تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
فرازی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دنیا به این نتیجه رسیده که روی ترامپ حساب نکند/ دست ایران خالی نیست

سفیر سابق ایران در رومانی می‌گوید: ترامپ با روحیه کاسب‌کارانه هرگونه برخورد با کشورهای متحد آمریکا را در ظرف سود و زیان آمریکا می‌داند و اعتقاد دارد هر دولتی قرار است از کنار آمریکا بودن سودی ببرد، باید هزینه آن را بپردازد.
دنیا به این نتیجه رسیده که روی ترامپ حساب نکند / جمعه

رویداد۲۴ عاقبت وزارت خارجه دست به کار شد و با نامه‌نگاری ظریف به همتیان جهانی تلاش کرد زمین بازی را در اختیار بگیرد. این اتفاقات در حالی می‌افتد که آمریکا به همه شرکت‌های طرف قرارداد برای همکاری با ایران هشدار داده است. هرچند بخشی از شرکت‌ها از ایران خارج شدند، اما جلسه چند مدت پیش شورای امنیت نشان داد دست ایران هم زیاد خالی نیست. کارشناسان سیاست خارجی معنقدند در حالی که آمریکا تنها از ابزار زور برای پیشبرد تصمیم‌های خود استفاده می‌کند، ایران باید از مسیر دیپلماسی وضعیت خود را بهبود ببخشد و آمریکا را در موضع انزوا قرار دهد.

دست ایران خالی نیست

علی‌اکبر فرازی سفیر سابق ایران در رومانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به عملکرد آمریکا در مدت اخیر برای تحت فشار قرار دادن ایران، اظهار کرد: اگرچه آمریکا سعی می‌کند ایران را از لحاظ اقتصادی درتنگنا قرار بدهد، اما باید توجه کرد که دست ایران در این ماجرا خالی نیست کما آنکه چندی پیش هم شورای امنیت مشخص شد که ترامپ بین نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز در حال تنها شدن است.

او افزود: وجه دیگر قضیه این است که مانند گذشته آمریکا دیگر نمی‌تواند توقع داشته باشند هر حرفی که می‌زند و هر چالشی که مطرح می‌کند،با همراهی سایر قدرت‌ها باشد.

متحدان آمریکا شیوه رابطه خود با این کشور را عوض می‌کنند

این کارشناس روابط بین الملل پیش‌بینی کرد که اتفاق جدیدی در جهان به وجود آید و متحدان آمریکا در رابطه‌ خود با این کشور -البته با احتیاط- به شیوه دیگری رفتار کنند.

فرازی گفت: هر چند آمریکایی‌ها در برابر نگاه‌های منفی دیگران بر حمایت از رژیم اسرائیل بر مواضع خود کماکان پا برجا هستند اما دیگر مانند گذشته نمی‌توانند بر حمایت تمامی اعضای شورای امنیت حساب باز کنند در ننیجه بعید به نظر می‌رسد آمریکای ترامپ همانند گذشته بتواند روی متحدان خود حساب باز کند.

او در تحلیل دلایل موفقیت ترامپ در آمریکا گفت: در قدرت قرار گرفتن ترامپ در ایالات متحده آمریکا در تحلیل رفتار سیاسی، خود به عنوان یک پدیده جدید مطرح می‌شود. پدیده‌ای که نه تنها در سیاست داخلی آمریکا که حتی در بعد منطقه‌ای نیز جدید است. البته این تحول به آن معنا نیست که ظهور ترامپ مبتنی بر استراتژی خاصی است بلکه در این معناست که عملکرد ترامپ حاوی پیام‌هایی به جامعه بین الملل است.

ترامپ اعتقاد دارد هر دولتی قرار است از کنار آمریکا بودن سود ببرد، باید هزینه آن را بپردازد

سفیر سابق کشورمان در رومانی افزود: در گذشته تحلیلگران حوزه بین‌الملل اعتقاد داشتند دنیا در حال حرکت به سوی جهان چند وجهی است اما ظهور ترامپ به هیچ وجه این فرضیه را باطل نمی‌کند، بلکه در راستای تایید این نظریه است زیرا تحرکات ترامپ بسیاری از کمپ‌های متحد آمریکا را به این باور سوق داده که مانند گذشته نمی‌توانند روی قول و قرارهای آمریکا حساب باز کنند و مانند گذشته با آمریکا بودن لزوما در معنای برخورداری از منابع همراهی با آمریکا نیست چرا که ترامپ با روحیه کاسب‌کارانه هرگونه برخورد با کشورهای متحد آمریکا را در ظرف سود و زیان آمریکا می‌داند و اعتقاد دارد هر دولتی قرار است از کنار آمریکا بودن سودی ببرد، باید هزینه آن را بپردازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان