تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

چرا شفر موفق شد؟

محمد آیتی*
چرا شفر موفق شد؟
روزی که پرویز مظلومی جای خود را در نیمکت استقلال به علیرضا منصوریان سپرد، کمتر هواداری فکر می‌کرد که آبی‌پوشان پایتخت وارد بحران شوند. هفته‌ها می‌گذشت و نبردن تبدیل به عادت بد شاگردان منصوریان شده بود. به هر تقدیر استقلال با منصوریان در لیگ و جام حذفی، دستش از جام کوتاه ماند و در آسیا با شکست شش بر یک مقابل العین امارات پایان غم‌انگیزی را به ثبت رساند.

هرچند عملکرد منصوریان خوب نبود اما پیروزی در دربی و مقام دومی در لیگ شانزدهم آن هم در هفته‌های پایانی، فضا را طوری برای این سرمربی جوان مهیا کرد که هواداران باز هم خواهان حضور این شماره 10 سابق و محبوب بر روی نیمکت تیمشان بودند. اما شروع لیگ هفدهم و ادامه روزهای سخت و بحرانی استقلال، صدای هواداران را هم بلند کرد و این بار سرمایه‌های اصلی باشگاه، خواستار برکناری منصوریان شدند. حال یک استقلال بود و یک دنیا مشکل!

به هر تقدیر وینفرد شفر، مرد 68 ساله آلمانی سکان هدایت آبی‌پوشان تهرانی را پذیرفت تا در این سن بالا خود را در معرض یک چالش عظیم قرار دهد. استقلالِ شفر هرچه جلوتر رفت منطقی‌تر بازی کرد. گویا پیرمرد خیلی زود فهمیده بود که زمانی برای آزمون و خطا ندارد و از این‌رو برخلاف منصوریان، ترکیب اصلی تیم را پیدا کرد.

بی‌تردید همین تصمیم باعث شد که استرس از باشگاه دور و ثبات و آرامش بر تیم حکم‌فرما شود. اما این همه ویژگی مرد باهوش آلمانی نبود. از همان روز اول حضورش در استقلال، شال باشگاه را بر گردن انداخت تا به هواداران دل شکسته باشگاه بگوید که در کنار آن‌هاست و در این راستا آبروی خود را بر کف دستانش گذاشته است.

ارتباط دوستانه شفر با بازیکنانش نه تنها حاشیه و بازیکن‌سالاری را محو کرد که حتی روحیه جنگندگی را در تیم بالا برد. در مواقعی که هواداران هم از برخی عملکرد بازیکنان گله داشتند این شفر بود که پشت بازیکنانش درآمد زیرا او معتقد بود هیچ بازیکنی در این شرایط نباید با افت روحیه روبرو شود. حمایت جانانه‌اش از امید ابراهیمی پس از گل نشدن پنالتی در مشهد مقابل پدیده آن هم در دقیقه 90 و یا تزریق روحیه به علی قربانی پس از گل نکردن تک به تک در مقابل سایپا در لحظات پایانی و پرپر شدن دو امتیاز حساس، حکایت از آن داشت که شفر مسیر اصلاح و مدعی شدن استقلال را به خوبی پیدا کرده است.

پیروزی در دربی و کسب رتبه سوم در لیگ برتر، قهرمانی در جام حذفی و موفقیت چشمگیر با استقلال در آسیا افتخاراتی بود که این پیرمرد چشم آبی در مدت کوتاه حضورش در استقلال برای باشگاه رقم زد. او نشان داد که هیچ‌گاه تفکرات خود را قربانی مصلحت‌اندیشی نخواهد کرد و همین رویکرد وی در استفاده از رحمتی و حسینی در درون دروازه به وضوح بیانگر منش و روش اصولی‌اش بود.

هرچند شفر اراده‌ای در خرید بازیکنان تیم و آماده‌سازی بدنی آن‌ها قبل از شروع فصل نداشت اما کارش را بالاتر از حد تصور باشگاه به منصه ظهور گذاشت. کشف مهاجمی مثل تیام نشان داد که اگر دستش در خرید و استفاده بازیکنان باز باشد از قابلیت خوبی برای جریان‌سازی در تورنمنت‌ها برخوردار است. امروز هواداران استقلال به تیمشان افتخار می‌کنند، زیرا استقلال هم چشم‌نواز بازی کرد و هم خوب نتیجه گرفت. هواداران از تمدید قرارداد شفر مسرور هستند و همچنان علاقه‌مندند روزهای خوبشان با این مرد جدی اما انعطاف‌پذیر ادامه پیدا کند.

*روزنامه‌نگار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان