تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

عدم اطمینان به اروپا را همیشه داشته‌ایم/ جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم، ولی درباره توانایی آنها تردید داریم.

رویداد۲۴-معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم، ولی درباره توانایی آنها تردید داریم.سید عباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص خروج آمریکا از برجام گفت: موضع ما همیشه این بوده است که تا زمانی در برجام می‌مانیم که منافعمان از این توافق تأمین شود.

عدم اطمینان به اروپا را همیشه داشته‌ایم

وی با اشاره به تلاش‌های ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای اظهار داشت: در زمانی که ترامپ مصمم بود از برجام خارج شود و در تلاش بود این کار را انجام دهد، ۱۶ ماه در این زمینه تلاش کرد. موضع ما این بود ما تصور نمی‌‌‌کنیم با خروج آمریکا منافع ما تامین شود. ما عدم اطمینان به اروپا را همیشه داشته‌ایم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: وقتی خروج آمریکا جدی شد، اروپایی‌ها از ما خواستند فرصتی به آنها بدهیم که تلاش‌شان را انجام دهند که بلکه بتوانند منافع ایران را تامین کنند و این موضوع به سطوح عالی منتقل شد و رئیس‌‌جمهور تصمیم گرفت این فرصت را برای چند هفته به اروپا بدهد و ما الان در حال مذاکره با اروپا هستیم.

خروج صریح امریکا از توافق هسته‌ای برای اروپا غیرمنتظره بود

عراقچی درخصوص ضمانت‌های اروپا به ایران تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، یک آشفتگی را در مواضع اروپایی‌ها شاهد بودیم. علتش این مسئله هم آن بود که اروپایی‌ها سه، چهار ماه با آمریکا مذاکره کرده بودند و تا آخرین لحظه تصور می‌کردند آمریکا به طور مستقیم از برجام خارج نمی‌شود و فرصتی برای دیپلماسی خواهد بود. 

وی با بیان اینکه خروج صریح امریکا از توافق هسته‌ای برای اروپا غیرمنتظره بود، خاطرنشان کرد: دو کار باید صورت بگیرد؛اول اینکه اروپایی‌ها نحوه تامین خواسته‌های ایران را تعریف کنند و در نشست سران اعلام شد یک بسته اقتصادی به ایران ارائه دهند که راه‌حل‌های عملی برای تأمین منافع ایران بدهند. ما هم‌اکنون در این مرحله هستیم که آنها این راه‌حل‌ها را ارائه دهند و به صورت عملیاتی، عینی و ملموس بگویند چگونه می‌خواهند اعمال کرده و چطور آن را تضمین کنند.

ما نباید با بدعهدی و تاخیر اروپا مواجه باشیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اروپایی‌ها باید تضمین‌هایی را بدهند که تعهداتشان را در عمل اجرا کنند و ما مواجه با بدعهدی، تاخیر و ... نباشیم و در چند هفته باید به آن برسیم. 

عراقچی با در پاسخ به این سوال که اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خصوصی را مجاب به کار با ایران کنند، ابراز داشت: روشن شد خیلی از کمپانی‌های بزرگ که از برجام می‌گذردْ وارد ایران شدند و الان که دچار تردید شدند نمود بیشتری پیدا کرده که در دو سال چه فرصت‌هایی برای ایران ایجاد شده است.

شکاف‌هایی میان اتحاد استراتژیک اروپا و امریکا ایجاد شده است

وی با با بیان اینکه هم‌اکنون برخی از این شرکت‌ها دچار تردید شده و اعلام تردید می‌کنند، عنوان کرد: ما با فضایی مواجه بودیم که شرکت‌های مختلف وارد فضای کسب و کار ایران شدند و محیطی ایجاد شده بود که آمریکا ترغیب شد از برجام خارج شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه اروپایی‌ها برای همکاری با ایران در برجام بدون آمریکا با دو مشکل اساسی مواجه هستند، یادآور شد: مشکل اول سیاسی است و اروپا و آمریکا با هم شراکت سیاسی داشته و اتحاد راهبردی دارند. البته در دو سال اخیر شکاف‌هایی ایجاد شده ولی اتحاد استراتژیک آنها هست و آنها در یک جبهه در کنار هم هستند. 

اروپا تحت فشار آمریکا است

عراقچی اضافه کرد: اینکه اروپا بخواهد از شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد و در کنار ایران و روسیه و چین قرار بگیرند یک مقدار کار را برای آنها سخت کرده و اظهارات ضد و نقیض آنها در همین راستاست.

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها هم تحت فشار آمریکا هستند و مهلت ایران و فشار ایران نیز وجود دارد که این فضای سیاسی سختی است، عنوان کرد: به لحاظ فنی هم مشکلاتی دارد. در اروپا سیستم سرمایه‌داری و شرکت‌ها مستقل هستند. خیلی از شرکت‌ها بازارهای بزرگ در آمریکا دارند. این شرکت‌‌‌ها دچار تردید می‌شوند و می‌خواهند شرایطی در ایران داشته باشند که بازارهایشان در آمریکا ضربه نخورد.

جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: اروپایی‌ها اگر می‌خواهند ایران در برجام بماند باید این چالش‌ها را حل کنند. اینکه ما مذاکره می‌کنیم این گونه نیست که یک تفاهمی کنیم تمام شود باید ببینیم اروپا این چالش‌ها را می‌توانند حل و فصل کنند.

عراقچی با اشاره به غالب بودن دلار در بازارهای جهانی گفت: سیستم دلار سیستم غالب است، آیا اروپا می‌تواند سیستم یورو را جایگزین کند؟ ما جدیت اروپایی‌ها را برای حفظ برجام شاهدیم، ولی درباره توانایی آنها تردید داریم. 

اروپایی‌ها باید در شورای امنیت اقدام بکنند

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها باید اقدامی در شورای امنیت انجام دهند و این یکی از شروط رهبری است، اظهار داشت: آمریکا عضو شورای امنیت است و اینکه اروپایی‌ها به شورای امنیت مراجعه کرده و حرکتی انجام دهند از نظر ما شرطی است که باید انجام شود و اینکه چگونه صورت دهند باید با آنها بحث کرده و به راه‌حلی برسیم ولی اروپا باید در شورای امنیت حرکتی را انجام دهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما هستیم که تشخیص می‌دهیم چگونه منافع‌مان را تامین کنیم، تصریح کرد: عرصه دیپلماسی عرصه تقابل اراده کشورها است. ترامپ مدعی بود برجام ننگین‌ترین توافقی است که آمریکا داشته است و یکی از ایرداتی که بیان می‌کرد این بود که برنامه موشکی ایران چرا جزو برجام نیست. ایراد دوم از نظر ترامپ این بود که چرا دسترسی‌های نظامی در این توافق نیست و ایراد دیگر که چرا دوره برجام کوتاه است.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان