تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

خودروسازان فرانسوی برای در افتادن با آمریکا ریسک نمی‌کنند

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره قراردادهای خودروسازان فرانسوی گفت: وقتی پای منافع در میان باشد مسلم است که شرکای اروپایی ریسک درافتادن با آمریکا را نمی‌کنند و منافع خود را که درگرو مستقیم با ایالات متحده می‌بینند و منافع خود با آمریکا را به واسطه همکاری با ایران به خطر نمی‌اندازد.
خودروسازان خود را برای پا پس کشیدن پژو و رنو ازقرارداد دردقیقه 90 آماده کنند

رویداد۲۴ شرکت خودروسازی پژو سیتروئن در پی خروج آمریکا از برجام عاقبت اعلام کرد روند تعلیق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک خود با ایران را آغاز کرده و تا ۶ اوت به پایان می‌رساند. برخی از کارشناسان معتقدند خروج شرکت پژو به ضرر فرانسه خواهد انجامید چراکه پژو و سیتروئن برای احداث خط تولید در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با خروج‌شان از ایران سرمایه آنها بلوکه خواهد شد.  برخی دیگر هم معتقدند سودی که فرانسه از روابط مالی با آمریکا می‌برد، زیادتر از قرارداد آنها با ایران است.

آرگون: اروپا برای در افتادن با آمریکا ریسک نمی‌کند

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درمورد وضعیت لغو قراردادهای خودروسازان فرانسوی گفت: وقتی پای منافع در میان باشد مسلم است که شرکای اروپایی ریسک در افتادن با آمریکا را نمی‌کنند و منافع خود را که در گرو مستقیم با ایالات متحده است، برای همکاری با ایران به خطر نمی‌اندازد. مسلم است که شرکای اروپایی ریسک در افتادن با آمریکا را نمی‌کنند و منافع خود را که در گرو مستقیم با ایالات متحده می‌بینند، به واسطه همکاری با ایران به خطر نمی‌اندازد.

این فعال اقتصادی با اشاره به روابط پیچیده اقتصادی در شرکت‌های بزرگ تولید خودروی جهان گفت: ژاپن روی دیگر این سکه بود که اگر همکاری پژو و رنو با ایران ادامه می‌یافت، به عنوان خطر جدی برای منافع فرانسه قلمداد می‌شد، به طوریکه موتور خودروهای فرانسوی را نیسان (ژاپن) تولید می‌کند. این مسائل در حالی است که نیسان حضور پر رنگی در بازارهای آمریکا دارد لذا فشردن دست همکاری با ایرانیان به معنای قطع همکاری با نیسان محسوب می‌شود و به دنبال اعمال تحریم آمریکا خسارت‌های زیادی می‌تواند به رنو وارد شود. بنابراین پس از خروج آمریکا از برجام مشخص بود که نمی‌توان به آینده این دو قرارداد خیلی مطمئن بود. 

او اظهار داشت: اگر رنو و پژو قراردادهای خود را تمدید می‌کردند، سوال اساسی این بود که پروسه انتقال پول به ایران قرار بود چگونه رخ دهد؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان