تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
سیدمحسن علوی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمی‌توان شتاب‌زده درباره برجام تصمیم گرفت/ تحریم‌ها علیه ایران نتیجه مذاکرات جلیلی بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: آمریکایی‌ها برای رسیدن به هدف خود و اینکه ایران را مستاصل کنند دست بر روی اقتصاد ایران گذاشتند و سعی کردند به قدری شرایط را بر نظام جمهوری اسلامی ایران سخت بگیرند که در نهایت مردم به دلیل اوضاع نابسمان معیشتی در مقابل حکومت بایستند.
تحریم‌های سنگین علیه ایران نتیجه مذاکرات دوره سعید جلیلی بود/ نمی‌توان شتاب‌زده درباره برجام تصمیم گرفت

رویداد۲۴- محمد آیتی: پس از خروج آمریکا از برجام و آینده نامعلوم این توافق بین‌المللی، دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، روزهای سختی را سپری می‌کنند. روحانی که در سال 92 و 96 با وعده بهبود شرایط اقتصادی و رفع تمام تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای بر سر کار آمد، سخت به دنبال پیدا کردن راهی است تا کشور را از این بن‌بست خارج کند، هرچند به نظر می‌رسد وعده رییس جمهور در دوران تبلیغات به مراتب بالاتر از توان خود و تیم همراهش است.

موضوع برجام حساس است و نمی‌توان شتاب‌زده تصمیم گرفت

سیدمحسن علوی، نماینده لامرد و مهر در خصوص مسیر طی شده مذاکرات هسته‌ای و آینده برجام به رویداد۲۴، گفت: موضوع آینده برجام به قدری حساس است که نمی‌توان شتاب‌زده در این رابطه تصمیم گرفت. در شرایط کنونی لازم است که نوع نگاه خودمان را به برجام تعریف کنیم و ببینیم که برجام برای چه بود و قرار بود از این مسیر چه اهدافی را دنبال کنیم و حال با چه مشکلاتی مواجه شده است.

او افزود: برای روشن شدن موضوع باید کمی به عقب برگشت. 11 سپتامبر بهانه‌ای بود برای اینکه آمریکا اهداف خود را در خاورمیانه دنبال کند. آن‌ها بعد از 11 سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان و سپس عراق حمله و این دو کشور را اشغال کردند و به نوعی می‌خواستند ایران را در محاصره خود قرار دهند. از طرفی آمریکایی‌ها حضور خود را در خلیج فارس پررنگ کردند و در نهایت به دنبال زدن ضربه نهایی به ایران بودند. اما اقتدار و مشروعیتی که ایران در فضای بین‌المللی داشت و همچنین پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی باعث شد که آمریکایی‌ها از تصمیم خود صرف‌نظر کنند و به دنبال راه دیگری برای تضعیف کشورمان باشند. از این‌رو آن‌ها یک موضوع سیاسی را وسط کشیدند و آن هم پرونده هسته‌ای ایران بود.

آمریکا به دنبال گرفتن مجوز جنگ بین‌المللی بر علیه ایران بود

علوی تصریح کرد: آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال این بودند که به واسطه این پرونده هسته‌ای انواع و اقسام فشارهای سیاسی و اقتصادی را بر ما تحمیل کنند و دنیا را بر علیه ایران منسجم کنند. آمریکا تلاش کرد که با فشار اقتصادی و سخت کردن وضعیت معیشتی مردم ایران، پشتوانه نظام جمهوری اسلامی را با چالش روبرو کند تا در نهایت با ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت مجوز جنگ بین‌المللی بر علیه ایران را بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در زمانی که آقای سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود ایران در جلسات و مذاکرات متعددی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران شرکت کرد اما ماحصل تمام آن صحبت‌ها این شد که پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت فرستاده شد. در آن زمان دنبا بر علیه ایران منسجم شده بود و ما را متهم می‌کردند و از طرفی دفاعیات ما هم نتوانست دنیا را مجاب کند که فعالیت هسته‌ای ایران یک فعالیت صلح‌آمیز است.

نتیجه مذاکرات جلیلی منجر به تحریم‌های سنگین علیه ایران شد

او ادامه داد: نتیجه مذاکرات آقایان در آن زمان منجر به تحریم‌های سنگین علیه ایران شد. پس از اینکه دولت آقای روحانی به روی کار آمد باب مذاکرات بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران باز شد و در نهایت پس از دو سال مذاکره طولانی بالاخره برجام به امضا رسید. براساس این قرارداد دو طرف تعهداتی را به یکدیگر دادند. اولین دستاورد برجام برای کشورمان، رفع ابهام از پرونده هسته‌ای ایران بود، یعنی دنیا مجاب شد که فعالیت هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز است و بازرسی‌های شورای امنیت هم بر این موضوع صحه گذاشت. بعد از تغییر دولت آمریکا این توافقات با چالش روبرو شد و نوع نگاه آن‌ها به این قرارداد تغییر کرد زیرا جمهوری‌خواهان روی کار آمده بودند و در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی با دموکرات‌ها داشتند.

نماینده استان فارس، اذعان کرد: آمریکایی‌ها برای رسیدن به هدف خود و اینکه ایران را مستاصل کنند دست بر روی اقتصاد ایران گذاشتند و سعی کردند به قدری شرایط را بر نظام جمهوری اسلامی ایران سخت بگیرند که در نهایت مردم به دلیل اوضاع نابسمان معیشتی در مقابل حکومت بایستند. از طرفی آن‌ها قانون ویزا را تصویب کردند و بر آن اساس 37 کشوری که می‌توانستند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند اگر در ایران حضور پیدا می‌کردند می‌بایست برای ویزا به آمریکا اقدام می‌کردند. این روند برای این بود که سرمایه‌گذاران این 37 کشور به ایران سفر نکنند و در ادامه محدودیت‌های بانکی را بر علیه حفظ کردند و قانونی را تصویب کردند که هر سه ماه یکبار رییس جمهور آمریکا در رابطه با تحریم‌های ایران و برجام قضاوت کند. همین قوانین باعث شد که سرمایه‌گذاران نتوانند در ایران برنامه‌ریزی کنند زیرا بعد از سه ماه امکان این وجود داشت که آمریکا از برجام خروج کند و کار این افراد نیمه‌کاره بماند.

سابقه نداشته که آمریکا در موضوعی این چنین تنها بماند

او اظهار داشت: در عین حال و با سیاستی که آمریکایی‌ها دنبال می‌کردند خیلی‌ها معتقد بودند آن‌ها به خاطر اینکه با بدعهدی در دنیا مواجه نشوند از برجام خروج نخواهند کرد ولی در ادامه آن‌ها این حماقت را کردند و از این توافق بین‌المللی خارج شدند. آمریکا تلاش کرد پس از خروج از برجام دوباره دنیا را بر علیه ایران منسجم کند که این اتفاق نیفتاد. اکنون در فضای بین‌المللی حرکت آمریکا محکوم شده و حال ایران را حق به جانب می‌دانند.

علوی خاطرنشان کرد: آمریکا که خود را داعیه‌دار دنیا می‌داند با خروج از برجام نه تنها نتوانست دنیا را بر علیه ایران متحد کند که حتی ذلیل هم شد. تا امروز سابقه نداشته که آمریکا در موضوعی این چنین تنها بماند و از طرف دیگر کشورها همراهی نشود. از طرفی ایرانی که در گذشته با ساعت‌ها مذاکره نمی‌توانست از خود رفع اتهام کند حال حقانیت خود را به اثبات رساند. همین یک نکته، اتفاقی بزرگ برای ایران بود و نیاز است که از این فرصت نهایت استفاده شود.

آتش زدن پرچم آمریکا حساسیت‌زا بود

این نماینده مجلس بیان کرد: در شرایط کنونی به هیچ وجه نباید تصمیم احساسی گرفته شود و نباید با موضع‌گیری‌های حزبی در داخل با دست خودمان فضا را بر خود سخت کنیم. بطور مثال در شهادت شیخ نمر تمام دنیا انگشت اتهام را متوجه عربستان کرد ولی آتش زدن سفارت و کنسول‌گری عربستان در تهران و مشهد انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت و در واقع پشت سر چنین کارهای نسنجیده‌ای، شهادت مظلومانه شیخ نمر فراموش شد. در موضوع برجام هم نباید با رفتار نسنجیده‌ای فضا را بر علیه خود کنیم زیرا اکنون دنیا حقانیت ما را پذیرفته است. اگر در مجلس عکس ترامپ آتش زده می‌شد این‌قدر حساسیت برای ما به وجود نمی‌آورد که پرچم یک کشور را آتش زدیم.

علوی در پایان گفت: در دنیا پرچم هر کشوری نماد ملت آن است نه دولت آن و از این‌رو نباید به یک ملت توهین کرد. اگر پرچم اسراییل را آتش بزنیم ایرادی ندارد زیرا نه ملت آن را قبول داریم و نه دولتشان را دارای مشروعیت می‌دانیم. واقعاً در این شرایط حساس نباید وارد چنین رفتارهای احساسی شویم چون همین کارها می‌تواند مسیر کشور را عوض کند. امروز حرکت بر مدار عقلانیت نیاز کشور است و باید تنها و تنها یک صدا از کشور ما به جامعه بین‌المللی مخابره شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
2
موجب تاسف است که نماینده به اصطلاح مردم در مجلس شورای اسلامی نه تنها نماد وحدت در بین ملت ایران نیست صرفا به دلیل جناح گرایی با اظهارات غیر کارشناسانه و خالی از استدلال سیاسی و منطقی در خصوص امری سخن پراکنی می کند که آب را به آسیاب دشمن می ریزد و خاطر دوستان داخل کشور را بی جهت می رنجاند . بیان این نمایتده نشان عدم کفایت سیاسی و نداشتن اطلاعات صحیح بین المللی از روند تصمیم گیری های دولت آمریکا و شرکای اوست .بیش ازاین آگاه کردن دشمن است و هیچ تفاهمی در سطح بین المللی ایجاد نمی کند . بهتراست نمایندگان مجلس از این دست بروند در بازار دسستمال بفروشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
1
0
استدلال بجا و منطقی است. کاش اکثر نمایندگان منافع ملی را فدای منافع جناحی خود نکننند. هرچند برجام نان و آبی برای مردم نشد اما جلوی بسیاری از محدودیت ها را گرفت. نباید اصول گرایان عدم موفقیت برجام را نردبان ترقی سیاسی خود بدانند و مدام در صدا و سیما به مذمت مذاکره کنندگان بپردازند.
نظرات شما
پیشخوان