تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
پیرمردها وطن ندارند!

برکناری نظامیان قدیمی چه تاثیری در سیاست‌های کره می‌گذارد؟/ جوانان همسو به جای نزدیکان پدر

تحلیلگران معتقدند که نسل جوان و همسو با سیاست های جدید رهبر کره شمالی وارد ارتش این کشور شده اند و کیم جونگ در راستای ساختن کشوری پیشرفته بدون سلاح اتمی دست به چنین تغییراتی زده است.
دور شدن کیم از سیاست ها پدر/ رهبر کره شمالی در مسیر پیشرفت بدون سلاح اتمی

رویداد ۲۴ وقتی خبر برکناری سه مسئول عالی رتبه نظامی کره شمالی، نخستین موضوعی که به ذهن آمد، همزمانی این تصمیم با دیدار کیم اون و دونالد ترامپ بود، اتفاقی که در نخستین واکنش خبرگزاری رسمی کره جنوبی تنها آن را «غیرعادی» توصیف کرد و به دلایل این تغیییرات نپرداخت و تنها به این تحلیل بسنده کرد که این تصمیم می‌تواند اقدامی از سوی رهبر کره شمالی برای آوردن نظامیان جوان و جایگزین کردن آنها با افسران سالخورده‌ای باشد که با رویکرد وی در قبال آمریکا و متحدش کره جنوبی مخالف هستند.

خروج حلقه نزدیکان رهبر جوان کره!

 واشنگتن پست در گزارشی به جزئیات برکناری مقام‌های ارشد نظامی در کره شمالی و آنچه که تحلیلگران در این باره عنوان کرده‌اند پرداخت و نوشت: خبرگزاری کره جنوبی روز گذشته دوشنبه از برکناری سه مقام ارشد نظامی کره شمالی خبر داد، برکناری که از آن به عنوان تغییری آشکار در حلقه نزدیکان کیم جونگ اون پیش از برگزاری نشست هفته آینده رهبر کره شمالی با رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌آید.

افسرانی که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برکنار شده‌اند، از رده‌های بالای ساختار نظامی در کره شمالی هستند، افرادی شامل «ری میونگ سو» فرمانده ارتش خلق کره شمالی که یکی از افراد مورد اعتماد پدر کیم جونگ اون رهبر سابق کره شمالی بود.

فرد دیگر برکنار شده، «پاک یونگ سیک» وزیر دفاع کره شمالی و «کیم جونگ گاک» مدیر دفتر سیاسی ارتش کره شمالی است. مشخص نیست این تغییرات چه زمانی اعمال شده است اما برنامه تغییر کیم جونگ گاک یک ماه پیش از سوی رسانه‌های کره شمالی اعلام شده بود.

کره شمالی درباره تغییرات اعمال شده در ارتش این کشور هیچ واکنشی نداشته است و گمانه‌زنی درباره اینکه آیا این تغییرات بیانگر تغییرات مهم در سیاست کره شمالی است یا نه نیز کاری دشوار است.

با این وجود به نظر می‌رسد که این اقدام رهبر کره شمالی بیانگر برخی تغییرات نسلی در این کشور است، همه مقاماتی که بر اساس گزارش‌های منتشر شده به این سه سمت منصوب شده‌اند جوان‌تر از کسانی هستند که از این سمت کنار گذاشته شده‌اند.

خبرگزاری یونهاپ درباره سن این افراد گفته است «ری یونگ گیل» فرمانده جدید نیروهای ارتش کره شمالی است 63 ساله است و 21 سال از فرمانده برکنار شده از این سمت جوان‌تر است.

«کیم یونگ هون» استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه دانگوک در سئول در این باره می گوید: فرماندهی جدید ارتش کره شمالی به دنبال آوردن کارشناسانی در ارتش این کشور است که امور اقتصادی را به جای استراتژی‌های مبارزه در پیش بگیرند.

این موضوع می‌تواند نشانه ای بر این موضوع باشد که رهبر کره شمالی سیاست جدیدی را برای ارتقا و پیشرفت کره شمالی بدون در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای به جای کشوری فقیر با در اختیار داشتن سلاح اتمی در پیش گرفته است.

او همچنین گفته است که کیم اون انتخاب کرده است که مسیر خلع سلاح اتمی و معاهده صلح از مسیر دیپلماسی را در پیش بگیرد، و به همین خاطر نسل جدیدی از فرماندهان نظامی را برای اجرای دیدگاه‌های خود انتصاب کرده است.

وی همچنین پاک و ری را رهبران گذشته و از نسل کیم جونگ ایل خواند.

این استاد دانشگاه سئول در ادامه گفت: کیم جونگ اون رهبران جدیدی را انتخاب کرده است که منعکس کننده رویکرد جدید وی باشند و سیاست‌های جدید کیم برای ایجاد ثبات در ارتش این کشور را اعمال کنند.

این تغییرات همچنین می‌تواند به عنوان گام دیگری از سوی کیم جونگ اون برای تاکید بر تمایلات وی برای ایجاد تغییرات قابل توجه داخلی در آستانه نشست برنامه ریزی شده 12 ژوئن با ترامپ در سنگاپور باشد.

اصلی‌ترین سایت هسته ای کره شمالی به دستور رهبر این کشور و در جلوی چشم خبرنگاران و کارشناسان تخریب شد، مقدمات برگزاری نشست هفته آینده رهبر کره شمالی با رئیس جمهور امریکا فراهم شده است و اکنون مقامات ارشد نظامی کره شمالی نیز برکنار و با مقامات جوان تر و همسو تر با استراتژی جدید داخلی و خارجی رهبر کره شمالی انتخاب شده اند، اکنون باید منتشر ماند و دید پازل تغییرات در کره شمالی با چه اقدامات دیگری تکمیل خواهد شد و این کشور تا کجا با هدف همراهی با غرب و اعمال تغییرات جدید گام خواهد برداشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان