تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

حمایت از کالای ایرانی در گرو ارتقای کیفیت

بهرام پارسایی*
طبیعی است که حمایت از کالای ایرانی باید صورت بگیرد و در کنار آن باید حقوق مصرف‌کنندگان هم توسط تولیدکنندگان رعایت شود. یعنی کالای تولیدی باید دارای کیفیت و توان رقابت با مشابه خارجی خود داشته باشد و اگر چنین کالایی در داخل تولید و عرضه شود با استقبال مردم روبرو خواهد شد.

امروز نیاز است که بیشتر روی به تولید کالاهایی بیاوریم که یا تجربه و علم آن را داشته و در دنیا بیشتر شناخته شده هستیم یا بیش از پیش نیازهای داخلی را تامین کنیم و یا از فروش بیش از اندازه خام فروشی کشور جلوگیری کنیم. قرار نیست همه کالاها را در کشور تولید کنیم و بهتر است در بخش‌هایی که توان بیشتری داریم روی به تولید بیاوریم تا جنس استاندارد و با کیفیت تحویل مردم دهیم نه اینکه در بسیاری از حوزه‌ها تولید داشته باشیم و مرتباً کارهای نه‌چندان مرغوب در بازار عرضه کنیم.

زمانی که کالای با دوام و قابل تایید توسط تولیدکنندگان ارائه شود هم مردم روی به خرید می‌آورند و هم باعث ایجاد اشتغال پایدار در کشور می‌شود. اگر از کالایی که توان رقابت نداشته باشد و مورد استقبال جامعه قرار نگیرد حمایت شود مطمئناً اشتغالی را هم که ایجاد می‌کند ناپایدار است.

اکنون برای حمایت از کالای ایرانی به اندازه کافی قانون داریم حال شاید نیاز به اصلاح در این رابطه باشد اما بی‌تردید با کمبود قانون روبرو نیستیم.

هرچند حمایت از تولیدکنندگان داخلی را لازم و ضروری می‌دانم اما تولیدکنندگان باید بدانند که مردم خواهان کیفیت هستند و آن‌ها باید هم و غم خود را برای افزایش و ارتقای کالای تولیدی خود به خرج دهند تا مردم هم با اطمینان بیشتر روی به خرید بیاورند. حمایت از حقوق مصرف‌کننده همیشه به عنوان یک اصل مطرح است و برای اینکه شعار سال 97 که حمایت از کالای ایرانی است تحقق یابد نیاز به کار جهادی توسط تولیدکنندگان و البته حمایت همه جانبه دولت است.

اگر دولت بخواهد روال گذشته را دنبال کند و تغییر خاصی در سیاست‌های اقتصادی خود بوجود نیاورد خیلی نمی‌توان به ایجاد یک میلیون و سی و سه هزار شغل امیدوار بود ولی امیدوارم مسئولین دولتی کمی بیشتر از گذشته به شرایط اقتصادی کشور توجه کنند و با اتخاذ تصمیمات درست و منطقی فضایی را ایجاد کنند که ان‌شاا... شاهد اشغال‌زایی مخصوصاً برای جوانان ایران باشیم.

امروز برای موفقیت اقتصادی در کشور لازم است که تصمیم‌گیران این حوزه مشخص باشند و آن‌ها به کار جهت‌دهی کنند نه اینکه از چند منبع تصمیماتی گرفته شود. از طرفی بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی کشور در گرو تعاملات ما با دنیا است که در این رابطه نقش دستگاه دیپلماسی ایران بسیار کلیدی است.

*نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان