تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ارز دولتی برای کالاهای ضروری است، نه واردات خودرو/ 4 میلیارد دلار برای واردات گوشی تلفن و خودرو هزینه شده است

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران درباره عدم کاهش تعرفه‌های واردات خودرو گفت: وقتی تعرفه‌ها ایستا باشد قیمت تمام شده خودروهای خارجی بالاتر می‌رود که تمام این عوامل زیرسایه حمایت از ساخت داخل انجام می‌شود.
تا کی مردم باید  چوب عدم نوآوری صنایع خودروسازی داخلی را تحمل کنند؟/ صنایع دیگر چوب خودرو را می خورند

رویداد۲۴ با آنکه وزیر صنعت اعتقادی به طرح ساماندهی واردات خودرو در شرایط فعلی ندارد و کاهش تعرفه‌ها را در وضعیت امروز اقتصادی اثرگشا نمی‌داند، اما برخی از اقتصاددانان به موضع‌گیری در مقابل این اظهارات پرداختند و می‌گویند با این شرایط معلوم نیست مردم تا کی بایند هزینه‌های بخش خودرو را به دوش بکشند؟

مردم تاوان کمبود صادرات صنعت خودرو را پرداخت می‌کنند

محمدحسین برخوردار عضو سابق هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌گو با رویداد۲۴، درمورد عدم کاهش تعرفه‌های واردات خودرو گفت: وقتی تعرفه‌ها ایستا باشد، قیمت تمام شده خودروهای خارجی بالاتر می‌رود که تمام این عوامل زیر سایه حمایت از ساخت داخل انجام می‌شود و متاسفانه دود آن به چشم مردم می‌رود و مردم همیشه باید تاوان عدم نوآوری، نبود بهره‌وری و کمبود صادرات این صنعت را باید تحمل کنند.

او بیان کرد: معلوم نیست مردم تا چه زمانی باید هزینه‌های بخش خودرو را به دوش بکشند به طوری‌که تاریخ 40 ساله صنعت خودرو حکایت از این قصه دارد و حتی دیگر صنایع نیز چوب این صنعت را می‌خوردند.

ارز دولتی برای کالاهای ضروری است، نه واردات خودرو

به گفته این فعال اقتصادی، دولت باید دو گونه بازار ارزی ایجاد می‌کرد؛ بازار اول را به کالاهای اساسی و تاثیرگذار در زندگی مردم مانند غذا، بهداشت و لوازم خانگی که د رارتباط مستقیم با روزمره مردم هستند اختصاص می‌داد و این بازار را زیر نظارت و حمایت ارز دولتی قرار دهد. همچنین بازار دوم را به صنایع غیر ضروری دیگر نظیر خودرو، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی و... با ارز آزاد اختصاص دهد.

کسی پاسخگو نیست

او تصریح کرد: 6 ماه قبل از اظهار نظر ترامپ مبنی بر خروج از برجام، دولت باید مراقبت‌های لازم را ارز انجام می‌داد تا اوضاع این چنین نشود اما حالا که وضعیت اقتصادی ناشی از نوسان‌های ارز آشفته شده است، هیچ کس به درستی پاسخگو نیست.

3 میلیارد دلار برای واردات تلفن همراه و یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای واردات خودرو هزینه شد

برخوردار خاطرنشان کرد: پارسال 3 میلیارد دلار برای واردات تلفن همراه و یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای واردات خودرو هزینه شد، درحالیکه هیچ کسی در دولت به این امر توجه نمی‌کند که تحمل چنین هزینه‌هایی برای اقتصاد بیمار ما بسیار زیاد است و لزومی ندارد که این حجم واردات در صنعت خودرو با دلار دولتی تامین شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان