تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

دلیل مسدود شدن حساب ایرانیان در گرجستان؛ پولشویی یا کارت اقامت؟

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران درمورد ماجرای مسدود شدن حساب ایران درگرجستان گفت : این مسئله عمومیت نداشته است و مربوط به برخی از بانک های گرجستان بوده است و تنها مربوط به افرادی که فاقد کارت اقامت دارند و مختص به یک بانک می شده است که دربخشنامه دوم نیز اصلاحیه ای برای رفع نگرانی مردم داده شد.
دلیل مسدود شدن حساب ایرانیان در گرجستان؛ پولشویی یا کارت اقامت؟

رویداد۲۴ چندی پیش بانک تی‌بی‌سی گرجستان در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که حساب‌های بانکی ایرانیان دراین کشور بلوکه شده است این مسئله بسیاری از ایرانیان را که به قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری پا به این کشور گذاشته بودند با نگرانی‌هایی رو به رو کرد و در نهایت اعلام شد بانک مرکزی و مراجع رسمی گرجستان محدودیتی برای حساب‌های ایرانیان وضع نکرده‌اند و این موضوع تنها به داشتن کارت اقامت مربوط می‌شود.

مسدود شدن حساب ایرانیان مربوط به بانک تی‌بی‌سی بوده است

بانک تی‌بی‌سی گرجستان برای اطمینان بیشتر اقدام به صدور بخشنامه دوم و تشریح وضعیت کرد که در آن آمده بود: پیش از این -قبل از صدور بخشنامه اول در 27 اردیبهشت- امکان واریز پول به یک حساب موجود در تی‌بی‌سی بانک برای ایرانیان تنها با پاسپورت و بدون کارت اقامت امکان پذیر بود ولی تراکنش امکان‌پذیر نبود.

تی‌بی‌سی بانک در بخشنامه اول اعلام کرد که تنها افرادی که دارای کارت اقامت گرجستان هستند قادر به انجام تراکنش هستند و تمام افرادی که در انتظار صدور کارت اقامت بسر می‌برند یا کارت آنها منقضی شده است، نیز در حال حاضر امکان واریز پول به یک حساب موجود در تی‌بی‌سی بانک را ندارند بنابراین حساب افرادی که در حال حاضر کارت اقامت ندارند در تی‌بی‌سی بانک بلوکه است. 

این بانک در ادامه توضیح داد که درخواست های واریز پول به یک حساب در تی بی سی جهت خرید ملک و یا پرداخت اقساط ملک خریداری شده در گرجستان با در دست داشتن مبایعه نامه و یا قرارداد رسمی و ارائه آن به اپراتور و مدیریت شعبه امکان پذیر شده است و ایرانیان می‌توانند پولشان را به حساب مذکور قرارداد واریز کنند.

اظهارنظر متفاوت یک مقام مسئول

این درحالی بود که همزمان با این  انتشار این بخشنامه،  سیده‌ فاطمه مقیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان درباره بلوکه‌شدن حساب تجار ایرانی به رویداد۲۴ گفته بود : بسیاری از موارد به‌دلیل بحث اقامتی و مهاجرتی بوده که در حال بررسی است، همچنین مقداری هم به شرایط تحریمی بازمی‌گردد که آمریکا دوباره علیه ایران اعمال کرده است.

مقیمی با بیان اینکه سفارت ایران در گرجستان اعلام کرده حساب ایرانیان به‌دلیل رعایت‌نکردن ضوابط FATF بوده، علت این مسئله را مربوط به پولشویی و تاسیس شرکت‌های بی‌هویت در گرجستان عنوان کرد و گفته بود دولت گرجستان با ردیابی فعالیت‌ها متوجه شد فعالیت اقتصادی بهانه‌ای برای گرفتن ویزای این کشور بوده است به همین دلیل با مسدود کردن حساب‌های بانکی سعی دارد جلوی این تخطی‌ها را بگیرد.

این سخنان در حالی است که جواد قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان گفته بود بسیاری از شهروندان بعد از یک سال، موفق به تمدید اقامت نشده‌اند. بدین ترتیب اینکه دلیل توقیف حساب‌ها پولشویی بوده یا نداشتن اقامت، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حجم تقاضاهای مردم رشد قیمت‌ها را درگرجستان درپی داشت

مسعود گل شیرازی رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران درباره ماجرای مسدود شدن حساب ایران در گرجستان به رویداد۲۴می‌گوید: این مسئله عمومیت نداشته است و مربوط به برخی از بانک‌های گرجستان بوده و تنها مربوط به افرادی که فاقد کارت اقامت دارند و مختص به یک بانک می‌شده است که در بخشنامه دوم نیز اصلاحیه‌ای برای رفع نگرانی مردم داده شد. 

او افزود: درسال‌های اخیر گرجستان به دلیل جاذبه‌های آب و هوایی، نزدیکی با ایران و قیمت‌های ترجیهی مقصد خوبی برای سرمایه گذاری شد که به دلیل حجم بالای تقاضاها دراین امر موجب صعودی شدن قیمت‌ها شد، اما هنوز هم افراد زیادی تمایل به سرمایه گذاری در این کشور دارند.

در گرجستان قانونی وجود دارد که اگر خارجی‌ها، ملکی به قیمت حداقل 35 هزار دلار خریداری کنند؛ به آنها یک سال اقامت موقت داده می‌شود که پس از تکرار این اقامت موقت در ۶سال، اقامت دائم برای مهاجران فراهم می‌شود. در سال‌های اخیر تعداد ایرانی‌هایی که به سودای خرید ملک و دریافت اقامت دائم به گرجستان سفر می‌کنند، افزایش یافته است؛ تعداد ایرانیان مقیم گرجستان نیز بین 6 تا 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

جواد قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان گفته بود بسیاری از شهروندان بعد از یک سال، موفق به تمدید اقامت نشده‌اند. حالا نیز اظهارات پراکنده نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی بسته شدن این حساب‌ها، مسأله اقامت است.

هشدار به سرمایه گذاران در گرجستان

گل شیرازی با هشدار به کسانی که قصد سرمایه گذاری در گرجستان دارند متذکر شد: از آنجایی که گرجستان از لحاظ سیاسی کشور مستقلی نیست و ممکن است از لحاظ حقوقی و تضمین سرمایه گذاری خارجی برای مردم مشکلاتی در برداشته باشند، مسائل مهمی مانند پوشش‌های حقوقی، ریسک‌های سیاسی و کشوری در کنار مسئله جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاران حائز اهمیت است که باید مورد آنالیز قرار بگیرند. 

او مدعی شد: زمانی‌که فرد سرمایه‌گذار دچار عارضه‌ای شود و از دنیا برود، کل میزان سرمایه‌گذاری‌اش ضبط و مصادره خواهد شد چرا که کشور میزبان او را به عنوان ملیت نمی‌شناسد و این مسئله می‌تواند مشکل بزرگی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان