تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تحریم‌ها ارزش پول ملی را کاهش داد/ قیمت طلا همچنان افزایش می‌یابد

رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران تنش‌های سیاسی، برجام و تحریم‌ها را عاملی برای کاهش مقاومت پول کشور خواند و گفت: اتفاقات اخیر موجب تضعیف پول ملی کشور و عدم مقابله با بحران‌های موجود شد.
دلیل افزایش بی رویه قیمت طلا چیست؟/ طلا حالاحالاها خیال عقب نشینی ندارد

رویداد۲۴ طی روزهای اخیر صندوق بین المللی پول و برخی منابع دیگر برای کنترل بازار سرکش طلا مقادیری از این فلزخوش رنگ را به بازار تزریق کردند اما وضعیت بازار نگران کننده‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد چرا که نمودار قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی دوباره صعودی شد و انگار خیال پایین آمدن به این زودی‌ها را ندارد.

واقعیت آن است که با بروز بحران‌های اقتصادی و تقاضای بیشتر اکثر کشورهای جهان برای طلا به منظور ذخیره‌سازی کشور باعث شده قیمت این فلز گرانبها به بالاترین رقم خود برسد.

خرید طلا برای افزایش ذخایر ملی افزایش یافته است

عبادالله محمد ولی رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: مهمترین عامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا رشد تقاضای جهانی برای خرید این فلز گرانبها است به طوری‌که در حال حاضر کشورهای بزرگی نظیر چین، هند، ترکیه، آلمان و حتی برخی از کشورهای اروپایی نظیر هلند به منظور افزایش ذخایر ملی خود نیز به میدان آمده‌اند و برای خرید آن اقدام کرده‌اند لذا کمبود عرض، افزایش ناگهانی طلا را به دنبال داشته است. 

این فعال بازار طلا ادامه داد: از آنجایی که این فلز در ساختار اقتصادی کشورها در دنیا نقش تعیین کننده‌ای دارد، در ایران نیز برای پشتوانه پول و بانک و همچنین صنایع و واحدهای تولیدی ارزیابی می‌شود اما متاسفانه در ایران به دلیل بی‌تحرکی تولید و صنایع، نقش طلا پررنگ‌تر شده و اثرگذاری بیشتری بر اقتصاد خواهد گذاشت.

حجم تقاضای دولت برای خرید طلا باعث افزایش قیمت شد

او خاطرنشان کرد: حجم تقاضاهایی که از سوی دولت طی 90 روز گذشته وارد بازار شده است دلیل اصلی افزایش قیمت ناگهانی طلا بوده است. ازسوی دیگر شاخص‌هایی که در دنیا رخ می‌دهد و همچنین بورس بازار سرمایه‌داران به ایجاد بازارهای کاذب کمک می‌کند لذا برای اظهارنظر و پیش‌بینی قیمت در ماه‌های پیش رو تا اندازه‌ای زود است و باید کمی صبر کرد تا دلار 4200 تومانی دربازار تثبت شود تا وضعیت این بازار کمی متعادل شود.

محمد ولی با اشاره به نوسان‌های نرخ ارز یادآور شد: شدت فعل و انفعالاتی که در بازار سال جدید رقم خورد آنقدر زیاد بود که باعث شد قمیت طلا نه تنها از نوسان‌های سیاسی و بین المللی نشات بگیرد بلکه در بازارهای داخلی هم دچار شوک دوباره بشود که این امر در تاریخ کم نظیر بود و امید داریم تا روزهای آینده این وضعیت نابسامان به حالت تثبت نزدیک شود.

قیمت طلا همچنان افزایش می‌یابد

رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران تنش‌های سیاسی، برجام و تحریم‌ها را عاملی برای کاهش مقاومت پول کشور خواند و گفت: اتفاقات اخیر موجب تضعیف پول ملی کشور و عدم مقابله با بحران‌های موجود شد. در این شرایط تنها سدی که می‌تواند در مقابل بحران‌های اخیر اقتصاد را از وضعیت لب پرتگاهی نجات دهد، صنعت کشور است که آن هم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد بنابراین به دلیل عدم تکیه اقتصاد به صنعت و تولید درکشور پیش‌بینی می شود طلا روند صعودی را در ماه‌های آینده نیز ادامه دهد.

محمدولی مدعی شد: اگر دولت گزینه حمایت از بنگاه ها و کسب وکارها و صنایع کوچک را دردستور کار قرار دهد می توان از بحران افزایش بی رویه قیمت‌ها به سلامت بیرون آمد.  
نظرات شما
پیشخوان