اخیر وزیر امورخارجه آمریکا جویا شویم.

صحبت‌های پمپئو باعث همدلی بیشتر در داخل خواهد شد

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره صحبت‌های ایران‌ستیز پمپئو، گفت: قطعاً صحبت‌های تهدیدآمیز وزیر امورخارجه آمریکا بر تصمیمات سیاسی کشور تاثیر مثبت می‌گذارد. اینگونه اظهارنظر کردن‌ها مردم ما را منسجم‌تر و دولتمردان کشور را در مسیر خودشان جدی‌تر می‌کند و ان‌شاا... این همدلی باعث خواهد شد که ما راحت‌تر به خواسته‌های خود برسیم.

وی در خصوص اینکه آمریکا به دنبال این است که متحدان ایران یا کشورهایی که به لحاظ سیاسی و اقتصادی به ما نزدیک هستند را تحت فشار قرار دهد و کار را بر ایران سخت کند، افزود: در این خصوص جای نگرانی نیست. همه باید توجه داشته باشیم که این حرف‌ها توخالی است.

عارف در پاسخ به اینکه آیا لغو احتمالی قراردادهای توتال و خرید هواپیماهای ایرباس را متاثر از این فشارها می‌داند یا خیر، گفت: به هر حال طبیعی است و آمریکا تمام تلاش خود را خواهد کرد که شرایط را برای ایران سخت کند و ما باید حواس خود را جمع کنیم که نسبت به شرایطی که در منطقه و جهان داریم بهترین تصمیم را در مقابله با این سیاست‌ها بگیریم. ان‌شاا... با تدبیری که مسئولان کشور به خرج خواهند داد رفتارهای آمریکا تاثیری بر سیاست‌های کلی اقتصادی ما نخواهد داشت.

تهدیدهای آمریکا، ناله‌ها و صداهای آخرش است

محسن علیجانی زمانی، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا و اینکه چقدر این سخنان می‌تواند بر سیاست‌های ایران تاثیرگذار باشد، گفت: سخنان وزیر امورخارجه آمریکا درباره ایران باعث خواهد که هم انسجام داخلی ما بیشتر شود و هم این انسجام در خارج از ایران هم به نفع ایران رقم بخورد، یعنی کشورهایی که در برجام ماندند را برای حفظ این سند بین‌المللی متحدتر خواهد کرد و همه این اتفاقات به ضرر آمریکا خواهد بود.

نماینده تهران درباره اینکه آمریکا به دنبال این است که کشورهایی مثل روسیه، چین و هند که با ایران مناسبات‌های اقتصادی دارند را تا تحت فشار قرار دهد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این تهدیدات آمریکا، ناله‌ها و صداهای آخرش است. اگر مذاکرات ایران با اروپا به درستی به جلو هدایت شود احتمالا اروپایی‌ها هم ترتیباتی را فراهم کنند تا به حمایت حقوقی آن‌ها کاری شود که آن شرکت‌های بزرگ هم از تحریم‍‌های آمریکا آسیب نبینند. در حال حاضر شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا برای همکاری با ایران مشکل ندارند و به نظر اگر مذاکرات مثبت باشد کار با شرکت‌های بزرگ هم بدون مشکل انجام می‌شود.

دولت باید اقدام حقوقی بر علیه اظهارات پمپئو انجام دهد

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی درباره اظهارات اخیر پمپئو راجع به ایران به رویداد۲۴ گفت: یاوه گویی‌های وزیر امورخارجه آمریکا طبق منشور سازمان ملل دقیقاً دخالت در امور یک کشور است و ایران باید به آن یک جواب حقوقی دهد چون وی رسماً، عملیات تروریستی بر علیه ایران را تشویق کرده است. این رفتار می‌تواند یک عمل تنش‌آور در منطقه باشد. تقاضای من از دولت فارغ از همه شعارهای حقوقی و پاسخ‌هایی که می‌دهند این است که اقدام حقوقی متناسب هم به این سخنان انجام دهد.

وی افزود: اینکه متحدان ایران در برابر فشارهای آمریکا چه خواهند کرد حتماً مهم است و حتماً هم باید برای آن برنامه داشته باشیم تا غافلگیر نشویم ولی مهمتر از این موضوع، وحدت در داخل کشور است. در تمام اتفاقاتی که از برجام تا FATF افتاد دشمن به دنبال دو یا چندقطبی کردن جامعه ایران بود و هست. در برخی مواقع قاطبه سیاسیون ما در این دام افتادند. وفاق و انسجام ملی بهترین نسخه برای مقابله با دشمن است. متاسفانه فضای مجلس به طوری است که دشمن طلب می‌کند. دشمنان ایران می‌خواهند که در داخل مجلس ما تنش و درگیری به اوج خود برسد. خوشبختانه همکاران ما در فراکسیون‌های مستقلین و امید خیلی از تنش دوری کردند البته برخی از همکاران ما هم در فراکسیون ولایی مجلس هم همین روند عقلانیت را در دستور کار خود قرار دادند. مجلس جای خرد جمعی است. مقام معظم رهبری در رابطه با مجلس فرمودند مجلس جای صحبت‌های حکیمانه است. جای پلاکارد بلند کردن و پرچم آتش زدن در خیابان است. اتفاقات تلخی که در مجلس می‌افتاد ضمن اینکه خدشه به شانیت مجلس وارد می‌کند دشمن را هم خوشحال می‌کند. ما می‌توانیم جلسه را غیرعلنی برگزار کنیم و همه جور حرف بزنیم ولی متاسفانه صحبت‌های جلسه غیرعلنی هم به بیرون مخابره می‌شود. باید گفت که این روزها روند برخی همکاران ما در مجلس اصلاً به صلاح کشور نیست و نیاز است با خردجمعی و بحث‌های کارشناسی و منطقی به یک نظر واحد برسیم.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین مجلس در پایان گفت: جامعه چندصدایی خوب است و کلاً تکثر قابل تقدیر است اما نه در مسئولین. مسئولین باید یک حرف واحد بزنند. کارشناسان باید حرف‌های مختلف بزنند ولی مسئولین به عنوان تصمیم‌گیران نظام باید از بین این حرف‌ها بهترین آن‌ها را برای سیاست‌های نظام انتخاب کنند. مسئولین چندصدایی دشمنان را به ادامه مسیر امیدوار می‌کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان