تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
عضو کمیسیون آموزش‌ در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ممکن است رای به آزادی معلم متجاوز داده شود/ تعطیلی مدرسه به جای جلوگیری از تکرار ماجرا!

فلاحتی عضوکمیسیون آموزش و پرورش با اشاره به اتفاق ناگوار تجاوز به دانش اموزان مدرسه ای در غرب تهران، می‌گوید نوع مجازت و برخورد با این مجرم بر عهده قوه قضاییه است و ما باید از بعد آموزشی و تربیتی به این مسئله نگاه کنیم، زیرا نظارت های صحیح بر مدارس دولتی و غیردولتی صورت نمی‌گیرد و آموزش‌ها و مهارت های لازم زندگی و جنسی به خانواده ها و دانش اموزان داده نمی‎شود.
رویداد۲۴ انتشار خبر تجاوز به دانش آموزان مدرسه معین در تهران آنقدر اهمیت داشت که توانست اخبار دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ خبری که بلافاصله پس از آن جلسه کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد تا نمایندگان درباره آن تصمیم بگیرند.

طبق گفته‌های خانواده‌ دانش آموزان، موضوع از این قرار است که یکی از معاونان مدرسه‌ای غیردولتی در غرب تهران، دانش اموزان را به بهانه اردو از مدرسه خارج می‌کرده و با نشان دادن فیلم‌های مستهجن، آنها را وادار به ارتباط جنسی با یکدیگر می‌کرده است و بیش از ده دانش آموز را به این صورت مورد تجاوز قرار داده است.

با انتشار فیلمی که در آن معاون مدرسه دانش اموزان را وادار به صحبت در مورد مسائل جنسی می‌کند، خانواده‌های این کودکان به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار برخورد جدی با این فرد شدند. اکنون معاون این مدرسه در بازداشت به سر می‌برد، مدیر مدرسه به دلیل عدم نظارت از کار برکنار و ادامه فعالیت مدرسه در دست بررسی است.

نظارت آموزش و پرورش باید گسترش یابد

فرهاد فلاحتی عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به جزئیات این کمیسیون در خصوص خبر تجاوز به دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران، گفت: در کمیسیون آخرین اطلاعات مدیران آموزش و پرورش به ما داده شد و نظرات اعضای کمیسیون نیز شنیده شد. معتقدیم که اصل موضوع چه مربوط به یک نفر باشد یا بیشتر، در هرصورت این موضوع تقبیح می‌شود و فضای فرهنگی و آموزشی مدارس تحت هیچ شرایطی نباید دستخوش این مسائل باشد. طبیعی است که برخی از آسیب‌های جدی در خصوص نظارت بر مدارسمان وجود دارد که آموزش و پرورش باید در این باره اقدام جدی انجام دهد و نظارت‌هایش را گسترش دهد.
 
فلاحتی با تاکید بر اینکه فضای پرورشی مدارس باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: معتقدیم برخورد با خاطیان چنین موضوعاتی باید حتما اطلاع رسانی شود و اگر هر از چندگاهی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، اولیا در سراسر کشور بدانند که چه برخوردی با خاطیان صورت گرفته است. 

جزییات ماجرا از زیان عضو کمیسیون آموزش
 
عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات، در ادامه تصریح کرد: جزئیات این اتفاق این بود که معاون یکی از مدرسه‌های غرب تهران اقدام به انتشار فیلم مستجهن برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول که در سن نوجوانی قرار دارند، کرده است و خب طبیعی است که این‌گونه کارهای غیراخلاقی مورد تایید دین و اخلاق نیست و هیج تناسبی با فرهنگ جامعه ما ندارد. متعاقب این اتفاق، معاون بازداشت شد و مدیر مدرسه نیز به دلیل عدم نظارت صحیح عزل شد و پرونده مدرسه به شورای نظارت رفت و با توجه به قبح داستان به احتمال فراوان حکم فعالیت این مدرسه لغو خواهد شد. لذا برخورد با فرد خاطی و هم مدیربه دلیل نظارت ضعیف و جلوگیری از فعالیت این مدرسه نیز در دستور کار است.
 
فلاحتی ادامه داد: اما مهمتر از همه این مسائل‌، مهم این است که به‌نحوی در این مسیر ریل گذاری شود تا ما دیگر شاهد حتی یک مورد اینچنینی در کشور نباشیم. زیرا هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان ما انتظاری که از مدارس دارند، یک فضای امن، سالم و اخلاقی است و آموزش وپرورش موظف است که این بسترسازی را حتما و حتما انجام دهد. وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد تا به بهترین شکل ممکن بر مدارس اعم از دولتی و غیردولتی نظارت داشته باشد و با آموزش‌های صحیح به خانواده‌ها و دانش آموزان، از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه برخورد با پرونده قضایی برعهده قاضی است، تصریح کرد: زمانی که پرونده قضایی می‌شود قاضی شدت جرم را تشخیص می‌دهد و متعاقب آن حکم را اعلام می‌کند اما به نظرم اصل موضوع را نباید با مباحث دیگری مانند سعیدطوسی مختلط کنیم.

ممکن است رای به آزادی معلم متجاوز داده شود

فلاحتی افزود: این اتفاق در مدرسه بوده و امر تقبیح شده‌ای است، اما خب قاضی در نهایت باید نوع مجازات این فرد خاطی را مشخص کند و طبیعتا این جرم هم عرض با تجاوز به عنف نیست و احکام آن هم زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است. لذا بحث قوه قضاییه و نوع برخورد آنها با موضوع بحث دیگری است و بحث ما از منظر آموزشی و تربیتی است. اصلا ممکن است فردا قاضی پرونده تشخیص دهد که میزان این جرم به گونه‌ای نیست که فرد بخواهد در زندان بماند و  این شخص آزاد شود و حق قاضی است، اما آیا این فرد دیگر صلاحیت حضور در مدرسه و فضای آموزشی را دارد؟ طبیعتا خیر. به نظرم در سال‌های اخیر به فضای پرورشی و فکری ما در مدارس بی توجهی می‌شود.
 
فرهاد فلاحتی، با بیان اینکه ما مسلمانیم و جامعه و حکومت ما بر مبنای اسلامی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: باور ما نیز این است  دین اسلام یک دین کامل است و زمانی که به محتوای آن ورود پیدا می‌کنیم متوجه جامع و کامل بودن آن می‌شویم و به همان میزان که به مسائل خانوادگی و مذهبی توصیه شده به آموزش مسائل اخلاقی و جنسی و آموزش آن به نوجوانان و فرزندانمان نیز توصیه شده است و به نظرم همین موارد ما را حتی از اسنادی مانند سند 2030 نیز بی‌نیاز کرده است، به شرطی که عزم جدی و راسخ در اجرایی کردن آن در جامعه را داشته باشیم.
 
فلاحتی ادامه داد: ما در یک دوره‌ای مربیان پرورشی داشتیم که با دقت زیادی به مسائل آموزشی توجه می‌کردند اما در سال‌های اخیر متاسفانه جای اینگونه مربیان که مهارت‌های زندگی و جنسی را به خانواده‌ها و دانش آموزان ، آموزش دهند به شدت خالی است. معتقدم نقش مربیان و معلمان پرورشی باید پررنگ تر شود و در مدارس فعال شوند و با اولیا و دانش آموزان به صورت مرتب صحبت کنند و کلاس‌ها و برنامه های خاص آموزشی را در این خصوص به آنها ارائه دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان