تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
نمایندگان مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کردند؛

فراق تهران و بغداد/ روابط تجاری ایران و عراق به کدام سو خواهد رفت؟

ایران و عراق در دو دهه اخیر مناسبات تجاری قوی را با یکدیگر داشتند اما پس از روشن شدن تکلیف پارلمان و پیش‌بینی‌هایی در خصوص تشکیل دولت آینده عراق به نظر می‌رسد باید منتظر تغییر و تحولاتی در حوزه مراودات اقتصادی این دو کشور باشیم.
روابط تجاری ایران و عراق به کدام سو خواهد رفت؟

رویداد۲۴- محمد آیتی: پس از یک رقابت بزرگ سیاسی در عراق که البته با کمترین مشارکت شهروندان نسبت به انتخابات‌های گذشته برگزار شد، تکلیف کرسی‌های پارلمان و سهم هر ائتلافی در انتخابات مشخص شد. بدین ترتیب ائتلاف سائرون با محوریت مقتدی صدر موفق به تصاحب 54 کرسی و ائتلاف‌های الفتح با 48، النصر با 42، القانون 25 و الوطنی 20 کرسی در جایگاه‌های بعدی ساختار قدرت پارلمان عراق قرار گرفتند. اکنون اکثریت پارلمان در اختیار افراد نزدیک به مقتدی صدری است که مدتهاست با نظرات ضدایرانی خود توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

ایران و عراق در دو دهه اخیر مناسبات تجاری قوی را با یکدیگر داشتند اما پس از روشن شدن تکلیف پارلمان و پیش‌بینی‌هایی در خصوص تشکیل دولت آینده عراق به نظر می‌رسد باید منتظر تغییر و تحولاتی در حوزه مراودات اقتصادی این دو کشور باشیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره همکاری اقتصادی این دو کشور همسایه در آینده می‌گویند:

عبدالرضا هاشم‌زائی: برخی از کشورهای دیگر به نسبت ایران در عراق موثرترند

خیلی اعتقاد ندارم که مقتدی صدر فردی ضدایرانی باشد. قاعدتاً جناحی که در عراق مطلوب ایران بود، نتوانست اول شود و این ائتلاف مقتدی صدر بود که بیشترین کرسی را در پارلمان عراق تصاحب کرد. ما متاسفانه هزینه‌ها را در عراق و دیگر نقاط منطقه می‌دهیم اما همیشه در مناسبات اقتصادی عقب می‌افتیم. به نظر می‌رسد در این رابطه برخی از کشورهای دیگر به نسبت ایران در عراق موثرتر ظاهر شده‌اند. البته باید گفت که یکی از مشکلات ایران با وجود تحریم‌هایی که بوده و احتمالاً تحریم‌هایی که در آینده از سوی آمریکا به ما وارد خواهد شد، مناسبات بانکی است. یعنی ما چون مناسبات بانکی با دیگر کشورها نداریم خیلی نمی‌توانیم مراودات اقتصادی خوبی داشته باشیم. ولی بطور کلی با ترکیب جدید پارلمان عراق می‌شود حدس زد که مناسبات اقتصادی ایران با عراق با تاثیر منفی مواجه خواهد شد.

علیرضا رحیمی: امیدواریم مراودات اقتصادی دو کشور همسایه تقویت شود

قبل از انتخابات پارلمان عراق هم، مناسبات تجاری ایران با عراق با چالش‌هایی مواجه بود و مخصوصاً بخش خصوصی ما گلایه‌های زیادی از طرف عراقی داشتند و این گلایه‌ها در حوزه اعمال تعرفه‌ها، استانداردها و گمرک عراق بود. نمایندگان در کمیسیون کشاورزی، صنایع و... متعدداً در جریان این مشکلات قرار گرفته‌اند و به موضوع آگاه هستند. از الان نمی‌شود آینده تجاری ایران با عراق را حدس زد و همان‌طور که احتمال دارد فضا تیره‌تر شود امکان دارد که روابط اقتصادی ما با عراقی‌ها بهتر شود، اما امیدواریم که فضا به سمتی برود که مراودات اقتصادی این دو کشور همسایه تقویت شود.

ولی داداشی: مناسبات اقتصادی ایران با عراق با مشکل خاصی روبرو نمی‌شود

نتایج انتخابات پارلمان عراق نشان می‌دهد که ائتلاف مقتدی صدر اکثریت مطلق را به دست نیاورده است و دولتی که تشکیل خواهد شد دولت ائتلافی خواهد بود، یعنی همه ائتلاف‌هایی که در انتخابات، کرسی‌هایی را به دست آوردند در تشکیل دولت آینده نقش خواهند داشت. مقتدی صدر به شخصه در سال‌های اخیر در برخی مواضع خود کمی با نظام جمهوری اسلامی ایران زاویه پیدا کرده اما دیگر گروه‌های موفق در انتخابات پارلمان عراق را می‌توان حامی جمهوری اسلامی ایران دانست. از این‌رو بعید می‌دانم که مناسبات اقتصادی ایران با عراق با مشکل خاصی روبرو شود.

عبدالحمید خدری: روابط دو کشور تا حدودی کمرنگ‌تر می‌شود

انتخابات پارلمان عراق برای کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار بود زیرا نتایج حاصل از آن می‌تواند تاثیر بسزایی در روابط دو کشور داشته باشد. من امیدوارم که رابطه دو کشور مسلمان ایران و عراق در تمام حوزه‌ها نه تنها حفظ که حتی تقویت هم شود اما واقعیت امر این است که با اظهارنظرهایی که بنده از برخی افراد پیروز در انتخابات پارلمان عراق می‌شنوم احساس می‌کنم که روابط دو کشور نسبت به گذشته تا حدودی کمرنگ‌تر شود.

سهیلا جلودارزاده: عراق از رابطه اقتصادی با ایران سود برده است

خیلی تصور بر این ندارم که مقتدی صدر نظرات ضدایرانی داشته باشد. رابطه اقتصادی که در سال‌های اخیر بین ایران و عراق بوده بیشتر از آنکه برای ایران حائز اهمیت باشد برای عراقی‌ها سود داشته است و فکر نمی‌کنم دولت آینده عراق هم به راحتی از این منافع صرف‌نظر کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان